J 3A nr 353, S 6A nr 6353, 353

I tjänst 1928-1931
Antal i Flygvapnet: 3 st J 3, 6 st J 3A och 7 st J 3B
Benämndes populärt "Lilla Fokkern"

Moderator: Sven-Erik Jönsson

J 3A nr 353, S 6A nr 6353, 353

Inläggav Leif Fredin » 05 maj 2014, 13:56

Typ: Fokker C.V-D
Tillverkare: Nederlandse Vliegtuigenfabriek, Amsterdam
Tillverkningsnummer 5139

Numrerat 353
Levererat till F 3 1929-08-04. Motor typ BJ VI nr 6446
Förråd 1929-08-04
Godkänt 1929-08-26
C.F.M. 1929-08-14. Kompletteringsarbeten
I tjänst 1929-08-16
C.F.M. 1929-09-09. Översyn och utrustning.
I tjänst 1929-09-12

Bild


Haveri 1929-09-27 vid L. Ladugården, Nyköping. Kapottering vid landning,
Ff furir Sigfrid Åkerlind, fs furir Stig Sundgren

C.F.M. 1929-10-01. Reparation. Reparation. Motor typ BJ VI nr 6349 inmonterad.
Förråd 1930-01-18
I tjänst 1930-02
C.F.M. 1930-03-08. Diverse justeringar.
I tjänst 1930-03-11
C.F.M. 1930-05-13. Diverse smärre justeringar.
I tjänst 1930-05-21
C.F.M. 1930-06-10. Motor typ BJ VI nr 6348 inmonterad. Diverse smärre justeringar
I tjänst 1930-06-13
Förråd 1930-10-15
C.F.M. 1930-11-19. Motorbyte och montering av undervinge. Motor typ BJ VI nr 6348
Överlämnat till Flygstyrelsen 1930-12-11
Till CFM 1931-09-28 för reparation

Typbeteckningen ändrad till S 6A jml CFV skrivelse nr H.152 daterad 1931-10-09
Numrerat 6353 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18

I tjänst 1933-01-10. Motor typ BJ VI nr 6348.
Överlämnat till F 5 1933-02-01 som lån
I tjänst 1933-02-05
Återlämnat till StFA 1933-04-01
Ombyggt 1934-. Motor typ SJ nr 673 inmonterad

Haveri 1934-08-02 vid Malmslätt
Motor typ SJ nr 673
Ff löjtnant S. H. Liljhagen. En mindre kontusion å högra ögat

Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Flygkroppens samtliga stagbocksstöttor deformerade. Spant 1 helt deformerat och undre ramrör deformerade. Motorfundamentet, landningsstället och sidorodret kass.
Övervingen: hela framkanten söndrad (fanér och spryglar). Undervingen: mindre skada å vingbalken å undersidan, diverse plåtar å motorfundament, brandskott, oljetankar samt bränsle- och oljerör kass. Bränsletankar deformerade.
Skador motor: Följande delar äro skadade och måste ersättas: 1 st förgasare, 1 st startanordning, bakre vevhuslocket, fläktkammaren, 5 cyl, fundamentplåtar, propellernavet, en del avgas- och ingasrör samt ett flertal mindre detaljer.
Beräknad reparationskostnad kr 29.000:-

Bild

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 6-1
Registreringsnummer 353 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Haveri 1936-03-05
Motor typ BJ VI nr 6315
Ff major af Uhr oskadad

Kollision med stolpe i samband med start.
Skador flygplan: Propellern kassabel.
Beräknad reparationskostnad kr 350:-
Nordiska Flygtävlingen 1936-05-22 till -23 Tävlingsnummer 11, förare kapten E.M. Bång

Haveri 1936-10-19 vid Barkarby
Total flygtid: 462.10 tim
Motor typ BJ nr 6315
Gångtid:67.55 tim efter översyn

Ett par skenande hästar törnade emot fpl 353, så att vänstra undervingens båge skadades.

Vicekorpral Larsson anförde i huvudsak följande:
Larsson tjänstgjorde som mek å fpl. Larsson var i färd med att rulla in fpl i hangaren. Maskinens bakre del hade kommit in i hangaren då ett par skenande hästar kom utanför backen. På grund av fpl tyngd och mekanikerpersonalens ringa antal medhanns ej att få in fpl utan en av hästarna sprang på vänstra undervingens ändsarg
Löjtnant Sundgren anförde i huvudsak följande:
att han befann sig i omklädningsrummet när de skenande hästarna rusade förbi fönstret mellan detta och den utanför parkerade bilen.
Därefter han sprang ut och fann hästarna stående intill vänstra undervingen å Fokkern och att en av hästarna tryckt in vingspetsens ändsarg.
Hästarna lugnades och fördes försiktigt undan för att förhindra vidare skadegörelse.

Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Stabens flygavdelning 1937-12-13 med motor typ BJ VI nr 6320.
Överlämnat till F 5
F 5 I tjänst 1938-01-10.
Märkning 5-1
Verkstad 1938-04-11. Montering av propeller typ CVM. Reparation av kantsarg å höger undervinge.
I tjänst 1938-04-25.
Verkstad 1938-08-20. Utbyte av undervinge.
I tjänst 1938-08-25.
Märkning 5-3. (1938-11-24)
Verkstad 1939-03-03. Liten översyn och motorbyte
I tjänst 1939-03-23 med motor typ BJ VI nr 6319.
Överlämnat till F 8 1939-06-06
Överlämnat till F 3 1939-09-02
Förråd 1939-09-03
Verkstad 1939-09-13 för liten översyn
Märkning 3-63
Förråd 1939-10-04
Överlämnat till F 8 1939-10-17
F 8 verkstad 1940-01-09 för reparation, montering av Dk
Överlämnat till F 5 1940-01-11
Till verkstad 1940-03-16. Motorbyte utfört av A. B. Aerotransport i Malmö.
F 5 I tjänst 1940-03-28 med motor typ BJ VI nr 6351.
Överlämnat till F 1 1940-04-20 som lån
F 1 verkstad 1940-06-08 Motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6451 inmonterad
I tjänst 1940-06-10
Märkning enligt fo nr 50/40 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-63
Förråd 1940-10-01
I tjänst 1941-01-27
F 1 verkstad 1941-04-08. Liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6319 inmonterad
I tjänst 1941-05-07

Haveri 1941-06-25 Märkning 1-76
Gångtid 2050 tim
Motor typ BJ VIA nr 6319
Ff furir Gunvik oskadad

Vindkast vid landning.
Skador flygplan: Samtliga vingstöttor knäckta. Högre delen av övervingen sönderslagen och knäckt innanför beslaget. Vänstra delen av övervingen knäckt. Undervingen knäckt och sönderslagen i ytterändarna. Ena propellerbladet avslaget.
Skador motor: Propelleraxeln ev. skadad.
Beräknad reparationskostnad kr 15.000:-

Verkstad 1941-06-26.
Kasserat 1941-08-22
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 3, Fokker C.V-D

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst