E.2 nr 630, 454, A 1 nr 454, 090, 590, 190, 1690

Användes 1916-1935.
Antal i Flygvapnet: 11 st
Fanns vid F 1, F 3, F 4 och F 5.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

E.2 nr 630, 454, A 1 nr 454, 090, 590, 190, 1690

Inläggav Leif Fredin » 27 sep 2013, 10:02

Typ: Phönix C.I
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Malmslätt
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 3 1926-09-23 som E.2 nr 630
Godkänt 1926-09-23
Överlämnat till F 4 1926-12. Motor typ Hispano-Suiza nr 202205
Numrerat 454 1927-05
Verkstad 1927-06. Montering av nytt vingställ. Motor typ Hispano-Suiza nr 202202 inmonterad.
Klar 1927-10-17
Verkstad 1928-01. Motor Hispano nr 202205 inmonterad den 17/1. Uppvärmningsanordning för kylvätskan inmonterad. Färdig från verkstaden den 18/1.

Haveri 1928-02-15 F 4 flygfält
Vid landning kolliderade fpl först med en hässja och därefter med ett par björkar.
Ff löjtnant Sven H. Liljhagen oskadad

Ur anmälan:
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag i dag havererat med flygplan n:r 454 å F.4:s flygfält.
Förloppet var följande. Jag låg med min maskin till höger i en grupp förd av Löjtnant Palmblad.
Då min ansiktsmask fladdrade och isbildningen på densamma irriterade mina ögen, så att det blev farligt att kvarligga i gruppen, beslöt jag att gå ned och landa för att avtaga masken, vilket jag även innan starten anmält för gruppchefen, att jag eventuellt komme att göra.
Strax innan marktagandet inträffade, vid en vridning på huvudet, masken kom att skymma båda ögonen. Innan jag lyckats få ögonen fria, hade planet landat med ändrad riktning och kolliderade först med en hässja och därefter med ett par björkar varvid flygplanet delvis ramponerades.
Vid tillfället rådde stark kölddis samt starkt solsken rakt i ögonen.

Östersund den 15. febr. 1928.
Sven H. Liljhagen

Skadorna voro, och kostnaderna för reparation och utbyte av delar, beräknas enligt nedan:
1. Flygkroppens främre del, motorbädd samt undre longeronger bräckta, Kr. 650:-
2. Båda undervingarna söndrade, 1200:-
3. Landningsställ med skidor och bockar bräckta, Kr. 725:-
4. Propeller knäckt, Kr. 300:-
5. Diverse plåtar och beslag deformerade samt montering, Kr. 650:-
Oförutsett __Kr. 200:-
Summa kronor 3.725:-

Till verkstad. Dubbelkommando inmonterat. Motor typ HS nr 201773 inmonterad.
Typbeteckningen ändrad till A 1 1928-07-01
I tjänst 1928-11-24.
Verkstad 1929-02-11. Kulspruta inmonterad.
I tjänst 1929-02-15

Haveri 1929-04-23. Lindrig kapottering

Verkstad 1929-04-23. Propellern utbytt. Motoraxeln indikerad. Motorbädden undersökt.
I tjänst 1929-04-25
Verkstad 1929-05-01. Översyn
Fpl avsänt från F 4 per järnväg 1929-06-17
Överlämnat till Flygskolkåren 1929-06-17
Fsk verkstad 1929-06-21 för uppmontering. Motor typ HS nr 422609 inmonterad
Numrerat 090
Numrerat 590 enligt skrivelse FS, TB nr T.465 daterad 1929-07-08
Formation 1929-07-26
Förråd 1929-10-12. Planet nedmonterat.
Till CFM 1930-11-28.
Överlämnat till F 1 1930-12-16. Vid CFM för översyn. Motor typ HS nr 422595 inmonterad
Numrerat 190
F 1 formation 1931-02-11.

Haveri 1931-03-12 Höger undervinge och landningsställ skadade vid landning

CFV 1931-03-13 Haverireparation
Formation 1931-03-23
Förråd 1931-05-01
Formation 1931-07
Förråd 1931-11-01
Numrerat 1690 1932-03 enligt skrivelse FS, TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Till CFV 1932-04-30 för reparation
F 1 förråd 1932-09-30
Kasserat 1933-10-06. Ålder. Gångtid 213:33 tim. Antal starter 762 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till A 1 Phönix C.I Dront E.2

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst