Sida 1 av 1

118, B 3C/D

InläggPostat: 30 sep 2018, 19:02
av Lars Larsson
118
B 3C/D
Typ: Junkers Ju 86K-13
Tillverkad av SAAB, Trollhättan
c/n: 1
Tillverkningsår: 1939

1939-11-17 Levererad till Fc (Lån från F1)
1939-11-10 Godkänd
1940-01-03 Åter till F1, kod F7-1, F1-16, F1-17
1942-09 Motorbyte och ombeteckning till B 3D.
1945-05-08 Överförd till F17, kod F17-gul A, F17-01
1949-01-01 Ombyggd till transportflygplan på CVV.
1951-06-21 Haveri vid Herrljunga.
Motorskärning.Besättningen oskadd.
1951-11-02 Kasserad, höga reparationskostnader.

Gångtid: 1451

Re: 118, B 3C/D

InläggPostat: 12 sep 2019, 19:08
av Bengt Ekbladh
118, B 3C/D
Kolla:
viewtopic.php?f=1&t=20176

Re: 118, B 3C/D

InläggPostat: 05 okt 2019, 21:32
av Bengt Ekbladh
118, B 3C/D
...
1951-06-21 Haveri vid Herrljunga....
I B 3 boken //L. Andersson sid 95 finns 4 bilder
när 118..F17-01 havererade på en mosse nära Herrljunga
bla. bärgningsarbetet...tex. syns den öppnade nödutgången
i kroppssidan ovanför vingen.
...
1951-11-02 Kasserad, reservdelsbrist anges

Re: 118, B 3C/D

InläggPostat: 23 aug 2021, 16:52
av Sven-Erik Jönsson
Ett foto som Tomas Lindblom lagt in i den allmänna delen; https://forum.flyghistoria.org/viewtopi ... =1&t=21336
Haveriet i mossen i närheten av Herrljunga den 1951-06-21.
Lennart Anderssons bok B 3, Junkers Ju 86 i Sverige står att haveriet inträffade den 1950-06-21. Vilken uppgift är den korrekta?

002- NÖDLANDNING B 3 nr 118.jpg
Nödlandning på Ramlamossen vid Mjäldrunga öster om Herrljunga den 1951-06-21. Foto via Tomas Lindblom.