E.2 nr 338,328,459, A 1 nr 459,094,594

Användes 1916-1935.
Antal i Flygvapnet: 11 st
Fanns vid F 1, F 3, F 4 och F 5.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

E.2 nr 338,328,459, A 1 nr 459,094,594

Inläggav Leif Fredin » 27 sep 2013, 09:49

Typ: Phönix C.I
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Malmslätt
Tillverkningsnummer:

Till F 3 1927-04-26 som E.2 nr 338. Motor typ Hispano-Suiza nr 2234. I förråd
Godkänt 1927-04-26
Numrerat 328 1927-06
I tjänst 1927-08

Haveri 1927-09. ” Stått på näsan. Skall intagas å verkstad”.

Förråd.1927-10. Motor typ Hispano-Suiza nr 202200.
Verkstad 1927-11; reparation av motorbädd etc. Motor typ Hispano-Suiza nr 2752 inmonterad
Överlämnat till F 4 1928-03-19. Motor typ Hispano-Suiza nr 201752.
Numrerat 459 1928-04
Motor typ HS nr 201773 inmonterad den 1928-04-26

Haveri 1928-04-30 i Funäsdalen.
Besättningen, ff löjtnant Helge Palmblad. fs löjtnant K Lorichs oskadad

Ur protokoll:
Härefter förhördes Löjtnant Palmblad vilken berättade i huvudsak följande:
Att han vid ordergivning före starten till Funäsdalen blivit meddelad att en kraftledning fanns vid landningsplatsen men hade fått den uppfattningen, att denna gick längs med strandkanten och ej tvärs över sjön, där landning skulle ske.
Framkommen till Funäsdalen /sjön p. 583/ gick han direkt ned och landade emedan sjön var överskådlig, någon kraftledning ej kunde iakttagas samt han dessutom såg platsen där de andra ma-skinerna stodo.
För att slippa svänga på sjön beslöt Löjtnant Palmblad att landa mot maskinerna.
När kollisionen inträffade av maskinen omkring 1 meter över isen och Palmblad hade ej någon uppfattning om att det var en kraftledning utan kände blott att maskinen ej löd roder utan bromsades upp och syntes vilja stiga. Den ”vek sig” och gick i isen med höger vingpar före. Först sedan Palmblad kommit ur maskinen upptäckte han att det var en kraftledning som orsakat haveriet.

Uppläst och vidkänt:
H. Palmblad
Löjtnant

Härefter hördes Löjtnant Lorichs vilken berättade i huvudsak följande:
Löjtnant Lorichs, flygspanare, upptäckte ögonblicket innan kollisionen de på kraftledningen upphängda vimplarna men hann ej varsko Löjtnant Palmblad. Hade den uppfattningen att trådarna var en slags inhägnad och ej en kraftledning, enär höjden över isen av honom bedömdes vara mycket ringa.

Uppläst och vidkänt:
K. Lorichs
Löjtnant

Verkstad 1928-04 för reparation. Planet fullständigt nedmonterat och reparerat efter haveri. Motor typ Hispano Suiza nr 201760 inmonterad.
Typbeteckningen ändrad till A 1 1928-07-01
Avsänt till Flygskolkåren 1929-05-31 per järnväg
Fsk verkstad 1929-06-07. Vingarna uppmonterade. Maskin och propeller avvägda.
Numrerat 094
Formation 1926-06-17
Numrerat 594 enligt skrivelse FS, TB nr T.465 daterad 1929-07-08
Verkstad 1929-09-11. Ersatt 1 st amortisör å landningsstället samt 1 st sporrskopa. Hjulaxeln rätad. Eldsläckningsapparat inmonterad. Propellern reparerad å insidan. Planet nedmonterat, diverse mål-nings- och bättringsarbeten utförda. Planet tvättat och överlämnat till förråd.
Förråd 1929-09-19.
F 5 verkstad 1930-02-06. Motorbyte. Inmontering av motor nr 201781. Inmontering av spanarsele, 1 st Pyrene eldsläckningsapparat i framsits, skottstartanordning samt påmontering av kulsprutering. Tor-sionsprov. Bensinpumpen reparerad. Varvräknaren utbytt.
Formation 1930-05-03
Verkstad 1930-06-01. Inmontering av rulle för målkorv. Utbyte av sporrskopa samt höger sidoroderli-na.
Formation 1930-06-13

Totalhaveri 1930-06-25 vid Rinkaby.
Ff furir Nils Lundgren oskadad.
Flygplanet sjönk igenom vid landning och slog runt..
Skador fpl Motorbädden helt spolierad. Främre delen av ramstyckena skadade. Samtliga baldakinstöt-tor knäckta och baldakin med tankar och kylare avsevärt skadade. Landningsstället helt spolierat. Stjärtpartiet delvis skadat. Propellern sönderslagen. Vänster undervinge avsevärt och höger övervinge delvis skadad.

Kasserat 1930-07-22
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till A 1 Phönix C.I Dront E.2

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst