132 B 3

I tjänst 1936-1958
Antal i Flygvapnet: 56 st
Fanns i 4 versioner; B 3, B 3A, B 3B, B 3C2 och B 3D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

132 B 3

Inläggav Leif Fredin » 14 mar 2015, 12:02

132
B 3
Typ: Junkers Ju 86K-1
Tillverkare: Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG, Dessau, Tyskland
Tillverkningsnummer 0860957

Godkänt 1937-03-25
Märkning 1-2
F 1 förråd 1937-04 med motorer typ Ht nr 2744, 2746
Formation 1937-04-14

Bild

Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1937-10-14
Verkstad 1937-12. Översyn.
Formation 1938-04-04
Verkstad 1938-05-12
Formation 1938-05-13
Verkstad 1938-07-06

Haveri 1938-08-09
Motorer: Ht nr 2781, 2782
Flygförare sergeant Johnsson oskadad.
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Landningsstället bortslitet, fenor med sidoroder krossade. Kroppen något deformerad omedelbart framför stabilisatorinfästningen. Sänktorn losslitet. I övrigt skador å flygkropp och vingar uppkomna genom att landningsstället bortslitits och fpl släpat på marken.
Skador motor: Smärre skador å båda motorerna. Propellerbladen deformerade.

Till CVV 1938-08-22 3
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 1-10
Formation 1940-11-27
Förråd 1941-05-28
Överlämnat till F 3 1941-09-24 som lån
F 1 (?) förråd 1941-10-07
Överlämnat till F 11 1941-10-16 som lån

Nödlandning 1943-02-01 på Bulltofta, Märkning 1-10
Total gångtid: 550 tim
Motorer typ Ht nr 2781. Total gångtid: 337 tim. Nt nr 2782. Total gångtid: 337 tim
Besättningen, fplch löjtnant N. Hellstrand, ff vpl korpral 779-60-41 Lars O. Larsson, fsig korpral 320 Holger Sjögren oskadade, fs fänrik Björn Sjögren vrickning av höger fot
Orsak till nödlandning: Motorstopp å vänster motor
Skador flygplan: Landningsstället (spec. vänster) deformerat och sönderbrutet, fplnosen intryckt, propellrar deformerade.
Skador motor: Nr 2781 sannolikt mindre skador
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan (grov beräkning) 30.000:- kr.
Motorer 4.000:- kr
Summa 34.000:- kr.

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri av fpl typ B 3 132/10 vid Bulltofta 1/2 1943.

Löjtnant Hellstrand berättade:
att han tjänstgjorde som fplch och kontrollant i fpl B 3 nr 10 den ½,
att han i starten befann sig i bombrummet,
att han då fpl befann sig på ungefär 300 m höjd gick fram och satte sig på resförarplatsen under det att fänrik Sjögren gick fram i nosen,
att han observerade att förbindelsekranen mellan motorpumpar av föraren vreds 90° då fpl befann sig över Oxelösund,
att föraren anmälde att det small i höger motor men att detta vore normalt för fpl i fråga,
att han icke ansåg att detta behövde föranleda flygningens avbrytande,
att han av vana lät blicken fara över instrumentbrädan ungefär av 5 à 10 min,
att han observerade att föraren även gjorde detta,
att han observerade att föraren kontrollerade bensinmängden 2 gånger under flygningen, den första gången vid Kalmar och den andra i Blekinge,
att han, då fpl befann sig strax norr om Limhamn, gav order om landning,
att föraren strax innan ställt om förbindelsekranen mellan motorpumpar,
att normala åtgärder vidtogos av föraren,
att hastigheten då hjulen togos ut vid ungefär 200 km/tim,
att han gav föraren order att rekognoscera fältet för landning,
att rekognosceringsvarvet lades ungefär 2 km från fältet på ungefär 200 m höjd,
att föraren anmälde att det var något fel på fpl,
att han då tittade på instrumenten men icke kunde upptäcka något fel,
att han fick den uppfattningen att föraren icke behärskade planet,
att han observerade att föraren hade full höger skevning,
att han från spanarplatsen icke såg hastighetsmätaren,
att han icke hörde något besynnerligt från motorn,
att föraren sade att han måste nödlanda,
att han då insåg fänrik Sjögrens utsatta belägenhet i fpl nos,
att han skrek till fänrik Sjögren tre gånger att komma upp på spanarplatsen,
att han, då han såg att fänrik Sjögren uppfattat situationen, kastade sig bakåt in i bombrummet,
att han ögonblicket därpå kände fpl taga mark,
att han icke hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
N Hellstrand

Fänrik Sjögren berättade:
att han tjänstgjorde som fs i fpl 10 den 1/2,
att han satt på resförarplatsen i starten,
att han anser att föraren gjorde sina vanliga kontroller före starten,
att han icke sett förbindelsekranens inställning vid starten,
att han vid ankomsten till Malmö hörde att det gavs order om utfällning av hjulen,
att han därefter började packa sin spanarväska och sålunda icke gav akt på vad som hände omkring honom,
att han märkte att fpl hade en tendens att hänga på vänster vinge,
att han hörde ff säga till fplch att han kände tryck i sidorodret,
att under det fortsatta samtalet mellan förare och fplch det hela tiden verkade som om sityationen förvärrades,
att han sedan hörde ff säga att han icke behärskade fpl,
att fplch ropade till honom att komma upp på resförarplatsen,
att fplch öppnade dörren till bombrummet och ropade ”vi nödlandar”
att han i sättningen icke hann undan med fötterna utan blev fastklämd,
att han själv lyckades taga loss vänster for men att han måste ha hjälp av ff för att få loss den andra foten,
att han efteråt kände smärtor i högra foten men att inga sprickor kunde upptäckas i benet vid röntgenfotografering,
att han icke hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Björn Sjögren
Fänrik.

Korpral Sjögren anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som signalist i fpl B 3 nr 10 den 1/2,
att han icke gjorde några särskilda iakttagelser vid starten eller under själva flygningen,
att han så småningom fick tre signaler på sirenen,
att han då gick in i bombrummet och satte igång motorn till landningsstället,
att han just skulle börja att veva ut stället sista biten då löjtnant Hallstrand kom in i bombrummet,
att löjtnant Hallstrand skrek något som han icke hörde,
att han av löjtnant Hallstrand knuffades bakåt i maskinen,
att han icke kunde avgöra om någon motor stannat,
att han icke hörde något av vad som hände då han icke hade talförbindelse då han stod i bombrummet,
att han icke hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Holger Sjögren
Korpral

Vpl korpral Reiman anförde i huvudsak följande:
att han anser att motorerna på fpl 10 äro svaga,
att han tidigare märkt att bensinuret till höger bränslesystem är felaktigt, då det visat fullt hela tiden trots att han flugit i 2 tim,
att han icke anmärkt detta i flygrapportboken,
att han även tidigare märkta att höger motor spottat och anmärkt på detta i flygrapportboken 28/1,
att han icke hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Jens Reiman

Vpl korpral Larsson berättade:
att han tjänstgjorde som förare på fpl B 3 nr 132 den 1/2,
att starten ägde rum kl 0837,
att han vid starten kontrollerade att fpl var fulltankat,
att han kontrollerade bensinuren då fpl befann sig i höjd med Kalmar kl 1015,
att vänstra bensinuret då visade 500 l och högra fullt,
att han då förstod att bensinuren voro felaktiga,
att han icke vidtog någon åtgärd utan fortsatte att flyga,
att han kände till att när bensinmängden kom under 250 l i varje tank skulle en tank tömmas först,
att höger motor spottade periodvis under hela flygningen,
att oljetemp (in- och utlopp) under flygningen visade 60 grader,
att förvärmningsreglagen stodo på varmt under hela flygningen,
att han ibland under flygningen märkte att fpl ville hänga på höger vinge,
att han efter en stunds flygning måste skeva vänster,
att han kl 1140 skulle landa på Bulltofta och därför c:a 5 km från fältet tog ut landningsstället, ställde om klaffarna till 11 grader och öppnade förbindelsekranen,
att han senare kom underfund med att förbindelsekranen då i själva verket stängdes, eftersom den öppnas åt motsatt håll mot vad som är fallet i andra fpl typ B 3A och B 3B,
att han icke sett op textskylten för förbindelsekranen i samband med omställningen,
att han kände svagt tryck i höger fot då han befann sig c:a 3 km från fältet,
att detta tryck efter hand blev starkare,
att han tidigare av misstag slagit till kursstyrningen,
att han trodde att detta påverkade sidorodret,
att han därefter kontrollerade att kursstyrningskontakten var frånslagen,
att när detta var fallet han då antog att det var något fel på vänster motor, på grund av att fpl ville gira åt vänster,
att han såg på propelleromställningen som stod på minsta stigning,
att han sköt fram vänster gasreglage då han såg att vänster propeller gick med lågt varv,
att propellern icke reagerade för gaspådrag,
att han för övrigt icke kontrollerade några instrument, kranar eller reglage efter störningens inträffande,
att han icke hörde något onormalt ljud från motorn efter störningens inträffande,
att han icke hade någon tanke på att ställa in bensinreglaget på samtliga tankar eftersom han icke trodde att felet berodde på bensinbrist,
att han under tiden förlorat mycket i höjd,
att han gav höger sidoroder och skevning åt höger,
att han icke orkade hålla kursen med sidorodret utan fpl svängde åt vänster,
att han fick se en kraftledning och förstod att han icke skulle kunna taga sig över denna,
att han drog av höger motor och landade rakt fram,
att han icke hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Lars Larsson
Vpl korpral.


Till Chefen för Kungl Södermanlands flygflottilj.

Fpl typ B 3 nr 132/10.
Undersökning av motor.

Anmodad företaga undersökning av bränslekranarnas inställning, huruvida bränslebrist förelegat i vänster bränsletankar samt av skevningsroderorganen å ett den 1/2 1943 nödlandat fpl B 3 nr 132/10 får jag härmed vördsamt anmäla, att följande framkommit:
Något fel på skevningsroder med manöveranordning har icke framkommit.
Förbindelsekranen mellan motorpumparna var stängd, kranhandtaget tvärs fpl längdriktning. Både höger och vänster bränslekran voro stängda.
Fpl läge har ännu icke medgivit tappning av tankar. Instrumentet ger endast utslag för höger oljetank, vilket visar fylld tank.
Vid demontering av bränslefiltren till vänster motor visade det sig, att båda filtren voro fyllda med bränsle, I båda filtren fanns en mindre tuss till utseende påminnande om trassel. I främre filtrets botten var bränslet grumligt, som om jord varit uppblandad i bränslet. Vid pumpning med bränslehandpump kunde bränslet pumpas från vänster tankar till vänstra motorns förgasare.
Furiren vid F 11 Thelning har uppgivit, att bränslekranarnas inställning icke ändrats sedan haveridagens eftermiddag.
I undersökningen har deltagit överfuriren vid F 1 Thunberg och furiren vid F 11 Thelning.

Malmö den 5 februari 1943.
S. Åkerlind.
Flygingenjör 2. gr.

Bil. 7.

Redogörelse av iakttagelser å haveristen 10/132 F 11.

1. Avtappningen av bränslet i fpl 132 verkställdes av furir F 11 Thelning. Ur vänster vinge tappades 3 fat. Höger vinge var tom.
2. Vänster handpump och ledningar från handpump till motor kontrollerades av ABA-montörerna Sjöstrand och Nygren och befanns utan anmärkning.
3. Då vänster bränslepump, på grund av motorns bortmontering, nedtogs konstaterade montör Sjöstrand att den hade skurit.
4. Besiktning av förbindelsekran och bränslekranar verkställdes av ing Åkerlind F 10 och furir Thelning F 11.
5. Förbindelsekranen hade enligt uppgift befunnit sig tvärs flygriktningen.

Västerås den 3/3 1943.
K.H. Thunholm
Överfurir

Vid kompletterande förhör hållet den 22/2 framkom följande:

Furir 205 Thelning berättade:
att han aldrig märkt eller fått rapport om att bensinuren voro felaktiga på fpl,
att höger motor på fpl spottat tidigare och att saken åtgärdats genom en rörskarv som gått isär lagats,
att han brukade säga till förarna att fpl endast går med förvärmningsreglagen på varmt,
att han före starten från F 11 ställt in bensinkranarna enl skiss på bifogad bilaga,
att han efter haveriet var inne i fpl,
att han icke kan erinra sig om han själv stängt bensinkranarna eller om de voro stängda innan,
att han efter motorns bortmonterande trodde sig kunna konstatera att vänster bränslepump skurit,
att han dock icke tog isär bränslepumpen,
att han hört av överfurir Thunholm F 1 att denne visat pumpen för ingeniör Åkerlind.

Uppläst och vidkänt:
Torsten Thelning
Furir.

Tjf fplm Lundström berättade:
att han anser att smällar i motorn kan uppstå när den ”tjuvdrar” luft i förvärmningsanordningen genom sprickbildningar,
att motorerna på fpl 10 bruka smälla just i starten men att inga smällar hördes vid starten den 1/2.

Uppläst och vidkänt:
Erik Lundström
Tjf fplm.

Korpral 779 Larsson berättade:
att han observerat bränsletrycket kontinuerligt under hela flygningen,
att detta hela tiden var normalt,
att han inte tittade på instrumenten sedan han stängt förbindelsekranen,
att smällarna i motorn kommo i serier med ett uppehåll mellan serierna på ung 1 tim,
att smällarna under varje sådan serie pågingo i ungefär 5 min,
att det icke var fråga om hårda smäller utan endast ett slags ”töffande”,
att motorn icke gick ned i varv under det den spottade.

Uppläst och vidkänt:
Lars Larsson
Korpral.

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet har med stor sannolikhet orsakats av att ff stängt förbindelsekranen mellan motorpumparna före landning då vänster motor stannat. Vänster motor var nämligen enligt bilaga 5 inkopplad på höger tank, som vid kontroll efter haveriet enligt bilaga 7 befanns vara tom. Ff anses icke ha iakttagit den omsorg som skäligen bort iakttagas, Haveriet hänskjutes till krigsrätt.

Nyköping den /5 12943
Birger Schyberg
Depåchef
/K.E. Lindson

Ombyggnad till transportversion enligt F 1 skrivelse avd VI nr 2:73 daterad 1943-05-25.
Märkning 1-47 (jämlikt F 1 Flottiljorder nr H1 daterad 1943-07-26)

Nödlandning 1943-08-10 på fält 2 (Sövdeborg). Märkning 1-47
Total gångtid: 584 tim
Motorer typ Ht nr 2744. Total gångtid: 595 tim. Nr 2746. Total gångtid 601 tim
Besättningen, ff kapten Marshall Lindholm, fs fänrik Olof Holme, fsig furir Ericsson oskadad
Passagerare, fplm J. Österberg, furir Wahlund, furir Quist, furir Hemming, montör Lifh oskadade
Orsak till nödlandning: Motorskärning
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Motor nr 2746 totalhav.

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Skriftlig anmälan från kapten Lindholm (bil 1).

Bil. 1.

Till Chefen för 2 div.

Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag den 10/8 på fält nr 2 nödlandade med fpl typ B 3 nr 132/47.
Händelseförloppet var följande:
Omkring 15 min efter start började höger oljemanometer gå i botten. Strax efteråt började höger motor skaka kraftigt. Starten hade skett kl 2400 och då jag ej var säker kunna återfinna startplatsen och enmotorflygning med ombordvarande last ej var möjlig, lät jag motorn arbeta trots risken för skadegörelse å motorn. Kontrakurs med i möjligaste mån bibehållande av flyghöjden togs omedelbart, då anslutningarna till oljemanometern konstaterats hela. Efter c:a 5 min flygning på ständigt minskande varv på höger motor kuperades denna då skakningarna blevo för stora och bensinkranen stängdes. Vänster motor ökades till högsta tillåtna vrv och propellern sattes på liten stigning (2250 v/min, förkompressortryck 1,2). På 500 meters höjd kunde orientering ske genom ljusen i Sjöbo och landning skedde å fält 2. Cylindertemperaturen var hela tiden normal, beroende på att den cylinder, där termometeranslutningen sitter, ej skurit. Oljetemperaturen visade långsamt sjunkande temperatur till c:a 30° inlopp och 50° utlopp.
Skakningarna i fpl omöjliggjorde höjd- och hastighetsmätarens användning.
Radioförbindelse hade ej kunnat erhållas.
Skadorna på höger motor tycktes vara flera skurna kolvar och några avslitna vevstakar. Fpl kvarstår för motorbyte å fält 2.
Besättning: kapten Lindholm,
fänrik Holme,
sign furir Ericsson,
Som pass. fplm Österberg,
vpm Carlsson,
furir Wahlund,
furir Quist,
furir Hemming,
montör Lifh.

Fältpost 80112 den 10/8 1943.
M Lindholm
Kapten

Utförda materielprov:
Undersökning av motor nr 2746 vid CVV, bil 2

Kapten Lindholm anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde såsom flygförare.
I övrigt intet utöver rapporten (bil 1).

Uppläst och vidkänt:
M Lindholm
Kapten

Fänrik Holme anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som spanare i fpl,
att han vitsordade kapten Lindholm i rapporten angivna uppgifter.

Uppläst och vidkänt:
Olof Holme
Fänrik.

Fplm Österberg anförde i huvudsak följande:
att han var placerad på reservförareplatsen,
att han, då oljetrycket sjönk, av kapten Lindholm beordrades undersöka anslutningarna till oljemanometern,
att anslutningarna voro hela.

Uppläst och vidkänt:
J Österberg
Fplm.

Bil. 2.

Besiktningsprotokoll
Föremål: Motor typ Hornet SIEG nr 2746 Arbetsorder nr 50719
Anmärkningar – Åtgärder
Nedanstående utgör resultatet av preliminär besiktning, verkställd genom cyl-öppning nr 7 i vevhuset. Tiden samt motorns tillstånd (se punkt 4) medgav ej fullständig demontering. När dylik sedermera skall verkställas, måste vevhus och cyl delvis sågas sönder.

Besiktningsresultat.
1. Huvudvevstakslagret är nedsmält. Vevaxeltappen samt huvudvevstakens vevända synas ha varit rödvarma.
2. Samtliga bivevstakar äro avslagna.
3. Samtliga kolvar ha skurit.
4. Samtliga cylindermantlar utom nr 7 äro utvikta och inslagna i vevhuset.
5. Vevhuset uppvisar invändigt svåra skador efter slag av bivevstakarna. Vevhuset kass.

Orsaken till motorhaveriet synes ha varit skärning i huvudvevstakslagret. Motorn torde med nuvarande reservdelstillgång icke kunna repareras.

Västerås den 5/10 1945
O. Östensson

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Materialfel. Brott mot givna bestämmelser har icke ägt rum och personalen har icke brustit i den aktsamhet som skäligen bort iakttagas.

Fältpost 80112 den 10/8 1943.
N-M von Arbin
Förhörsledare
Holger Bjärbo
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Vederbörande personal kan icke göras ansvarig för haveriet.
Kronan vidkännes kostnaden.

Västerås den 6/10 1943.
G A Westring
Depåchef
/N Björkstrand

Bild

Haveri 1945-02-23 vid F 21, Kallax. Märkning 1-47
Motorer: Ht nr 2744, 2781
Ff löjtnant Sten Gustafsson oskadad
Orsak till haveri: Vid utkörning till start sjönk ett hjul, p.g.a. att körvägen uppluckrats av de sista dagarnas väderlek utan att yttre tecken härpå framkommit, ned och fpl gick på nosen.
Skador flygplan: Pitotröret skadat, mindre buckla i nosen.
Skador motor: Höger propeller nr 14169 skadad.
Beräknad reparationskostnad: Fpl 300:- kr, Höger propeller 700:-

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1946-05-19. Märkning 1-47
Motorer: Ht nr 2744, 2781
Besättningen ff sergeant Järna, korpral Thörne oskadad
Orsak till haveri: Avdrift vid landning
Skador flygplan: Höger vinge deformerad.
Skador motor: Inga skador
Beräknad reparationskostnad: 4.000:-kr

Till CVV 1947-02-04 för liten översyn, motorbyte. Motorer typ Ht nr (V) 2744, nr (H) 2781
Kasserat 1947-07-30. Ålder + underhållskostnader
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B3, Junkers Ju 86K

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst