SFF-forumet och hemsidan

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Arne M » 17 jun 2018, 15:13

Under helgen har det varit stört omöjligt att nå forumet eller hemsidan i övrigt. Först nu kommer jag in. Tidigare under lördagen och fram till 15-tiden nu på söndagen har jag bara fått felmeddelanden och hänvisningar som inte heller fungerade. Vad är det som orsakade detta? Jag kan inte minnas att det varit ett så här långt stopp i forumet på länge. Det vore intressant med en analys av det hela eftersom vi normalt är så förskonade från fel.

PS. Tidsangivelsen i SFF-forumet är UTC +1 enligt texten längst ned till höger på sidan. Men det är fel nu under Centraleuropeisk sommartid som ju är UTC +2. Det här inlägget postades alltså ursprungligen klockan 15:13 och inte en timme tidigare som felaktigt anges på forumsidan.
Arne M

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Mats Averkvist » 17 jun 2018, 18:26

Ser ut som något allvarligt har hänt så att man har backat och lastat upp en serverbackup.
Länkar som är lästa är nu olästa...

Endast forumet funkar, inte själva hemsidan nu 180617 kl 18.25.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 17 jun 2018, 19:13

Kl 1800 i fredags kväll påbörjade Fujitsu ett på förhand annonserat utbyte av en hårdvarukomponent hos vår internetleverantör. Man hade annonserat att hemsida och forum skulle kunna ligga nere i 1-3 timmar. Detta informerades också om här på forumet i fredags, men har inte kommit med på den backup som nu ligger ute. Något gick snett och allt försvann. Sedan har man jobbat kontinuerligt för att lägga tillbaka backup. Den jag varit i kontakt med hade jobbat i 38 timmar och fått 2 timmars sömn. Det är många företags och föreningars webbsidor som drabbats. Man har lovat att göra sitt yttersta för att även hemsidan skall komma upp igen så snart som möjligt.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Inläggav Arne M » 17 jun 2018, 20:16

Sven-Erik Jönsson skrev:Kl 1800 i fredags kväll påbörjade Fujitsu ett på förhand annonserat utbyte av en hårdvarukomponent hos vår internetleverantör. Man hade annonserat att hemsida och forum skulle kunna ligga nere i 1-3 timmar. Detta informerades också om här på forumet i fredags, men har inte kommit med på den backup som nu ligger ute. Något gick snett och allt försvann. Sedan har man jobbat kontinuerligt för att lägga tillbaka backup. Den jag varit i kontakt med hade jobbat i 38 timmar och fått 2 timmars sömn. Det är många företags och föreningars webbsidor som drabbats. Man har lovat att göra sitt yttersta för att även hemsidan skall komma upp igen så snart som möjligt.
/Sven-Erik

Tack för kompletterande information om forumet och hemsidan. Det har känts trist att inte ha kunnat komma in på SFF-forumet och hemsidan nu under veckoslutet. Jag har försökt söka efter eventuell info på nätet men allt jag funnit har varit olika felmeddelanden och föreslagna hjälplänkar som inte heller fungerat.

Varför har exempelvis http://www.flyghistoria.org/ inte fungerat kan man fråga? Den sidan borde nog inte ligga på samma server som forumet en sådan här gång. Och vilken ISP använder föreningen? Hade jag vetat vilket webbhotell som används hade man ju kunnat gå in på deras hemsida och där fått någon form av statusinfo och/eller beräknad tid för avhjälpningen av det aktuella felet.

Men som nu var har det saknats sådana alternativa sidor på nätet där man kunnat söka hjälpinfo om det aktuella problemet. Kanske man skulle ha ett intalat meddelande på en gammaldags hederlig telefonsvarare på kansliet för sådana här situationer?
Arne M

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 18 jun 2018, 07:46

Vår hostleverantör skriver på sin facebooksida:
https://www.facebook.com/35093826161702 ... 246957706/

Det finns mycket data både på vår hemsida och speciellt i bildarkivet, ca 500 GB, så det kan vara en orsak att det tar tid att kopiera tillbaka en backup.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Inläggav Bengt Ekbladh » 18 jun 2018, 16:37

Telium Network AB skriver:
""Det mesta ska nu vara åtgärdat men vi flaggar för att det eventuellt kan finnas någon störning kvar. ""
Ja funkar ALLT nu?

ANNANT..
Då jag ville svara funkade inte koderna för inloggning....fick alltså mata in dessa igen....och sen kanske det funkar igen?
Vad vet jag...ni kanske inte kan läsa detta?

OBS...Efter någon tid funkar inte inloggningskoderna ordentligt igen..!
Tar SFF någon visdom om denna uppdatering?

Vad har du för upplevelse inför "uppdateringar"?'
Menar i detta fall, din egen dator.
Hur många har inte tittat på att % stiger sååå sakta....(det händer nästan ingenting)

SFF Admin aviserade ju 1-3 timmars nedsläckning.....( gick åt hel...!)
Fast man "" jobbat i 38 timmar och fått 2 timmars sömn"".,?!

Herr Admin har möjligtvis sin syn på saken och kanske kan kommentera ?
....
Ser att en delposter i ledningen ev. avgått?
Tack till Sven-Erik Jönsson för info , snart/nu funkar det ju:
Bengt Ekbladh

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del