Deponeringar - flygvapenmuseum

I denna kategori diskuterar eller kommenterar vi artiklar om flyg i tidningar och flygtidskrifter. Om Du anser att Din text skall publiceras i ett kommande nummer av Svensk Flyghistorisk Tidskrift, så skall Du sända Din text till vår tidskriftsredaktör. Sedan avgör Du själv om texten också kan läggas in här.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Re: Deponeringar - flygvapenmuseum

Inläggav Håkan_Olsson » 06 aug 2010, 23:08

martinp skrev:Det har varit förvåningsvärt tyst i den här tråden. Det vore intressant att höra vad ni som har besökt det nya FVM tycker om förvandlingen. Här är i alla fall bloggaren Laverdures intryck:

http://laverdure.blogg.se/2010/august/f ... gcafe.html

Martin Persson


Jag har i dagarna besökt FVM och tänkte skriva några rader om mina intryck men efter att ha läst igenom vad som skrivs på Martins länk så har jag inte så mycket att tillägga förutom att jag saknade askfaten och den lätta tobaksdoft som brukade finnas i bostäderna förr. Ett par gamla askfat och några knastertorra paket "John Silver" borde skakas fram omgående för att göra upplevelsen mer komplett.
Efter att ha läst Laverdures intryck ett par gånger så kan jag bara hålla med om det han skriver även om jag kanske inte raljerat lika mycket. Kanske skulle jag kunna tillägga att vissa delar av utställningen var "helt uppåt väggarna" eftersom flygplanen hängde just högt upp utmed väggarna så att man inte riktigt kunde se dem.

Vad hände med flygplanen som för stod utställda på utsidan förresten? Är de förrådsställda eller bara undangömda?
Det verkar som om de stackars individer som fortfarande står kvar vid sidan av FVM var för tunga att flytta någon längre sträcka så därför hamnade de litet i skymundan.
Men eftersom det har kommit till kännedom att "äldre flygintresserade farbröder" inte är målgruppen för FVM så kan jag bara gratulera, barnavdelningen var i alla fall mycket välbesökt såvitt jag kunde se.
Under hemresan satt jag och funderade och det slog mig hur mycket intressanta vinklingar man kunde gjort av flygvapnets historia med befintlig materiel utan att för den skull missat den nya målgruppen.
Men jag hör tydligen till skaran av "äldre flygintresserade farbröder" och skall hålla därför hålla mig borta från FVM i fortsättningen.

Håkan
Håkan_Olsson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15

Re: Deponeringar - flygvapenmuseum

Inläggav Fredric Lagerquist » 07 aug 2010, 08:31

Håkan_Olsson skrev:
Vad hände med flygplanen som för stod utställda på utsidan förresten? Är de förrådsställda eller bara undangömda?
Det verkar som om de stackars individer som fortfarande står kvar vid sidan av FVM var för tunga att flytta någon längre sträcka så därför hamnade de litet i skymundan.

Håkan


Här är några av dem, plåtade vid bajamajorna på flygdagen i juni.

Bild

Håkan_Olsson skrev:Under hemresan satt jag och funderade och det slog mig hur mycket intressanta vinklingar man kunde gjort av flygvapnets historia med befintlig materiel utan att för den skull missat den nya målgruppen.


Den tanken har även jag haft. Men att vara intresserade av en kommunikation utåt under denna process har inte varit FVMs tanke, det märks.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Föregående

Återgå till Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst