7088
B 5C
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 263 (?)
Levererat till F 4 1941-08-25. Motor typ My XXIV nr 553
Godkänt 1941-09-02
Nödlandning 1941-12-10 vid F 4 flygfält, märkning 4-88
Motor: My XXIV nr 553
Besättningen, löjtnant N. Werner, fsig furir Gustrin oskadad
Orsak till nödlandning: Oljeläckage.
Orsak till haveri: Hård sättning.
Skador flygplan: Mittsektion stukad vid höger ben.
Beräknad reparationskostnad: 6.000:- kr
Ur protokoll:
Nödlandning på grund av oljeläckage, urluftningsröret för oljesumpen igenisats. Därvid har övertryck uppstått i motorns returoljesystem, och säkerhetsventilen på oljetanken öppnats, och stora mängder olja strömmat ut över fpl. Fpl vindruta och motorhuv översköljdes omedelbart efter lättning fullständigt med olja. Ff, då han försökte se utanför huven helt översköljd av olja gjorde en instrumentlandning, varvid sättningen blev hård och höger vinge skadades ovanför landningsställsbenet.
Verkstad 1941-12-10. Haverireparation
Haveri 1942-01-26.
Motor: My XXIV nr 553
Besättningen ff furir Rune Berglund, fsk vpl Willmar Lundquist oskadad
Orsak till haveri: Kollision med trädtopp.
Skador flygplan: Nosplåt mellan och framdel av spryglar 6-9 skadade. Skevningsroder och lättroder skadade.
Beräknad reparationskostnad: 600:-
Skadat vänster vinge under låganfall. Vingen tog i en trädtopp 5 km sydväst Lit.
Till verkstad för reparation
Formation 1942-02-24
Till F 4 flottiljverkstad 1942-10-01; liten översyn, klar 1942-12-01
Överlämnat till F 6 1943-01-05. M motor typ My XXIV nr 783
Till SAAB/T 1944-01-31 för montering av målbogseringsanordning. Motor typ My XXIV nr 535
Till Fc 1944-03-22 för prov med målbogsering
Överlämnat till F 4 1944-05-30
Överlämnat till F 21 1946-07-01 som lån jämlikt fo B 77/46 p 11
Återlämnat till F 4 1946-08-03
Långtidskonserverat 1948-11-01
Kasserat 1949-02-15. Gångtid t355 tim. Antal flygningar 425 st.