712 B 4A

I tjänst 1934-1947
Antal i Flygvapnet: 45 st
Typbeteckningar: B 4, B 4A och B 4B

Moderator: Sven-Erik Jönsson

712 B 4A

Inläggav Leif Fredin » 23 jul 2014, 13:43

712
B 4A
Typ: Hawker Hart
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 220

Godkänt 1937-06-11
Till F 1 1937-06-15 (förråd) med motor typ My VII nr 109
Märkning 4-62 enl Mi 3388:4 daterad 1936-12-10
Formation1937-08-01
Förråd 1937-10-15
Överlämnat till F 4 1937-12-20
Ankom till F 4 1937-12-21
Til CVM 1938-03-19. Liten översyn och motorbyte. Motor typ My VII nr 115 inmonterad.
I tjänst 1938-05-17
Märkning 4-12

Haveri 1938-06-29
Motor: My VII nr 115
Ff kadett Ljung oskadad
Orsak till haveri: Kollision med grantopp.
Skador flygplan: Balkar i höger undervinge skadade. Höger avgasrör tillplattat. Höger landningsställsben knäckt. Ledningar till pitotrör tillplattade. Profilstag i landningsstället krökt. Townendring bucklad. Smärre tygskador.
Beräknad reparationskostnad 4.000:- kr

Verkstad 1938-06-29. Reparation
I tjänst 1938-07-19.
Till CVM 1939-08-18. Motorbyte och liten översyn. Motor typ My VII nr 103 inmonterad
Formation 1939-10-02.

Haveri 1940-06-04 vid F 4
Total gångtid: 492.40 tim
Motor: My VII nr 103
Total gångtid: 380 tim.
Orsak till haveri: Fpl nr 729 påkörde efter landning på marken stillastående fpl nr 712.
Skador flygplan: Vänster övervinge med främre bärstag samt propellern kassabla. Vänster stötdämpare skadad.
Skador motor: Propelleraxeln måste eventuellt indikeras.
Beräknad reparationskostnad 4.550:- kr

Bild

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan av fänrik Jufors angående kollision under körning på marken.

Fänrik C S S Jufors
med anmälan om kollision
vid körning på marken.

Till Chefen för Kungl. Jämtlands flygflottilj.

Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag denna dag vid körning på marken med fpl 4-29 kolliderat med fpl 4-12.

Östersund den 4/6 1940.
S Junfors
Fänrik.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att kollisionen berott på bristande uppmärksamhet hös föraren på fpl 4-29,
att fpl 4-12 stått ensamt ute på fältet, 125 meter från plattan har försvårat dess upptäckt.

Östersund den 5/6 1940. Ingvar Berg
Förhörsledare
N. Werner
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Kollisionen har inträffat på grund av bristande uppmärksamhet av föraren på fpl 4-29.
Målet hänskjutes till krigsrätt..
Östersund den 6/6 1940.
E. Tornberg
Flottiljchef
/K. E. Lindson

Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25

Haveri 1940-09-04 vid Trollhättan. Märkning 4-2.
Total gångtid: 583 tim
Motor: My VII nr 103
Total gångtid: 471 tim
Besättningen ff löjtnant B Paulsen, fs aspirant Stig Sjögren oskadad
Orsak till haveri: Kollision med hängande wire från flygplansspärr.
Skador flygplan: Höger övervinge: Frambalk, bakkant, skevningsroder och slot skadade. Höger undervinge: kassabel.
Beräknad reparationskostad 5.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Kollision med flygplansspärr efter störtanfall.

Vid återsamling efter anfall mot Trollhättans flygplats kolliderade fpl med en fplspärr Göta älv söder Trollhättans kraftverk. En 35 m lodrät lina snodde ett varv om högra vingstället och släpade med fpl. Fpl lydde roder och ff flög tillbaka till Trollhättans flygplats och landade.

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Skadan har förorsakats av att föraren under undanmanöver för lv i samband med återsamling av sin grp felorienterat sig beträffande flygplansspärrens läge.
Föraren anses icke hava brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan vidkännes kostnaden.

Östersund den 10/10 1940
E. Tornberg
Flottiljchef
/K.-E. Nordbäck

Verkstad 1940-09-04. Haverireparation.
Formation 1940-09-12.
Överlämnat till F 6 (förråd) 1940-10-16
Formation 1940-11-01 (?)
Verkstad 1941-01-13 för liten översyn. Motor typ MyVII nr 137 inmonterad
Formation 1941-03-11

Nödlandning 1941-03-18. Märkning 6-20
Motor: My VII nr 137
ff vpl Smitt oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp. FF kupérade motorn i luften.
Skador flygplan: Landningsställ kass. Oljekylare m m skadade.
Skador motor: Propeller kass. Propellerväxel skall undergå översyn.
Beräknad reparationskostnad 3.750:- kr

Verkstad 1941-03-18 för haverireparation
Formation 1941-04-18
Överlämnad till F 1 1941-06-10
Verkstad 1941-06-10. Inmontering av sporrhjul
Formation 1941-06-19

Nödlandning 1941-08-07, märkning 1-71
Motor: My VII nr 137
Besättningen ff: fanjunkare Werngren, mek: vpl korpral Fredriksson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Skador flygplan: Landningsstället bortslitet, kroppen deformerad, höger undervinge skadad. Propellern kass.
Skador motor: Bakre locket förstört.
Beräknad reparationskostnad 25.000:- kr

Verkstad 1941-08-08; haverireparation
Formation1941-12-18

Nödlandning 1942-01-05 vid Pilgrimstad. Märkning 1-71
Motor: My VII nr 137
Besättningen ff furir Karl-Emil Nordwall, fs kadett Granthe Liljedahl oskadad.
Orsak till nödlandning: Bensinbrist.

Haveri 1944-05-07 vid Blekhem. Märkning 1-71
Motor: My VII nr 135
Besättningen ff furir Löfström, mek furir Petré oskadad
Orsak till haveri: Orsaken till haveriet är materielfel, vars art ej kunnat fastställas.
Skador flygplan: Totalhaveri.

Bild
Foto via Lars Erik Lundin

Kasserat 1944-12-23. Gångtid total 1146 tim, efter SF 422 tim, efter LF 121 tim. Antal flygningar 1566 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 712 B 4A

Inläggav Bengt Ekbladh » 27 jul 2014, 22:00

Om haveriet 712 B 4A 1944-05-07 vid Blekhem. Märkning 1-71

Dramatisk flygkrasch på Blekhem  
http://sffsmaland.se/Historia/vastervF.html

Den 7 maj 1944 var sju stycken B4:or före detta lätta bombplan som nu användes som målbogserare vid skjutövningar  ute på en förflyttningsflygning från Västerås till Visby.
Enligt flygvapnets rapport påbörjades strax före Västervik en stigning till tusen meters höjd, för att piloterna skulle ha lite "säkerhetshöjd" under den tio mil långa flygningen över hav.
I samband med gaspådraget började kraftiga motorstörningar uppträda på flygplannr 712 .
Efter bara några minuter förlorade motorn all effekt. Det var då över Blekhems slott. En nödlandning var oundviklig.
Nere på marken vid Blekhem stod ett gäng unga grabbar och tittade på de militärflygplan som just passerade.
Åke Andersson, idag 76 år, blev ögonvittne. Denna dag var han bara 16 år och hade ingen aning om att han senare i livet skulle bli förvaltare på Blekhem.
- Plötsligt hörde vi hur motorn på ett av flygplanen började hosta och smälla. Planet gjorde först en sväng mot Västervik, men vände sedan tillbaka mot ett "Grindstugegärde" nära slottet.
När militärplanet glidflög ned mot det utsedda gärdet hade motorn stannat nästan helt. Kring gärdet växte högstammig skog.
- Planet dunsade i toppen av en stor ek så grenarna for åt alla håll, men lyckades ändå landa ganska normalt på gärdet. Tyvärr fanns det ett större tvärgående dike en bit fram och planet lyckades inte stanna i tid, utan rullade ned i diket, slog runt på rygg och totalförstördes.
- Ett par av de plan som var i sällskap cirklade runt över olycksplatsen för att se hur det gått med deras kompisar.
Föraren i "flygplan 712", furir Löfström, ådrog sig en lättare hjärnskakning vid nödlandningen. Inte vid själva kraschen utan när han i ryggläge spände sig loss och då föll ned på huvudet. Mekanikern, furir Petré klarade sig helt oskadd.
Föraren Löfström kom inte ur det uppochnedvända planet förrän han "lyckats krafsa undan en avsevärd mängd jord".
Petré tog sig ur vraket först sedan tillskyndande personer hjälpt Löfström att lyfta planets stjärtparti. Det var tur att planet inte tog eld vid nödlandningen.
Trolig orsak till haveriet var enligt flygvapnet stopp i bränsletillförseln, orsakat av att ett lackstycke lossnat från flottören och därefter blockerat förgasarens huvudmunstycke.
- Efter haveriet dök det snabbt upp några hemvärnsmän från Törnsfall och spärrade av gärdet. Senare kom en militärlastbil från Linköping. Sedan de demonterat vingarna körde de iväg med det som återstod av flygplanet, berättar Åke Anderson.
- Jag minns hur piloterna gick omkring ett tag efter kraschen. Jag tror att de bjöds på middag av inspektorn. Det här var ju en stor sensation för oss Almviksbor.
Kuriosa är att just på Blekhem hade som barn Teodor Petrés mormor bott, när hennes föräldrar arbetade på gården.
Teodor Petré plockade med sig propellern från gärdet vid Blekhem som ett minne.
Efter kriget började Teodor Petré arbeta som mekaniker inom SAS. Han dog 1981 av brusten kroppspulsåder.
Artikeln var införd i Västervikstidningen söndagen den 7 december 2003
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 4, Hawker Hart

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst