J 3A nr 356, S 6A nr 3356, 5356, 356

I tjänst 1928-1931
Antal i Flygvapnet: 3 st J 3, 6 st J 3A och 7 st J 3B
Benämndes populärt "Lilla Fokkern"

Moderator: Sven-Erik Jönsson

J 3A nr 356, S 6A nr 3356, 5356, 356

Inläggav Leif Fredin » 05 maj 2014, 14:08

Typ: Fokker C.V-D
Tillverkare: Nederlandse Vliegtuigenfabriek, Amsterdam
Tillverkningsnummer 5142

Numrerat 356
Levererat till F 3 1928-08-05. Motor typ BJ VI nr 6447
Förråd 1929-08-05.
C.F.M. 1929-08-12. Kompletteringsarbeten
I tjänst 1929-08-14.
Godkänt 1929-08-26 som J 3A
C.F.M. 1929-09-02. Översyn och utrustning.
I tjänst 1929-09-07
C.F.M. 1929-10-11. Diverse arbeten
I tjänst 1929-10-15
C.F.M. 1929-11-05. Diverse arbeten
I tjänst 1929-11-12
C.F.M. 1929-12-09. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6352 inmonterad. Sufflett monterad över förarerummet för övningar i flygning efter instrument
I tjänst 1930-01-08
C.F.M. 1930-07-21. Motor typ BJ VI nr 6448 inmonterad. Diverse smärre justeringar.
I tjänst 1930-07-30
C.F.M. 1930-09-17. Motor typ BJ VI nr 6351 inmonterad. Diverse smärre justeringar
I tjänst 1930-09-20
C.F.M. 1931-02-23. Motorbyte och översyn. Motor tp BJ VI nr 6315 inmonterad
I tjänst 1931-04-25
C.F.M. 1931-07-22. Motor typ BJ VI nr 6318 inmonterad. Diverse smärre justeringar.
I tjänst 1931-07-30
C.F.M. 1931-08-28. Flygplanet översett.
I tjänst 1931-08-29
C.F.M. 1931-09-15. Diverse smärre justeringar
I tjänst 1931-09-18
C.F.M. 1931-10-03. Diverse smärre justeringar
I tjänst 1931-10-08

Typbeteckningen ändrad till S 6A jml CFV skrivelse nr H.152 daterad 1931-10-09

C.F.M. 1931-11-18. Översyn.
Numrerat 3356 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Förråd 1931-12-09
Överlämnat till F 5 1932-01-11 som lån
Verkstad 1932-04-05. Detaljer för Dk bortmonterade
I tjänst 1932-04-08.
Återlämnat till F 3 1932-04-11
C.F.M. 1932-04-15. Motor typ BJ VI nr 6346 inmonterad.
Förråd 1932-04-26
I tjänst 1932-05-01
CFM 1932-08-22. Diverse smärre justeringar
I tjänst 1932-08-27
CFM 1932-09-19. Diverse smärre justeringar
I tjänst 1932-09-22
CFM 1932-12-11. Grundöversyn
Överlämnat till F 5 1933-02-11 med motor typ BJ VI nr 6319
Numrerat 5356
Förråd 1933-02-12.
Verkstad 1933-03-08. Reparation av undervinge m.m. Inmontering av Dk-detaljer.
I tjänst 1933-03-13.
Överlämnat till F 1 (RO-kursen) 1933-06-06 som lån
Återlämnat till F 5 1933-08-15
Verkstad 1933-08-23. Översyn och radiomontage.
I tjänst 1933-09-22.
Till CVM 1933-11-03. Liten översyn och motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6319 inmonterad.
I tjänst 1934-01-17.

Bild

Nordiska Flygpokalen 1934-08-22 till -23. Startnummer 31, förare kapten Nils Söderberg

Till CVM 1934-08-20. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor BJ VI nr 6319 inmonterad.
I tjänst 1934-10-16.

Nödlandning 1934-11-19
Motor BJ VI nr 6319
Besättningen, lärare fanjunkare Cornelius, elev kapten Hinnerson oskadad
Orsak till nödlandning Utspottat tändstift.

Bild

Verkstad 1935-02-13. Utbyte av undervinge.
I tjänst 1935-02-15.

Haveri 1935-03-04
Motor BJ VI nr 6319
Ff underlöjtnant Lindgren oskadad
Orsak till haveri: Kollision med fpl Sk 6A nr 5578.
Skador flygplan: Undervingen, propellern och landningsstället kassabla. Flygkroppen: obetydliga deformationer.
Skador motor: Vippbryggor m.m. å undre cylindrarna skadade.
Beräknad reparationskostnad 4.500:- kr

Verkstad 1935-03-04. Haverireparation.
Till CVM 1935-03-15. Nedmontering av vingställ, stjärtparti, landningsställ, sporre, instrument, brandskott samt motor med motorfundament. Flygkroppen avklädd för kontroll mellan spryglar nr 1-3. Vänster undre knutpunkt i spant nr 1 reparerad. Ny tygklädsel mellan spant 1-3.
Till F 5 1935-03-30.
I tjänst 1935-04-01.

Haveri 1935-05-02
Motor: BJ VI nr 6319
Ff sergeant Åke Fredin oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Brott å undervingens båda balkar vid vänstra vingspetsen. Landningsstället söndrat. Flygkroppen något stukad. Propellern splittrad.
Skador motor: Vippmekanismen på två cylindrar skadad.
Beräknad reparationskostnad 1.500:- kr

Verkstad 1935-05-02. Haverireparation.
I tjänst 1935-06-04.
Verkstad 1935-10-07. Liten översyn och stor motoröversyn.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-62
Registreringsnummer 356 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

I tjänst 1936-01-13

Nordiska Flygtävlingen 1936-05-22 till -23 Tävlingsnummer 15, förare löjtnant B O G Seth

Haveri 1936-06-16 vid F 5, Ljungbyhed
Total flygtid 1360 tim.
Motor BJ VI nr 63195
Total gångtid 1244 tim.
Ff aspirant Börje Kwarnmark oskadad

Skador flygplan: Stagbock deformerad. Motorfundament, avgassamlare, oljetank, fena och sidoroder kassabla. Större skador å landningsställ och undervinge, mindre skador å övervinge. Propellern splittrad.
Skador motor: Smärre skador.
Beräknad reparationskostnad: Flygplan 6.500:- kr, motor 2.000:- kronor. Summa 8.500:- kr

Ur protokoll:
Fanjunkare Cornelius tjänstgjorde som befälhavare å märket. För dagen gällde vänstervarv. Haveriet inträffade vid flygpassets slut på eftermiddagen. En Sk 10-div. hade landat och befann sig under inkörning mot och i neutrala zonen. Ett fpl typ S 6A med löjtnant Uggla som lärare befann sig under utrullning efter landning c:a 100 m. utanför neutrala zonen. Aspirant Kwarnmark låg i plané med fpl nr 356 för landning efter löjtnant Uggla. Då fanjunkare Cornelius under senare delen av aspirant Kwarnmarks plané ansåg, att kollisionsrisk förelåg mellan fpl 356 och framförvarande flygplan, kontrollerade fanjunkare Cornelius, att startofficeren – aspirant. Tinnerstedt – gav uppvinkningstecken till aspirant Kwarnmark. Denne fortsatte emellertid planén och undvek i sista ögonblicket kollision med löjtnant Ugglas flygplan genom högersväng, varvid högra vingspetsen tog i marken och flygplanet havererade.

Aspirant Tinnerstedt tjänstgjorde som startofficer. En Sk 10-div. hade landat och börjat köra in mot neutrala zonen, då löjtnant Uggla kom i plané mot landningszonen på c:a 50 m höjd över västra delen av husarlägret. Aspirant Kwarnmarks fpl låg då från aspirant Tinnerstedt sett till höger om och c:a 75 m. ovanför löjtnant Ugglas fpl. Även aspirant Kwarnmarks fpl låg med kurs mot landningszonen. aspirant Tinnerstedt bedömde, att löjtnant Uggla skulle komma att landa först och att aspirant Kwarnmark på grund av sin större höjd skulle komma att gå förbi löjtnant Uggla. Denne landade under det aspirant Kwarnmark låg kvar i planén. Då aspirant Kwarnmark ej tycktes upptäcka löjtnant Uggla, beslöt aspirant Tinnerstedt att vinka upp honom samt började denna uppvinkning, då Kwarnmark befann sig på c:a 15 m. höjd och till vänster om Uggla. Då såväl löjtnant Ugglas som aspirant Kwarnmark på grund av Sk 10-divisionens landning ansatt sina landningar långt ut (c:a 150 m. till höger om och c:a 50 m. bakom märket), trodde aspirant Tinnerstedt, att aspirant Kwarnmark ej uppfattas uppvinkningstecknet, varför aspirant Tinnerstedt sprang ut i riktning mot de båda fpl under angivande av uppvinkningstecken. Samtidigt härmed gav aspirant Tinnerstedt tecken åt löjtnant Uggla att fortsätta framåt för att undvika kollisionen. Aspirant Kwarnmark svängde emellertid i sista ögonblicket åt höger, varvid planet havererade.

Aspirant Kwarnmark hade i E.K. utfört normal flygning i sektor 2.
Under början av trafikvarvet (framför märket) höll han uppsikten åt båda sidorna, ända till han svängde in på baslinjen. Då han härunder ej upptäckt något fpl i luften, ägnade han under flygningen på baslinjen och insvängningen för landning uppmärksamheten på den nyss landade SK 10-divisionen och på startofficeren. Efter halva planén observerade aspirant Kwarnmark, att startofficeren gav tecken till den neutrala zonen. Aspirant Kwarnmark trodde då, att dessa tecken givits för att bereda honom plats för sin landning. En stund efter det han observerat tecknen till Sk 10-div. tog aspirant Kwarnmark. blicken från startofficeren för att helt ägna sig åt landningen (c:a 300 m. bakom märket). Höjden var härvid c:a 20 m. Vid upptagningen för landningen observerade aspirant Kwarnmark ett annat fpl rakt under sig (aspirant Kwarnmarks motor ungefär mitt över lärarplatsen i det andra planet), vilket rullade på marken i landningszonen. För att undvika kollision gav aspirant Kwarnmark höger skevning och höger sidoroder samt drog på gasen. Farten var emellertid för låg, och fpl sjönk igenom på höger hjul och höger vinge, slog runt och hamnade på rygg.
På särskild fråga uppgav aspirant Kwarnmark att han icke observerat några uppvinkningstecken från startofficeren förrän i samma ögonblick som det andra planet upptäcktes.
På särskild fråga meddelade K., att det andra fpl under hela trafikvarvet troligen legat skymt av vänster undervinge och att han av denna anledning ej upptäckt detsamma.

F 5 verkstad 1936-06-17
Till CVM 1937-04-28. Stor översyn och motorbyte.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Till Stabens flygavdelning som lån

Haveri 1937-09-13
Motor BJ VI nr 6315
Ff major Stenbeck oskadad
Orsak till haveri: Landning i hård byig vind.
Skador flygplan: Höger vingspets, bakbalk avbruten vid stöttfäste.
Beräknad reparationskostnad 300:- kr

I tjänst F 5 1937-11-26 med motor typ BJ nr 6342.

Haveri 1938-02-18.

F 5 verkstad 1938-02-18. Reparation efter haveri. Montering av undervinge (tagen från fpl 359). Smärre fanérskador å vingen reparerade.
I tjänst 1938-02-28.
Till CVM 1938-09-02. Liten översyn.
Märkning 5-6 (1938-11)
I tjänst 1938-11-21 med motor typ BJ VI nr 6343.
Verkstad 1939-08-06. Utbyte av undervinge.
I tjänst 1939-08-09.
Till F 3 1939-09-02 med motor typ BJ VI nr 6342. Krigsplacering.
Målbogseringsanordning inmonterad 1939-09-07
Förråd 1939-10-18
Dk bortmonterat 1939-11-22
Överlämnat till F 6 1939-12-07 med motor typ BJ VI nr 6342
F 6 verkstad 1940-04-01; liten översyn, motorbyte
I tjänst 1940-05-08 med motor typ BJ VI nr 6346
Överlämnat till F 3 1940-05-07
F 3 förråd 1940-05-09
Överlämnat till F 8 1940-05-21 som lån
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-66
Återlämnat till F 3 1940-08-09
Förråd 1940-08-10
Verkstad 1940-08-14
Förråd 1940-08-20
I tjänst 1940-08-29
Förråd 1940-10-01
Provfluget 1941-02-12
Överlämnat till F 10 1941-02-17 som lån
Återlämnat till F 3 1941-04-03
Förråd 1941-04-03
Till CVM 1941-05-26. Liten översyn
Förråd 1941-08-09
I tjänst 1941-08-26

Haveri 1941-09-18
Motor: BJ VIA nr 6446
Ff aspirant Hain oskadad

Orsak till haveri: Kollision med träd under rapportupphämtning.
Skador flygplan: Undervingen kassabel.
Skador motor: Propellern kassabel.
Beräknad reparationskostnad 4.000:- kr

Vingar, roder och hjul nedmonterade 1941-09-25. Ny undervinge monterad
Märkning 3-56 (1943-03)
Kasserat 1944-01-21. Gångtid total 2197 tim, Efter SF 841 tim, efter LF 178 tim. Antal flygningar 5118 st
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 3, Fokker C.V-D

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst