7025 B 5B

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7025 B 5B

Inläggav Leif Fredin » 07 okt 2013, 11:05

7025
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 159

Levererat till Fc 1940-11-09 med motor typ My XXIV nr 519 som lån från F 4
Godkänt 1940-11-22
CVM verkstad 1940-11-30
CVM formation 1940-12-11
Återlämnat till SAAB/L 1941-04-03. Nya vingar monterade
Överlämnat till CVM 1941-05-15
CVM verkstad 1941-07-22, motorn skurit samt liten översyn. Motor typ My XXIV nr 668 inmonterad
CVM formation 1941-12-08
Överlämnat till F 4 1941-12-11
Verkstad 1942-01-03. Motorn varit urmonterad för reparation
Formation 1942-01-27

Nödlandning 1942-06-10 vid Västbyn, Frösön efter motorstopp. 2.div, märkning 4-orange D
Motor: My XXIV nr 668
Ff aspirant Lennart Olsson oskadad
Skador flygplan: Kassabla delar: Nosplåt höger, 3 st nosspryglar å höger sida. Lätt skadat: bombställ längst till hö-ger. Vänstra vingspetsen, landningsklaffen. Högra vingspetsen, landningsklaffen.
Beräknad reparationskostnad: 2 000:- kr

Verkstad 1942-06-10; haverireparation
Formation 1942-07-10
Verkstad 1942-10-05 reparation
Formation1942-10-27
Verkstad 1943-04-20 för införande av ändringar
Formation1943-05-03
Verkstad 1943-05-16
Formation 1943-05-29
Motor typ My XXIV nr 607 inmonterad 1943-09-03
Verkstad 1944-02-10; begränsad översyn, motorbyte
Formation 1944-03-15
Förråd 1944-03-20
Formation 1944-05-02
Verkstad 1944-10-24; diverse reparationer
Överlämnat till F 21 1944-10-26 med motor typ My XXIV nr 677 jämlikt fo B 141 p 11
Till SAAB/L 1945-01-17. Målbogseringsanordning inmonterad
Till F 21 1945-01-20

Nödlandning 1945-01-20. Märkning 21-11
Motor: My XXIV nr 677
Flygförare: Löjtnant Save
Orsak till nödlandning: Dåligt väder.
Inga skador.

Formation 1945-01-28

Totalhaveri 1946-05-31 vid F 8 flygfält, Barkarby, märkning 21-11
Motor: My XXIV nr 805
Besättningen, ff sergeant Lars Nilsson (GFSU:2), fsig sergeant Harald Reinhold Jönsson (GFSU fsig); brännskador i ansikte och på händerna och fördes till Karolinska sjukhuset.

Fpl drev efter lättningen åt höger och kolliderade därvid (under svag korrigerande vänstersväng) med ett buskage på ”fältherrehöjden”, farten bromsades upp och fpl vek sig då ff just lyckats räta upp det, kolliderade därefter med en björk samt tog mark och brann upp.
Ff startade på bana 32 i stället för 08, som gällde.

Beslut daterat 1946-07-29
Haveriet har förorsakats av att föraren, som icke före utkörningen hos TL tagit reda på gällande bana, startat på fel bana samt under starten ägnat sin uppmärksamhet åt ett flygplan under utkörning på kontrakurs. Härvid har under starten flygplanet drivit ut på sidan om flygfältet och kolliderat med ett träd samt därefter totalhavererat.
Haveriet har icke förorsakats av bristande eller felaktig tillsyn eller omvårdnad av materielen. Mot övningens planläggning, frånsett att ff icke tagit reda på startriktning, finnes intet att erinra.
Flygsäkerhetstjänsten vid F8 har icke fungerat tillfredsställande. Trafikledare har icke av egen drift meddelat ff gällande bana, då denne ringde och meddelade sin avsikt att starta. TL lyckades icke heller förhindra fpl start på fel bana; han har icke försökt något av de medel härför som synes ligga närmast till hands nämligen att dels giva rött sken med signallampa (jfr OSF, bil 2), dels skicka ut en man ur beredskapen med röd flagga mot flygplanets start-riktning, som passerade när förbi kommandocentralen. Personalen i beredskapsbilar och ambulanser har uppträtt passivt; av utredningen framgår icke huruvida uppträdandet kan förklaras genom eventuell brist på instruktioner och övning eller bristande uppmärksamhet och initiativ.
Med hänsyn till anmärkningen dels mot flygföraren, dels mot trafikledaren samt personalen vid beredskapsbil och ambulans hänskjutes målet till krigsrätt, som sammankallas genom försorg av CF8.
Detta beslut meddelas CF8, CF21, haverikommissionens ordförande samt advokat Rossander.

Kasserat 1946-07-10, Gångtid 589:20 tim. Antal flygningar 794 st
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 7025 B 5B

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 19 dec 2015, 10:16

Foto från haveriet 1946-05-31 vid F 8, Barkarby.

002-1034135.jpg
Foto via Göte Marcusson.


002-1141625.jpg
Foto ur Gustaf Perssons donerade samling
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: 7025 B 5B

Inläggav Bengt Ekbladh » 20 sep 2017, 19:18

Notis i SvDB::((infört lördag 1/6 1946))
""Flygmissöde, två skadade.""
Ett flygmissöde inträffade på fredagsförmiddagen vid Barkarby, varvid två man skadades
Ett flygplan typ B 5 Northrop tillhörande F21, råkade strax efter starten kollidera med ett buskage
vid fältgränsen, varvid det förlorade farten och slog i marken. Flygplanet antändes men de ombordvarande, som tillhörde F21 i Luleå
undkom med brändskador och beräknas få stanna på sjukhus under någon tid.
Utredning har igångsatts""

Tar med detta för att belysa vissa saker.

Tidningar gav ofta en någorlunda ögonblixtbild av händelser
samt har oftast en bra lokalkännedom med platsangivning
Dock förekom ofta speckulationer om orsaken till haveriet
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst