718 B 4A

I tjänst 1934-1947
Antal i Flygvapnet: 45 st
Typbeteckningar: B 4, B 4A och B 4B

Moderator: Sven-Erik Jönsson

718 B 4A

Inläggav Leif Fredin » 23 jul 2014, 14:06

718
B 4A
Typ: Hawker Hart
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer 56


Nödlandning 1937-04-13

Till Kungl. Flygförvaltningen,
Stockholm 10.

Härmed får jag vördsamt meddela, att vid kontrollflygning med fpl typ B 4A nr. 718 den 13 ds. nödlandning måste företagas på grund av plötslig nedgång i oljetrycket.
Rapport från provflygaren rörande förhållandena i samband med händelsen bifogas.
Motorn har den 13. och 14. ds undersökts av personal från CVM. Dessa undersökningar pågå.

Tannefors d. 15.4. 1937.
Arne Rydberg. (?)
Kontrollingenjör.

Till Kontrollingeniören vid ASJA.

Beträffande motorfel inträffat vid flygning den 13 april -37 med flygplan typ B 4A n:r 718 motor n:r 121.

Flygningens art: Kontrollflygning för leverans, varvid manöverprov I, II och II skulle utföras.

Flygningens förlopp: Flygplanet avlämnades flygklart av fabrikens personal; varvid ingen anmärkning fanns att göra mot motorns funktioner eller motorinstrumenten.
Hela flygningen varade en tid av omkring 20 min. Manöverprov I, utom dykprovet, genomgicks och så gott som hela manöverprov II utan att något oegentligt förmärktes. Efter en serie manövrar som gick i följd, looping, högerroll och ryggflygning rätades flygplanet ur till normal stigning varvid motorn drogs på. Därför förmärktes att gasspaken fick skjutas långt fram innan motorn tog. Detta förhållande gav intryck av att någon oegentlighet inträffat å gasreglaget och förberedelse för landning vidtogs. En förnyad pådragning ett 15-tal sekunder senare gjordes och samtidigt undersöktes oljetrycksmanometern varvid konstaterades att den sto på noll. Höjden av då c:a 1000 m. Landning på flygfältet kunde göras utan att motorn behövde pådragas någon gång. Motorn kuperades omedelbart efter landning

Malmen den 13/4 1937.
Ferdinand Cornelius
Fanjunkare

Godkänt 1937-05-04
Till F 1 förråd 1937-05-13 med motor typ My VII nr 121
Märkning 1-68
Märkning 4-68 enl Mi 3388:5 daterad 1936-12-10
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-06-02
Förråd 1937-10-15
Överlämnat till F 4 1937-12-20
Ankom till F 4 1937-12-26

Haveri 1938-02-15
Motor: My VII nr 121
Ff sergeant Bellander oskadad
Orsak till nödlandning:
Orsak till haveri: Kollision på marken. (med B 4A nr 741)
Skador flygplan: Propeller och townendring skadade.
Skador motor: Propellerväxeln skadad.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr

Förråd 1938-02-15
I tjänst 1938-03-17.
Haveri 1938-06-21. Höger undervinge skadad vid landning.
Verkstad 1938-06-21
Till ASJA 1938-07-22. Liten översyn och motorbyte. Motor typ My VII nr 158 inmonterad
I tjänst 1938-09-03
Märkning 4-18
Till CVM 1939-10-05. Liten översyn. Motor typ My VII nr 115 inmonterad.
Formation 1939-11-27.
Särskilt uppdrag.1940-01
Till F 19
Kasserat 1940-09-16
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 718 B 4A

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 jul 2014, 20:33

Leif Fredin skrev:718 B 4A Typ: Hawker Hart
...
Särskilt uppdrag.1940-01 Till F 19 Kasserat 1940-09-16


718 B 4A.. F4-18

Nedan lite om 718:s ”äventyr”,...mesta hämtat från ”Svenska Flygare i strid” / Mikael Forslund

1940-01-01 flyger 718, (och 3 andra B4:or samt SE-ACK ) upp till Boden.
718 ommärktes till blå Z....men troligen fortfarande i vanliga gröna- ljus blågråa kamouflaget.
I Boden måste man vänta till 1940-01-10 innan alla 12 J8 planen var på plats.
Samma dag flög man över till Finland.
1940-01-12 var första stridsdagen.
718 :s besättning var: G.Färnström/ T. Hansson
Bla. förstörs en I-15bis. av 718
På hemfärden till bas blir 718 anfallen av 3st I-15bis.
Man måste nödlanda pga.skadorna och det sker ca 6 km söder om Savukoski.
Planet ställer sig på nosen och besättningen hoppar ur.
Sedan blev det skidtransport mot Finska linjen och där var det bra att kunna säga:
”äla ammu”...= (skjut inte)
På basen fick besättningen 14 dagars flygförbud för att hämta sig....vilket de inte gillade!

Resterna av 718 hämtades 1940-02-23 med häst och släde och användes som reservdelsförråd.
718 fick totalt en flygtid av 318.35 i tjänst i Sverige och Finland.
Kasseras 1940-09-16 som Leif skriver
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 4, Hawker Hart

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst