133 B 3

I tjänst 1936-1958
Antal i Flygvapnet: 56 st
Fanns i 4 versioner; B 3, B 3A, B 3B, B 3C2 och B 3D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

133 B 3

Inläggav Leif Fredin » 14 mar 2015, 12:17

133
B 3
Typ: Junkers Ju 86K-1
Tillverkare: Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG, Dessau, Tyskland
Tillverkningsnummer 0860958

Godkänt 1937-04-08
Märkning 1-3
F 1 förråd 1937-04-08 med motorer typ Ht nr 2745, 2747
Formation 1937-04-09

Bild

Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18

Bild

Haveri 1937-09-06 vid F 1. (Kollision med Sk 6A nr 576)
Motorer: Ht nr 2745, Ht nr 2747
Besättningen, löjtnant David Herbert von Schinkel lärare i dk. kadett Hans Friedemann elev i dk, kadett Torsten Åström flygsignalist, vpl Helge Lundin flygskytt oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken.
Skador flygplan: 4 strävor i motorfundamentet krökta. Propellern deformerad. Nosen intryckt och en del rutor krossade.
Beräknad reparationskostnad: 5000:-

Ur protokoll

Bilaga 1.
Löjtnant H. v. Schinkel
med anmälan.

Till Chefen för tunga bombkursen.

Härmed får jag vördsamt anmäla att jag den 6/9 kl 0955 vid inkörning efter landning med fpl nr 133 kolliderade med fpl nr 96 stående på parkeringsplatsen framför flottiljverkstaden.
Kollisionen föranleddes enl min uppfattning av en kraftig by från vänster, vilken gav fpl en svängning åt vänster, som ej kunde motverkas med vänster motor. Högra bromsen, som användes hårdast möjligt gav intet påvisbart resultat. Vid tillfället utfördes landningsövningar i dk med Kadett Friedemann på förarplatsen. Denne skötte bromsarna enl av mig lämnade direktiv.

Västerås den 6 september 1937.
H. von Schinkel.
Löjtnant.

Bilaga 2.
Kapten Lilliér, chef för tunga bombkursen, förekallades och anförde i huvudsak följande:
För den 6/9 uppgjort dagsprogram med bombfällning å fm omkastades på grund av för bombfällning
otjänlig väderlek. Landningsövningar med kadetterna skulle i stället äga rum i dk å fpl nr 2 och 3. Löjtnant Sundgren var beordrad som lärare i fpl nr 2 och löjtnant von Schinkel i fpl nr 3. Kapten Lilliér provflög fpl nr 3 på morgonen den 6/9 efter 50 tim. översyn. Efter provflygningen meddelade löjtnant von Schinkel, att fpl var utan anmärkning. Bromsarna hade vid prov å marken fungerat normalt.

Besättning å fpl nr 3 utgjordes av: löjtnant von Schinkel lärare, kadett Friedemann elev i dk, kadett Åström flygsignalist och 1 vpl flygskytt i bakre sitsen.
Kapten Lilliér hade icke varit åsyna vittne till kollisionen, men hade strax efter densamma studerat spå-ren av fpl nr 3, av vilka framgick, att bromsarna icke fungerat tillfredsställande. Spåren utifrån fältet inemot parkeringsplatsen visade även, att fpl hade gått i 60° vinkel emot parkeringslinjen och svängt till vänster 50 m från densamma, varefter rullat emot det parkerade fpl nr 96.
Vindriktningen var denna dag omkring 250° och vindstyrkan hade på morgonen varit 8 m/sek, hård och byig, men under förmiddagen ”friskat i” betydligt.

Uppläst och vidkänt:
Karl Lilliér
Kapten.

Löjtnant von Schinkel förekallades och anförde i huvudsak följande:
Sedan fpl nr 3 provflugits, hade han order att företaga landningsövningar i dk. Övningen var ursprungligen avsedd med 2 kadetter, men på grund av tidsförlust för provflygningen ändrades ordern därhän, att övningarna skulle företagas med 1 kadett. Löjtnant von Schinkel satt på reservförarplatsen och kadett Friedemann på förarplatsen. Två landningar verkställdes, varvid observerades att bromsarna fungerade tillfreds-ställande. Andra landningen skedde kl 0950. von Schinkel hade för avsikt att köra in till uppställningsplatsen och begära ytterligare 20 min av nästa flygpass, för att Friedemann skulle få göra landningar i ek. Efter land-ningen, sedan utrullning skett, befann sig fpl sig så nära uppställningsplatsen, att von Schinkel, då märke ej var utlagt och annat fpl ej framfördes på fältet, bestämde sig för att efter ungefär 90° högersväng köra direkt till uppställningsplatsen i och för tids vinnande. Sedan fpl slutat utrullningen, gjordes en sväng upp mot norra hangaren, vilken sväng utfördes med motor utan bromsar. von Schinkel höll kursen med motorerna under det Friedemann vevade upp flapsen. Samtidigt som von Schinkel bestämde sig för att göra en högersväng för att ställa upp fpl på uppställningslinjen utanför hanga-ren, märkte han, att fpl fick en stark tendens att svänga åt vänster , varför han gav kadett Friedemann order att giva höger broms. von Schinkel hade då dragit på vänster motor. Detta hade ingen verkan, utan fpl fortsatte att rulla med svängningstendens åt vänster. Höger motor gick på tomgång och vänster motor med gas pådragen. Gaspådragningen verkade endast dragande och fpl fortsatte svänga ännu mera åt vänster. von Schinkel drog då av vänster motor och gav Friedemann order att bromsa så hårt han kunde med båda bromsarna. Då endast omkring 15 m återstod till platsen för fpl nr 96, frågade von Schinkel, om Friedemann ej kunde bromsa hårdare. Ingen som helst bromsverkan förmärktes och fpl rullade in mot det parkerade fpl nr 96.
Rullfarten var normal, möjligen något högre, beroende på kraftig sidvind.
von Schinkel erinrade sig, att han givit order om kuperandet av vänster motor men kunde ej erinra sig tidsmomentet. Först efter kollisionen kuperades högra motorn.
Vid kollisionen trängde främre tornet in i övervingen på fpl 96 och vänstra motorns propellerkåpa mor propellernavet på det parkerade fpl.
På särskild förfrågan meddelade von Schinkel, att han icke ansett det erforderligt att låta fpl fortsätta svänga åt vänster ett helt varv, enär han utgått från att bromsverkan förefanns.
Löjtnant von Schinkel ansåg, att haveriet förorsakats av att fpl fått en kraftig vindstöt från den öppna gläntan i Badelundaåsen.

Uppläst och vidkänt:
H. von Schinkel
Löjtnant.

Kadett Friedemann förekallades och anförde i huvudsak följande:
Friedemann var elev i dk i fpl nr 3 med löjtnant von Schinkel som lärare å reservförarplatsen. Två starter och landningar hade verkställts. Landningen ansattes ungefär 75 m till höger om vindriktningsvisaren med kurs mot vattenverket. Utrullningen slutade ungefär i punkt a. Friedemann hade efter landningen släppt rodren på order av löjtnant von Schinkel och börjat arbeta med flapsen. Han följde ej med i inkörningen, emedan han hade sin uppmärksamhet riktad på visaren på flapsen. På ungefär 40 m av stånd från uppställningslinjen fick han order att bromsa med höger broms. Han verkställde omedelbart ordern, varefter han blev tillsagd att bromsa å båda bromsarna. Friedemann ansatte då båda bromsarna så hårt han kunde. Han hade det intrycket, att bromsarna icke togo. Först 10 m från fpl nr 96 började farten gå ned. Motorvarvet kunde Friedemann ej erinra sig. Vänstra motorn stannade på grund av kollisionen med fpl 96, varvid Friedemann bröt tändningen och drog ut kontaktnyckeln. Högra motorn stoppades omedelbart därefter och kontaktnyckeln drogs ut.

Uppläst och vidkänt:
Hans Friedemann
Kadett.

Kadett Åström förekallades och anförde i huvudsak följande:
Åström tjänstgjorde såsom radioman å fpl nr 3. Han hade under övningarna suttit i radiorummet men strax före kollisionen gått in i lastrummet. Han hade inte sett hur kollisionen inträffat.

Uppläst och vidkänt:
Torsten Åström
Kadett.

Vpl 232 Lundin förekallades och anförde i huvudsak följande:
Lundin hade sin plats i bakre kulsprutesitsen. Omkring 300 m från hangarerna efter utrullningen hade fpl satt kurs mot flottiljverkstaden, varefter detsamma gjorde en sned sväng och satte kurs mot södra hangaren. Fpl rullade då långsamt och motorerna gingo nästan på tomgång. Lundin hade ej observerat motorernas in-bördes varvantal.

Uppläst och vidkänt:
Helge Lundin
Vpl 232.

Signalhantverkare Palm förekallades och anförde i huvudsak följande:
Fpl nr 96 stod enligt skiss uppställt med nosen utåt och propellern stoppad. Ingen personal fanns i närheten.
Palm befann sig i öppningen mellan verkstaden och södra hangaren. Palm såg då fpl nr 3 komma rullande med kurs in emot hangaren. Ett ögonblick innan fpl nr 3 kolliderade med fpl nr 96 såg Palm åter dit och förvånade sig över, att fpl nr 3 kunde hålla sådan kurs och hastighet. Hastigheten var god rullhastighet och kursen rätt mot fpl nr 96.
Fpl voro endast 10 – 15 meter från varandra och bfpl båda propellrar voro i gång.
Fpl nr 3 fortsatte med till synes oförändrad kurs och hastighet mot fpl nr 96. I kollisionsögonblicket och strax därefter nedgick vänster motor i varv och stoppade.

Uppläst och vidkänt:
Thor Palm
Signalhantverkare.

Vpl 405 Gussing förekallades och anförde i huvudsak följande:
Gussing iakttog fpl nr 3:s landning på fältet. Efter landningen satte fpl ute från fältet kurs in mot norra hangaren. Därefter iakttog Gussing fpl först då några meter återstodo till fpl nr 96. Fpl nr 3 hade härvid kurs mot södra hangaren. I detta ögonblick hade vänster motor stoppat. Farten var ringa. Höger motor gick med så högt varv, att man ej såg propellerbladen.
Denna motor kuperade ej förrän efter kollisionen.

Uppläst och vidkänt:
Torsten Gussing
Vpl 405.

Vpl 9 Samuelsson förekallades och anförde i huvudsak följande:
Samuelsson stod på platten rätt framför verkstadsbyggnaden för att taga emot fpl nr 2. Samuelsson såg fpl nr 3 komma från fältet med kurs rätt mot norra hangaren. Sedan såg Samuelsson hur fpl ändrade kursen upp mot södra hangaren.
Samuelsson intryck var, att högra motorn gick med högre varv än den vänstra. Samuelsson kunde ej uppgiva motorernas varv omedelbart innan kollisionen.
Rullfarten var rätt så låg.

Uppläst och vidkänt:
Arne Samuelsson
Vpl 9.

Vpl 8 Andersson förekallades och anförde i huvudsak följande:
Andersson iakttog fpl nr 3 på c:a 75 meters avstånd från fpl n:r 96, då det förra kom från fältet med kurs mot norra hangaren. I detta ögonblick, d v s på 75 meters avstånd, svängde fpl åt vänster och ändra kurs mot de fpl, som voro uppställda på uppställningslinjen vid södra hangaren. Farten var medelfart (normal rullfart). Motorernas varvantal hade Andersson ej iakttagit.
Någon kursändring under dessa 75 meter företogs ej utan höll fpl rak kurs.
Anderssons uppfattning var den, att motorernas varv och fpl:s fart ökades sista delen av sträckan, men kunde ej iakttaga, vilken motor, som hade högsta varvtalet.
Något i fpl tycktes hava låst sig, så att detsamma ej var manövrerbart.

Uppläst och vidkänt:
Torsten Andersson
Vpl 8.

Förman D. Svensson förekallades och anförde i huvudsak följande:
Då Svensson observerade fpl nr 3, hade högra motorn ett varv av 700 – 800 varv. Vänster motor hade nästan stoppat. Detta var just i själva kollisionsögonblicket, då fpl:s fart tycktes var på väg att stoppa upp.

Uppläst och vidkänt:
D. Svensson
Förman.

Bil. 3
Rapport
Över besiktning av fpl typ B 3 nr 133 efter kollision med fpl typ Sk 6A nr 576 den 6 september 1937.

Fpl typ B 3 nr 133. Tillverkningsår 1937.
Vänster motor typ Ht nr 2745. Tillverkningsår 1937.
Höger motor typ Ht nr 2747. Tillverkningsår 1937.
Total gångtid för flygplanet ……….173 timmar.
Total gångtid för vänster motor ….193 timmar.
Total gångtid för höger motor ……193 timmar.

Kollisionen inträffade så, att nosen på fpl nr 133 gick in i höger övervinge på fpl nr 576, varefter vänster propeller på fpl nr 133 stötte emot propellernavet på fpl nr 576.
Vid besiktningen konstaterades följande skador å fpl nr 133.
1. En del plåtar i nosen inbucklade varjämte en plåtlist å vänster sida avbruten.
2. & st. glasrutor i nosen 0ch 2 st. I kupolen för främre kulsprutan krossade.
3. På vänster propeller, blad nr. 3,3 J 251 HG finnes kraftiga slagmärken på propellerbladet, c:a 80 cm från navcentrum. Vid kontroll av propellern konstaterades att detta blad slår 3,75 mm vid spetsen och 1 mm 40 cm från navcentrum, varför anledning finnes att förmoda, att propellerbladet snedställts. Propellern har nedmonterats för isärtagning och undersökning.
4. Propelleraxeln slår c:a 0,09 mm. Enligt Hornetbeskrivningen är 0,15 mm tillåtet. Propellerväxeln skall nedmonteras för närmare undersökning.
5. Vänstra nedre strävan i motorfundamentet (ritn. 6006. det.4 i Flugzeug-Teilliste) har knäckts. Vid besiktning av övriga strävor i motorfundamentet och knutpunkterna i detta har några deformationen ej kunnat iakttagas. Någon deformation av motorfundamentsringen har ej heller kunnat iakttagas.
6. En del plåtar vid motorfundamentets infästning äro tillbucklade.
7. Propellerkåpan intryckt.
8. Vid underökning av bromssystemet konstaterades, att bromsverkan å höger hjulbroms var nedsatt. Flygplanet hade provflugits tidigare samma dag efter 40 – 50 timmars översyn å flottiljverkstaden, var-vid bromsverkan varit fullt normal.
Vid kontrollering av motorfundamentets infästning i vingen och knutpunkterna bakom har inga sättningar kunnat iakttagas.
Vid kontrollering av vänster vinges vingrotsbeslag har några deformationer ej kunnat iakttagas.
Vid kontrollering av stjärtmåttet har en differens av endast 5 mm uppmätts mellan vänster och höger sida.

Kostnaderna för flygplanet reparation kunna för närvarande med hänsyn till pågående undersökningar ej närmare beräknas men torde komma att röra sig om c:a 5.000 kronor därest ej större reparationer av propeller och propellerväxel visa sig nödvändiga.

Västerås den 10 september 1937
Arne Almé
Civilingenjör


Tillägg till Rapport.

över besiktning av fpl typ B 3 nr 133 efter kollision med fpl typ Sk 6A nr 576 den 6 september 1937.
(Bilaga 3 av den 10 september 1937).

Efter nedmontering av vänster motor (nr 2745) och fundamentsring visade det sig att utöver i föregå-ende rapport angivet fundamentsrör följande rör i vänstra motorfundamentet äro krökta:
Vänstra övre strävan (ritn. 6006 det 2)
Högra diagonalsträvan (ritn. 6006 det 3)
Vänstra främre korssträvan (ritn. 6006 det 5)
(Ritningsnumren avse nummer i Flugzeug-Teilliste).
Å fundamentsring och övriga strävor inga deformationer.

Västerås den 13 september 1937
Arne Almé
Civilingenjör

Av besiktning och förhör framgår,
att föraren (eleven i förarsits) kadett Friedemann efter landningen icke ansvarat för fpl:s manövrerande utan fått order att vinda upp flapsen,
att kadett Friedemann först på lärarens order ”bromsa” åter deltagit i manövern,
att läraren (å reservförarplatsen) under inkörningen handhaft fpl:s manöver, varvid han dock ej själv kunnat använda bromsarna (finnas endast i förarplats),
att fpl sväng till vänster berott på rådande kraftig, byig vind,
att bromsverkan å fpl vid de första flygningarna samma dag funktionerat normalt,
att höger broms vid undersökning efter haveriet visat avsevärd nedsatt bromsverkan,
att samverkan av bromsar (eleven) och motorer (läraren) ej varit tillfredsställande.
Undersökningsnämnden anser att skadan föranletts av
dels att läraren icke själv under inkörningen handhaft samtliga erforderliga manöverorgan varigenom samverkan av broms- och motormanöver ej blivit tillfredsställande,
dels att läraren synes litat på bromsverkan och härigenom låtit fpl B 3 passera parkerade fpl på – med hänsyn till rådande vindförhållanden – för kort avstånd.

Västerås den 6/9 1937.
E. Tornberg
Förhörsledare.
Lennquist
Protokollförare.

Kårchefens yttrande och beslut:
Hänskjutes till krigsrätt.
Insändes vördsamt till CFV jml ”Bestämmelser om åtgärder vid inträffat flyghaveri” 5 §. b.

Västerås den 11/9 1937.
E. Tornberg
Chef

F 1 verkstad 1937-09-06 Reparation efter kollision på marken.
Formation 1937-11-17
Verkstad 1938-02-26. Utbyte av bromssköldar.
Formation 1938-02-27
Verkstad 1938-03-16 för 250-tim översyn
Formation 1938-05-02
Verkstad 1938-05-30 för reparation.
Formation 1938-06-08
Verkstad 1938-11-04. Liten översyn och motorbyte. Motorer typ Ht nr 2781, 2782 inmonterade. Fpl provfluget 1938-02-03; H. motor nr 2781 skar. Bägge motorerna nedmonterade och ersatta med Ht nr 2744 och 2746. Fpl provfluget och godkänt 1939-02-23
Formation 1939-02-24
Överlämnat till F 3 1940-03-12 som lån

Haveri 1940-05-09
Motorer: Ht nr 2744, 2746.
Besättningen, ff kapten Jean Dubois, fs löjtnant Gösta Odqvist oskadad
Orsak till haveri: En sandhög hade i samband med täckdikningsarbeten uppkastats c:a 3 m. innanför fältgränsen. Höjd c:a 60 cm. Högen var utmärkt med 2 gula flaggor. Dessa hava på grund av belysnings- och vindförhållanden av D. uppfattats som två ljusa käppar.
Skador flygplan: Höger bakre V-stöttas infästningsbeslag deformerat. Höger bakre hörnprofil till infästningsbeslaget söndertrasad. Beklädnadsplåten mellan bakre V-stöttorna stukad. Höger främre infästningsbeslag något stukat. Höger främre hörnprofil, nitar loss. Höger plåt mellan bakre V-stöttorna loss i nitningen samt deformerad. Profil mellan bakre V-stöttorna trasig samt nitar lösa. Höger V-profil mellan balkar nr 1 trasig. Stödplåt vid balk nr 1 loss i nitningen. Bakre väggen till bombschakt nr 4 deformerad. Genomföringsröret för hängande antenn lossbrutet vid infästningen till kroppen. Vänster landningsklaff deformerad.
Beräknad reparationskostnad: 20.000:- kr

Ur protokoll:

Skador å fpl 133 vid landning å Hässlö flygfält den 9/5 1940.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Den av kapten Dubois omnämnda sandhögen har i samband med täckdikningsarbeten uppkastats c:a 3 m innanför fältgränsen Höjd c:a 60 cm. Höger var utmärkt med två gula flaggor. Dessa hava på grund av belysnings- och vindförhållanden av D. uppfattas som två ljusa käppar. Med hänsyn härtill synes D. icke kuna lastas för bristande uppmärksamhet. En bidragande orsak till att landningen utförts så nära fältgränsen kan vara fpl:s av löjtnant Odqvist omnämnda tendens till snabb genomsjunkning.

Västerås den 10/5 1940
E. Lennquist
Förhörsledare
B. Drangel
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Vederbörande personal kan icke göras ansvarig för det inträffade.
Kronan vidkännes kostnaden.
Västerås den 17/5 1940
A. Ljungdahl
Chef
/Stig Bjarnholt

F 1 verkstad 1940-05-10. Haverireparation
Formation 1940-08-28
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 1-33
Förråd 1941-05-28
Överlämnat till F3 1941-09-24 som lån
Återlämnat till F 1 1941-10-07
Förråd 1941-10-07
Överlämnat till F 11 1941-10-16 som lån
Till CVV 1942-07-24. Begränsad liten översyn, motorbyte. Motorer typ Ht nr 2723 (v) och nr 2724 (h) inmonte-rade.
F 11 formation 1942-09-01
F 1 tygverkstad 1943-05-17. Ändras till transportplan.
F 1 formation 1943-07-24
Märkning 1-48 (1943-07-26)
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Bild

Till CVV 1946-07-26. Stor översyn, motorbyte. Klar 1947-01-10. Motorer typ Ht nr 2739 (v) och nr 2691 (h) in-monterade.
Formation 1947-01-10
Överlämnat till F 6 1947-05-20 som lån
Återlämnat till F 1 1948-04-03
1951-01-08 Motorer typ Ht nr 2739 och 2691 urmonterade för SM
1951-01-28 Motorer typ Ht nr 2744 (v) och nr 2745 (h) inmonterade.
Märkning 1-48 (1952-02)
Till CVV för liten översyn. Påbörjad 1952-04-16, klar 1952-08-18
Märkning 1- svart B (1952-11 till 1954-05)
Märkning 1-2 (1954-06 till 1954-11)
Motorer typ Ht nr 2745 och 2744 urmonterade 1955-01-12.
Kasserat 1955-08-20. Gångtid total 1908,6 tim, efter SF 796,8 tim, efter LF 206, 8 tim, antal flygningar 3213 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B3, Junkers Ju 86K

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst