J 6 nr 5209, 3209, 1209, 209

I tjänst: 1930-1941
Antal i Flygvapnet: 7 st J 6, 3 st J 6A och 7 st J 6B

J 6 nr 5209, 3209, 1209, 209

Inläggav Leif Fredin » 23 apr 2014, 12:27

Typ: Svenska Aero SA-14 Jaktfalken I
Tillverkare: Svenska Aero A.B, Lidingö
Tillverkningsnummer 77

Numrerat 5209
Godkänt 1931-06-13
Levererat till F 5 1931-07-21 med motor typ BJ VIIF nr 7824.

Bild

Jämlikt FS skrivelse av 1931-07-31, Tekniska Byrån nr T.1074, får flygning med detta plan tills vidare ej äga rum
Förråd 1931-08-01
Flygplanet nedmonterat 1931-10-09
Till CFM 1931-10-20
Överlämnat till F 3 1932-06-28
Formation 1932-05-29
Numrerat 3209
CFM 1932-07-06. Diverse reparationer
Formation 1932-07-15
CFM 1932-08-30. Ändring av bandledarnas och tomhylsekanalens anslutningar
Formation 1932-08-31
Förråd 1932-10-10
CFM 1933-01-16. Viss översyn. Numrerat 1209
F 3 förråd 1933-02-11
Överlämnat till F 1 1933-04-26
Verkstad 1933-06-01 för motorbyte. Motor typ BJ VII nr 7538 inmonterad
Formation 1933-06-09
Till CVM 1933-08-24
F 1 förråd 1933-11-10
Formation 1934-01-31
Verkstad 1934-04-16
Formation 1934-05-02
Verkstad 1934-05-11; motorbyte. Motor typ BJ VIIF nr 7835 inmonterad
Formation 1934-05-17

Haveri 1934-08-22 vid Ripa
Motor: BJ VIIF nr 7835
Ff löjtnant B Jacobsson oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av fart och höjd.
Skador flygplan: Undre longerongerna i flygkroppen stukade. Landningsstället krossat. Höger undervinge kassabel. Diverse spryglar, sarg och framkant å vänster undervinge skadade. Propellern kassabel.
Skador motor: Cylinder 6 troligen kassabel. Vippbryggor å cylinder 5 och 6 delvis krossade..
Beräknad reparationskostnad c:a 10.000:- kr

Vid landning felbedömde ff fart och höjd över en i landningssträckans förlängning bakåt befintlig gärdesgård (fältets begränsningslinje), så att flygplanet vid passage av denna sjönk igenom, varvid hjulen slog i gärdesgården och havererade,

Orsaken till haveriet anser nämnden hava varit felbedömning av höjd och fart. Vid pådragning av motorn har tydligen gasreglaget framförts för hastigt, i vilket fall dessa motorer lätt ”kväva”. Huruvida situationen kunnat räddas vid långsammare pådrag av motorn, anser sig nämnden ej kunna avgöra.


Till CVM 1934-08-29 för haverireparation
Till CVV 1934-08-30
F 1 förråd 1935-10-22 med motor typ BJ VII nr 7826

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 1-2
Registreringsnummer 209 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Formation 1936-03-21
Verkstad 1936-07-20. Motorbyte. Motor typ BJ VIIF nr 7586 inmonterad
Formation 1936-07-23

Haveri 1936-09-28
Motor: BJ VIIF nr 7586
Ff fänrik Gustavsson oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Flygkroppens undre ramstycken mellan spant 1 och 2 deformerade, landningsställ och motorfundament deformerade, radiogenerator med propeller söndrade, båda propellerbladen avslagna, undervingarna smärre skador.
Skador motor: Ventilmekanismen å cylinder 5 och 6 deformerad.
Beräknad reparationskostnad 8.000:- kr

Kasserat 1937-01-05. ”Reservdelar till denna fpltyp finns i mycket ringa utsträckning samt då fpl icke kan användas vintertid, emedan skidlandningsställ saknas.”
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: J 6 nr 5209, 3209, 1209, 209

Inläggav Lars Larsson » 05 maj 2014, 18:31

Flygtid = 337,55 timmar enligt Kontakt 52.

/Lars Larsson
Lars Larsson
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50


Återgå till J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst