J 6A nr 3219, 1219, 219

I tjänst: 1930-1941
Antal i Flygvapnet: 7 st J 6, 3 st J 6A och 7 st J 6B

J 6A nr 3219, 1219, 219

Inläggav Leif Fredin » 30 apr 2014, 10:31

Typ: Svenska Aero SA-14 Jaktfalken II
Tillverkare: Svenska Aero A.B, Lidingö
Tillverkningsnummer 79

Levererat 1932-05-22
Numrerat 3219
Godkänt 1932-06-07
F 3 förråd 1932-06-22 med motor typ BJ VIIF nr 7835
Formation 1932-07-01

Bild

CFM 1932-07-15. Diverse justeringar.
Formation 1932-07-21
CFM 1932-07-27. Viss översyn.
Formation 1932-08-04
CFM 1932-08-26. Bromsanordning justerad
Formation 1932-08-30
Förråd 1932-09-13
Provskjutning av kulsprutorna 1932-09-21 å F 3 skjutbana
CFM 1932-09-22. Viss översyn efter provskjutning
Förråd 1932-10-01
CFM 1933-02-11. Diverse översyn. Planet numrerat 1219
Förråd 1933-03-28
CFM 1933-04-11. Diverse arbeten
Överlämnat till F 1 1933-05-05
Formation 1933-05-12
Förråd 1933-07-08
Formation 1933-08-10
Till Stabens flygavdelning 1933-08-16 som lån
Till CVM 1933-08-25 för undersökning av vingduk
F 1 formation 1933-09-01
Förråd 1933-10-01
Motorbyte 1933-11-28. Motor typ BJ VII nr 7819 inmonterad
Formation 1933-12-05
Förråd 1933 12-07
Formation 1934-03-14
Verkstad 1934-04-09
Formation 1934-05-03
Verkstad 1934-05-03; motorbyte. Motor typ BJ VIIF nr 7833 inmonterad
Formation 1934-06
Förråd 1934-10-05
Till CVM 1935-01-24 för modifiering, ombyggnad till likhet med J 6B

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 1-4
Registreringsnummer 219 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Förråd 1936-01-14
Formation 1936-02-04
Verkstad 1936-03-18 Tyngdpunktsberäkning utförd
1936-03-19. Brott i motorfundamentet konstaterat på 221. Samtliga J 6A och J 6B tagna ur tjänst
Förråd 1936-03-20
Formation 1936-04-27

Nordiska Flygtävlingen 1936-05-22 till -23 Tävlingsnummer 3, förare löjtnant K Lindahl

Bild

Verkstad 1936-08-05
Förråd 1937-01-15
Formation 1937-02-20
Verkstad 1937-03-10. Tändningssystemet undersökt
Formation 1937-03-12
Verkstad 1937-05-24. Besiktning och justering
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-06-07

Bild

Nödlandning 1937-07-26
Motor: BJ VIIF nr 7829.
Ff aspirant S E Lange oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp.
Skador motor: Skärning i kolv nr. 5.6.7. Motorn totalhavererad.

Verkstad 1937-07-26; motorbyte. Motor typ BJ VIIF nr 7311 inmonterad.
Formation 1937-08-12
Verkstad 1937-09-01. Tungor för landningsställets krysstag förstärkta.
Formation 1937-09-03
Förråd 1937-10-15
Till CVV 1937-11-01 (?) Liten fpl.-översyn.
Formation 1938-01-21

Nödlandning 1938-02-08
Motor: BJ VIIF nr 7311
Ff furir F Almquist oskadad
Orsak till nödlandning: Motorfel: tråd i förgasarmunstycke.
Skador flygplan: Propellern avbruten. Motorfundamentet deformerat. Vingarna: diverse smärre skador.

Verkstad 1938-03-14
Formation 1938-04-28
Motorbyte 1938-08. Motor typ BJ VIIF nr 7833 inmonterad
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Märkning 8-62 (1939-02)
Verkstad 1939-05-05
Formation 1939-05-30
Verkstad 1939-12-12; reparation
Överflyttat till FF 1939-12-12 jml skr Mi/Hå H 117:3
Överlämnat till Finland 1939-12
Kasserat 1940-09-16
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: J 6A nr 3219, 1219, 219

Inläggav Lars Larsson » 05 maj 2014, 18:40

Flygtid = 623,55 timmar enligt Kontakt 52.

Överflugen till Finland 1939-12-15 enligt Suomen ilmavoimien historia 22.

Den finska historiken enligt samma källa:

JF-219:
Tjänstgjorde hos T-LLv 17
Havererad 1941-08-07
Flygtid 65 timmar i Finland.


/Lars Larsson
Lars Larsson
 
Inlägg: 2985
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50


Återgå till J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst