J 3A nr 355, S 6A nr 6355, 355

I tjänst 1928-1931
Antal i Flygvapnet: 3 st J 3, 6 st J 3A och 7 st J 3B
Benämndes populärt "Lilla Fokkern"

Moderator: Sven-Erik Jönsson

J 3A nr 355, S 6A nr 6355, 355

Inläggav Leif Fredin » 05 maj 2014, 14:02

Typ: Fokker C.V-D
Tillverkare: Nederlandse Vliegtuigenfabriek, Amsterdam
Tillverkningsnummer 5141

Numrerat 355
Levererat till F 3 1929-08-05. Motor typ BJ VI nr 6445
Förråd F 3 1929-08-05.
C.F.M. 1929-08-08. Kompletteringsarbeten
I tjänst 1929-08-13
Godkänt 1929-08-26 som J 3A
C.F.M. 1929-09-05. Översyn och utrustning.
I tjänst 1929-09-10

Haveri 1929-09-12 vid Gärstad, 1 km söder Malmslätt. Nödlandning på grund av motorstopp.
Ff furir Hjalmar Bosson oskadad, mek korpral Folke Jakobsson skadad

Fpl kapotterade,

Förråd 1929-09-12
C.F.M. 1929-09-18. Reparation. Motor typ BJ VI nr 6449 inmonterad.
Förråd 1929-11-22
I tjänst 1929-11-27
C.F.M. 1929-12-21. Fästen för avskärmningsplåtar framför cylindrar monterade.
I tjänst 1930-01-08
C.F.M. 1930-02-08. Motor typ BJ VI nr 6446 inmonterad
I tjänst 1930-02-14
C.F.M. 1930-04-15. Motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6319 inmonterad.
I tjänst 1930-05-19
C.F.M. 1930-07-31. Översyn av plan och motor.
I tjänst 1930-08-16
C.F.M. 1930-09-11. Diverse smärre justeringar.
I tjänst 1930-09-18
C.F.M. 1930-10-22. Motor typ BJ VI nr 6445 inmonterad. Diverse smärre justeringar.
I tjänst 1930-10-30
Förråd 1931-01-20
C.F.M. 1931-02-23. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6314 inmonterad
I tjänst 1931-03-31
C.F.M. 1931-07-12. Motor typ BJ VI nr 6352 inmonterad. Diverse smärre justeringar.
I tjänst 1931-07-22
C.F.M. 1931-08-28. Översyn.
I tjänst 1931-08-29
C.F.M. 1931-09-04. Diverse smärre justeringar.
I tjänst 1931-09-08
C.F.M. 1931-09-18. Höger yttre bränsletank reparerad
I tjänst 1931-09-22

Typbeteckningen ändrad till S 6A jml CFV skrivelse nr H.152 daterad 1931-10-09
Numrerat 6355 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18

Överlämnat till Stabens Flygavdelning 1931-11-19.

Haveri 1932-07-13 vid Barkarby

Överlämnat till F 5 1933-02-01 med motor typ BJ VI nr 6351
Verkstad 1933-02-21. Motorn urmonterad.
Förråd 1933-02-22.
Verkstad 1933-04-18. Reparation av motorfundament, vingar m.m. Motor typ BJ VI nr 6351 åter inmonterad.
I tjänst 1933-05-01.
Återlämnat till StFA 1933-05-27.
Överlämnat till F 1 1933-07-07 (RO-skolan) som lån
Återlämnat till F 5 1933-08-15
Ombyggd 1934-02- Motor SJ nr 1055 inmonterad

Nödlandning 1934-05-11 på grund av motorstopp
Motor: SJ nr 1055
Ff furir Gadd oskadad
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Magnetdrevet havererat.

Till CVM 1934-06. Liten fplöversyn samt motorbyte. Inmontering av motor BJ VI nr 6355.

StFA 1934-06-08
F 5 I tjänst 1934-10-13.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 6-2
Registreringsnummer 355 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Nordiska Flygtävlingen 1936-05-22 till -23 Tävlingsnummer 14, förare löjtnant S. Sundgren

Haveri 1937-02-23
Motor: BJ VI nr 6320
Ff överstelöjtnant Nordensköld oskadad

Orsak till haveri: Kraftigt klabbföre.
Skador flygplan: Större skador å flygkropp, stjärtparti och övervinge. Smärre skador på undervinge. Propellern spolierad.
Beräknad reparationskostnad: c:a 10.000:- kr

Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18

Haveri 1937-09-13
Motor: BJ VI nr 6315
Ff major Stenbeck oskadad
Orsak till haveri: Landning i hård byig vind.
Skador flygplan: Höger vingspets, bakbalk avbruten vid stöttfäste.
Beräknad reparationskostnad: 300:- kr

Haveri 1937-11-05
Motor: BJ VI nr 6343
Ff löjtnant Carlesson oskadad, löjtnant Wennerström c:a 4 cm långa sår å främre delen av hjässan samt en framtand i överkäken spräckt
Orsak till haveri: Felbedömning av hastigheten.
Skador flygplan: Större skador å: övervingens framkant, kroppsspant nr 1, landställ, hjulaxel. samtliga stagbocksstöttor (vänster bakre utesluten) och sidoroder. Mindre skador å: fena och undervinge.
Skador motor: Större skador å propeller. Mindre skador å avgassamlare. Motorns inre skador hava ej kunnat fastställas.
Beräknad reparationskostnad: c:a 6.000:- kr

Överlämnat till F 5 1938-04-29 med motor typ BJ nr 6345
Märkning 5-6
Motorn skurit vid varmkörning 1938-05-02.
Verkstad 1938-05-02. Motor BJ nr 6345 åter monterad efter översyn vid CVM.
I tjänst 1938-06-16.
1938-11-04. Märkning ändrad till 5-5.
Verkstad 1939-03-20. Utbyte av undervinge.
I tjänst 1939-03-23.

Haveri 1939-04-18.

Verkstad 1939-04-18. Reparation efter haveri. Undervingen utbytt.
I tjänst 1939-04-20.
Verkstad 1939-06-01. Utbyte av undervinge.
Överlämnat till F 8 1939-06-06
Till CVM 1939-08-07 för liten översyn, motorbyte
Till F 3 förråd 1939-10-04
Överlämnat till F 1 1939-10-18 som lån med motor typ BJ VI nr 6449
Verkstad 1940-04-01 för reparation.
I tjänst 1940-05-15
Märkning enligt fo nr 50/40 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-65
Verkstad 1940-08-01 liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6446 inmonterad
I tjänst 1940-08-23
Förråd 1940-10-01
I tjänst 1941-01-15
Verkstad 1941-04-08. Motor typ BJ VIA nr 6453 inmonterad
I tjänst 1941-05-06
Verkstad 1941-08-03 Motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6451 inmonterad.
I tjänst 1941-08-15
Överlämnat till F 3 1941-11-11
I tjänst 1941-11-14
Överlämnat till F 7 1943-12-07

Haveri 1944-04-26.
Motor: BJ VIA nr 6451
Besättning: Vpl Brandström oskadad
Orsak till haveri: Vid uppkörning av motorn slog stjärtpartiet upp med påföljd att propeller och motor slog i hangarplattan.
Skador flygplan: Sönderslagen propeller.
Skador motor: Vipporna på 5. och 6. cyl. samt avgasstudsarna å dessa skadade.
Beräknad reparationskostnad: 800:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Försålt 1946-04-09 till AB Skåneflyg. Flygtid 1937:30 tim. Antal flygningar 4647 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 3, Fokker C.V-D

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst