E.2 nr 634, 455, A 1 nr 455, 596, 194

Användes 1916-1935.
Antal i Flygvapnet: 11 st
Fanns vid F 1, F 3, F 4 och F 5.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

E.2 nr 634, 455, A 1 nr 455, 596, 194

Inläggav Leif Fredin » 27 sep 2013, 09:55

Typ: Phönix C.I
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Malmslätt
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 4 1926-12-09 som E.2 nr 634. Motor typ Hispano-Suiza nr 202202.
Godkänt 1926-12-09
Verkstad 1927-01. Profilstagen utbytta mot wirestag, dubbelkommando inmonterat.
I tjänst 1927-02-12

Haveri 1927-03-19. Lindrig kapottering. Propellern skadad. Motoraxeln indikerad, ingen anmärkning. Planet undersökt. Ingen anmärkning.

Haveri 1927-05-17. Fpl kapotterat

Bild

Till verkstad 1927-05-18; reparation. Inspektionsluckor monterade å vingarna. Vingställ från fpl 454 monterat. Motorbyte, samt smärre reparationer å flygkropp och motorbädd. Motor typ Hispano-Suiza nr 201768 inmonterad
Märkning enligt fo nr 5/1927 daterad 1927-01-21
Numrerat 455 1927-07
I tjänst 1927-08
Verkstad 1928-01; montering av lanternor. Motor typ Hispano Suiza nr 202204 inmonterad.
I tjänst 1928-02-15
Planet nedmonterat, packat och avsänt till Malmslätt den 1928-06-22.
Verkstad. Tillhör F 4. Under uppmontering.
Typbeteckningen ändrad till A 1 1928-07-01
Generalstabskurs 1928-07-07
Förråd 1928-07-30
CFM. 1928-08-11. Diverse arbeten.
I tjänst 1928-08-21
Nedmonterat 1928-08-26 i Skövde på grund av motorfel. Hemtransporterat per järnväg.
Förråd 1928-09-01.
CFM 1928-11-30
Återlämnat till F 4 1929-01-09.

Haveri 1929-01-09 i Grytsnäs.
Ff löjtnant Sven H. Liljhagen
Reparationskostnad ca 7.000:- kr

Verkstad 1929-01-14 för reparation. Främre delen av kroppen jämte stjärtpartiet omfanérad. En del spant reparerade. Nya balkar, spryglar samt en del sarger och framkantlister i vingarna. Stött- och stagrörsfästena samt innerförstagning kontrollerad. Ny innerförstagning i undervingarna. Hela vingstället omklätt och ommålat. Landningsstället omklätt och målat. Nya landningsställsbeslag och byglar. Bränsle-, olje- och vattenrör glödgade och försedda med nya förbindningar. Ny vattenkylare. Sidorodret omklätt. Samtliga roderlinor nya. Motor typ HS nr 201773 inmonterad.
Provflygning 1929-12-04. Planet nedmonterat och avsänt per järnväg till Ljungbyhed.
Till F 5 1929-12-09
F 5 förråd 1929-12-14.
Numrerat 596
Översänt till F 1 1930-11-29,
Verkstad 1930-12-16
Numrerat 194
Formation 1931-01-30

Haveri 1931-03-23. Vid landning F 1 slog fpl helt runt, orsakat av stöp.
Total flygtid: 118.33 tim.
Motor: HS nr 201733
Total gångtid: 157.02 tim.
Ff löjtnant K A M Lorichs oskadad
Skador flygplan: Sidoroder och akterstam skadade. Baldakin och kylare intryckta. Samtliga baldakinstöttor krökta och tillhörande beslag deformerade. Härigenom undervinge böjd över vingstöttorna, varför nya balkar förmodligen erforderliga. Propellern skadad.
Ungefärlig kostnad 3.750:- Kr.

Ur protokoll
Löjtnant Lorichs anförde i huvudsak följande:
Gruppflygning utfördes den 23.3.kl. 1100 – 1220 å 800 – 1000 m. höjd. Landningen efter denna övning ansattes normalt. Efter att hava tagit ”mark” och glidit på snön 50 – 75 m. kändes, att stjärten något lyfte sig. Under den fortsatta rörelsen framåt bromsades maskinen kraftigt upp av den framför skidorna alltmer packade våta snön, tills slutligen planet kapotterade ungefär 125 m. efter den punkt, där det först tagit mark. Väderleksförhållandena denna dag voro sådana, att stöp uppstått å ett flertal ställen under den lösa snöytan.

Uppläst och vidkänt:
K. Lorichs.
Löjtnant

Till CFV 1931-03-23
Kasserat 1931-06-06. ”Ej tidsenlig”
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till A 1 Phönix C.I Dront E.2

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst