172 B 3C/D

I tjänst 1936-1958
Antal i Flygvapnet: 56 st
Fanns i 4 versioner; B 3, B 3A, B 3B, B 3C2 och B 3D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

172 B 3C/D

Inläggav Leif Fredin » 19 dec 2015, 12:45

172
B 3C
B 3D
Typ: Junkers Ju 86K-5
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer 13

Överlämnat till F 1 1940-10-29 med motorer typ My XXIV nr 568, 569
Förråd 1940-10-30
Godkänt 1940-11-05
Formation 1941-05-16
Märkning 1-28
F 1 verkstad 1941-05-23 Inmontering av kursstyrning
Formation 1941-06-10
F 1 verkstad 1941-11-28 för motorbyte. Motorer typ PMy XIX nr 6502, 6505 inmonterade

Typbeteckning B 3D

Nödlandning 1942-01-03 vid CVV. Märkning 1-28
Motor: PMy XIX nr 6502, 6505
Besättningen ff löjtnant Rosén, ing Widengren, ing Stern oskadad
Orsak till nödlandning: Isbildning och markdimma.
Orsak till haveri: Landning å is. Isen brast.
Skador flygplan: Främre torn intryckt, partiet kring landn.stället starkt skadat. Sänktornet skadat. Landningsstället havererat till c:a 75%. Vingarna skadade kring landningsställsurtaget. Skador å roder. Instrument o el. utrustning delvis vattenskadade.
Skador motorer: Vänster och höger motor samt resp propellrar skadade: reparabla.
Beräknad reparationskostnad 85.000:- kr

F 1 verkstad 1941-02-03

Till CVV 1945-02-26 för montering av torpedinstallation. Motorer typ PMy XIX nr (V) 6542, nr (H) 6553
Överlämnat till F 17 uppbörd 1945-02-28 med motorer typ PMy XIX nr 6542 och 6553 jämlikt MFH 3:2 av 15/2-44
Till F 17 1945-04-05 efter torpedinstallation
Till CVV för begränsad översyn, motorbyte.
Påbörjad 1945-07-12. Motorer typ PMy XIX nr (V) 6510, nr (H) 6530 inmonterade
Till F 17 1945-09-13

Totalhaveri 1946-05-07 vid F 17. Märkning 17-gul K
Motorer typ PMy XIX nr V 6510, H 6530
Besättning: ff vpl vicekorpral Nils Olmin (GFSU:2). Vänster arm ur led, en ryggkota skadad.
Resff vpl vicekorpral Nils-Åke Ervik (GFSU:2), fsig furir Helge Löfgren, mek vicekorpral Erik Rosenqvist oskadade

Skadornas omfattning:
Fpl: Totalhavererat
Skador å motorerna: Fäste för spjällaxeln avbrutet. Motorerna ha antagligen inre skador och skola sändas CVV för översyn.
Skador å propellrar: Ett blad å H och två blad å V propeller bockade.
Beräknade kostnader (inkl kostnader för förlorad mtrl)
Motorer och propellrar :25.000:- kr

Orsak till haveri: Nödlandning. Kraftiga motorstörningar till följd av funktionsodugliga tändstift

Ur protokoll:

Kort sammanfattning av händelseförloppet, övningens natur samt haveriplats
Kort efter start för instrumentflygning har motorstörning inträffat på först vänster, därefter även på höger motor. Ff har därför nödgats nödlanda utanför fältet sydväst F 17.

Vid förhör anförde nedannämnda personer i huvudsak följande

Vpl vk Ervik Ervik hade tjänstgjorde som resff vid sluten instrumentflygning. Han hade suttit på resffplatsen vid utkörning till start och i starten. Ff, vpl vk Olmin hade efter utkörning till start kört upp bägge motorerna till 2500 varv. Därefter med propellerreglagen minskat varvet till 2000 och provat magneterna. Därvid sjönk varvet högst omkring 20 varv och gingo bägge motorerna u.a. I övrigt voro värdena på samtliga motorinstrument normala. I starten drog ff på gas till 2:a stoppet (91,5 cm Hg), varvid motorerna gingo normalt, vilket även var fallet så länge fpl rullade på marken. Strax efter lättningen gick vänster motor ned kraftigt i varv, vilket stundtals pendlade upp till omkring 2000. Blandningsreglaget stod under starten på ”normal”. Ff drog på höger motor till 3:e stoppet och svängde höger för att om möjligt gå runt fältet och ansätta landning där. Före svängen, på omkring 50 m höjd, sjönk även varvet på höger motor på samma sätt som på vänster, så att fpl stundtals sjönk, stundtals sakta kunde stiga. Fpl framfördes med omkring 140-150 km/t och förlorade höjd så småningom, så att ff till slut var tvungen att nödlanda. Förbindelsekran mellan motorpumparna var under starten öppen.

Uppläst och vidkänt:
Åke Ervik
Vpl vk 65-7-46

Vpl vk Olmin Olmin vitsordade Erviks uppgifter med följande ändringar. Olmin drog efter lättningen ner förkompressortrycket till omkring 75. När vänster motor började gå dåligt, drog Olmin på gasen på höger motor till 2:a stoppet. Först under senare delen av flygningen förde han fram gasreglaget till 3:e stoppet.

Uppläst och vidkänt:
Nils Olmin
Furir 107-11-44

Furir Löfgren Löfgren hade tjänstgjort som fsig. Omedelbart före start hade ff kört upp bägge motorerna, varvid Löfgren ej hade förmärkt något onormalt beträffande varv och gång. Efter lättningen märkte Löfgren att någon av motorerna gick dåligt, varför han frågade ff om ”det var motorstörning” och ”om ff skulle landa”. Detta besvarades jakande av ff. Därefter märkte Löfgren, att bägge motorerna började gå illa. Efter en stund kändes några kraftiga törnar i samband med nödlandningen.

Uppläst och vidkänt:
Helge Löfgren
Furir 107-11-44

Verkmästare Weibahr Weibahr hade varit närvarande (stod vid sidan om fpl), när fpl K av mek (2. mek) kördes upp efter varmkörning, varvid motorerna gått u.a. Weibahr hade hört, när fpl av ff kördes upp före start, desslikes u.a. Weibahr iakttog starten, varvid han strax efter lättningen såg gråvita rökpuffar komma från vänster motor samtidigt som kraftiga smällar hördes. Vänster motor hade under stigningen dessa störningar kontinuerligt. Under det att fpl gjorde en svag högersväng förmärktes syn- och hörbarligen samma störning på höger motor.

Uppläst och vidkänt:
D. Weibahr
Verkmästare

Vk Rosenqvist Rosenkvist tjänstgjorde som mekaniker. R satt i bombrummet under utkörning till start och under starten. R hade hör uppkörningen före starten och därvid ej förmärkt något onormalt beträffande motorernas gång eller varv. R ansåg att motorerna gingo normalt i starten så länge fpl rullade på marken. En stund efter lättningen hördes kraftiga smällar eller dunkningar från vänster motor. Fpl tycktes sjunka igenom och efter en stund märktes samma störning från höger motor. Efter ytterligare en stund tog fpl mark.

Uppläst och vidkänt:
Erik Rosenqvist
Vk 353-11-46
Bilaga 1.

Furir 72-6-45 Håkansson Håkansson förmälde, att tändstiften på höger motor hade gåt ungefär 6 timmar efter renovering och vänster omkring 2 timmar. H hade inte förmärkt något onormalt hos motorerna under varmkörningen och uppkörning före flygning. Vänster motor hade sjunkit omkring 30 varv, när Håkansson provade magneterna vid uppkörningen.

Uppläst och vidkänt:
Karl-Erik Håkansson
Furir 72-6-45

Korpral 3221-1-46 Fransson Fransson (2. mek) hade varmkört fpl 172 på morgonen den 7/5, varvid intet onormalt hade förmärkts på motorerna vare sig under varmkörningen eller uppkörning. Varmkörning och uppkörningen hade verkställts enligt föreskrifterna i SMI B 3D. Fransson hade lämnat av fpl till Olmin, varvid F anmält fpl bränslemängd, oljemängd, ”motorerna varmkörda och uppkörda utan anmärkning, fpl flygklart”.

Uppläst och vidkänt:
Gunnar Fransson
Korpral 3221-1-46

Teknisk rapport över undersökning med anledning av flyghaveri med fpl B 3D 172 den 7/5 1946

Händelseförlopp:
Vid förhör har framgått, att avgassmällar uppstodo under start i V motor. Efter en stunds flygning började även H motor smälla, sannolikt beroende på att föraren drog på mera gas å H motor och att tändstiften i denna då inte ”orkade”. Effekten gick härav ned, så att nödlandning måste företas.

Genomgång av data:
De tändstift, som använts i motorer typ PMy XIX (typ Wawrzyniak A1E och Hesselman Wawrzyniak A1E), ha visat sig mindre lämpliga. Anmärkningar ha vid ett flertal tillfällen riktats mot dessa dels i skaderapport och dels vid samtal med representanter för Kungl. Flygförvaltningen.
För att studera problem i samband med detta anlände flygingenjör Egelnoff till F 17 den 1/4 1946. Denne meddelade vid sin avfärd, att stiften vid behov skulle utbytas mot s k AM-stift (Lodge eller KLG). Anstalter företogs omedelbart för detta byta av avd VI, F 17 (material i forma av tändstift och tändkabelkrökar rekvirerades från CVV och CVM).
Då samfällda uppgifter från vittnen vid F 17 finnas, att smällarna voro identiskt lika de som brukar bli följden av tändstiftsfel, uttogos stiften omedelbart och monterades i ett annat fpl. Härvid gingo motorerna upp till högst 1900 v/min under svåra störningar. Tändstiften hade en gångtid av c:a 8 timmar.

Åtgärd:
Åtgärd har vidtagits i enlighet med ToM PMy XIX-842-Ä22.

Kallinge den 13 maj 1946
Stig Kernell
Kontrollingenjör

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande

Såsom av tekniska rapporten framgår, har svåra motorstörningar erhållits, när fpl B 3D 172 tändstift provkörts i annat fpl. Tändstiftens dåliga kondition har sannolikt varit huvudorsaken till haveriet.
Tändstift av typ Wawrzyniak ha utbytts mot s k AM-stift på samtliga i tjänst varande fpl B 3D.
Mot ff åtgärder i samband med landning synes ingen anmärkning kunna göras.

Kallinge den 13/5 1946
L. Rudberg
ordförande
/Bertil Oldaeus
Protokollförare

Beslut
Haveriet har orsakats av nödlandning beroende av motorstörningar på grund av funktionsodugliga tändstift.
Berörd personal har icke brustit i skälig aktsamhet.
Materielen (den reparabla) iståndsättes genom fljingenjörens försorg.
Kronan vidkännes kostnaden.

Kallinge den 13/5 1946
T. Rapp
chef
/J. F:son Holmgren

Kasserat 1946-06-03. Gångtid 722 tim. Antal flygningar 1000 st
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B3, Junkers Ju 86K

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst