E.2 nr 624, 324, 456, A 1 nr 456

Användes 1916-1935.
Antal i Flygvapnet: 11 st
Fanns vid F 1, F 3, F 4 och F 5.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

E.2 nr 624, 324, 456, A 1 nr 456

Inläggav Leif Fredin » 27 sep 2013, 10:09

Typ: Phönix C.I
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Malmslätt
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 3 1926-09-23 som E.2 nr 624
Godkänt 1926-09-23
Till förråd 1926-12. Havererad.
Motor typ Hispano-Suiza nr 201790.
Märkning enligt fo nr 5/1927 daterad 1927-01-21
Numrerat 324 1927-04
I tjänst 1927-06-07
Verkstad 1927-07.
I tjänst 1927-09
Överlämnat till F 4 1928-01-28
Motorfel i Gävle under flygning Stockholm – Östersund. Vevstaksbrott. Nedmonterat och avsänt till Östersund. Uppmonterat och översett å verkstaden. Motor typ Hispano-Suiza nr 202205 från plan 454 inmonterad. Bock för fast kulspruta monterad.
Numrerat 456

Bild

Motor typ Hispano-Suiza nr 202202 inmonterad 1928-05-29
Planet nedmonterat, packat och avsänt till Malmslätt den 1928-06-22
Verkstad 1928-06
Typbeteckning ändrad till A 1 1928-07-01
Generalstabskurs 1928-07-11
Förråd 1928-07-30
CFM 1928-08-06. Diverse arbeten.
I tjänst 1928-08-10
Nödlandning 1928-10-02 på grund av magnetfel. Inga skador å planet.
Förråd 1928-10-03
C.F.M. 1928-11-17. Motor typ HS nr 202208 inmonterad.
Återlämnat till F 4 1929-01-09
Verkstad 1929-01-14
I tjänst 1929-01-18

Totalhaveri 1929-02-18. Nödlandning pga motorstopp.
Besättningen. ff kapten Paul af Uhr, fs löjtnant Hägglöf skadade.

Ur protokoll:
Kapten av Uhr berättade i huvudsak följande:
att efter en genomförd skjutning, landning företagits på isen vid målen i och för markering;
att efter verkställd markering start skedde i riktning ut mot Storsjöflaket: (motorns kylvattentermometer visade vid starten c:a 40 à 45°C.);
att efter c:a 30 m. stigning sväng gjordes åt höger (fortfarande i stigning) i avsikt att intaga läge för skjutning med rörlig kulspruta;
att då planet kommit ett bra stycke in över land, motorn stoppade under det att planet fortfarade befann sig i stigning och sväng (höjden mellan 50 och 75 m.):
att han ett ögonblick tvekade om lämpligaste landningsplats, sjön eller fältet rätt under sig; bedömde dock avståndet till sjön för långt;
att han i avsikt att kontrollera instrument och kranar på instrumentbrädan, antagligen för att se bättre (is på glasögonen), fört anden åt sig med resultat, att planet ”vek sig”:
att han genom att följa med med rodren lyckades stoppa upp planets spinnrörelse, dock ej i tillräckligt god tid för att förhindra ett kraftig islag mot marken, varvid ena vingen tog mark något före;
att han efter islaget lyckades taga sig ur sittrummet och vid blick in i bakre sittrum fann, att löjtnant Hägglöf åkt ut genom botten;
att han vid tillrop erhöll svar, att löjtnant H. levde, ehuru skadad;
att hans eget vänstra ben tycktes brutet;
att en framskyndande man av honom skickades att ringa till flygkåren samt
att hjälp anlände så snabbt som efter 25 à 30 minuter.

Verkstad 1929-02-18.
Kasserat 1929-03-08
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till A 1 Phönix C.I Dront E.2

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst