Sida 1 av 1

16210, Sk 16B

InläggPostat: 21 sep 2013, 11:00
av Lars Larsson
16210
Sk 16B
Typ: North American AT-6A/SNJ-3 Texan
c/n: 78-6804
Tillverkningsår:

Ex: 41-16426(USAAF),Bu01823(USN), NC52235

1951-10-22 Till F4 Kod F4-210
1951-10-24 Godkänd
1957-12-12 Kasserad.Såld till A E Ulmann & Associates Ltd,New York, USA.

1957 Till Argentinas marinflyg kod ANA 0437
? kod 1-E-202
? kod 1-E-210
? kod 1-E-235
? Till Paraguays marinflyg kod ANP235
? Ur tjänst.

Re: 16210, Sk 16B

InläggPostat: 13 apr 2016, 10:32
av Leif Fredin
16210
Sk 16B
Typ: North American NA-78
Tillverkare: North American Aviation Inc, Dallas, Texas, USA
Tillverkningsnummer: 78-6804

(Ex U.S.A.A.F. AT-6A 41-16426)

Ex U.S. Navy SNJ-3 01823

Till CVV för översyn, Gångtid 1330 tim
Motor typ Wp nr 18974. Gångtid 10 tim.
Levererat till F 4 1951-10-22. Motor typ Wp nr 15988.
Godkänt 1951-10-24

Haveri 1953-05-07 vid landning. Höger vinge och höger landställ skadade.

Haveri 1954-06-06. Groundloop. Vänster vingspets, landställsben skadade.

Till F 4 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1955-06-02.
Klar 1955-06-13.
Konserverat 1955-11-02. Till förråd
Överfört till CFA (F 3 Jägarvallen) 1957-02 för uppställning jämlikt skrivelse UHD A542:4 daterad 1956-11-14
Försålt till A E Ulman Associated Ltd, New York jämlikt skrivelse INKU/Jn daterad 1957-05-03

Re: 16210, Sk 16B

InläggPostat: 05 aug 2020, 16:56
av Stig Jarlevik
Lars

Vad är källan till att Paraguay skulle ha erhållit den här maskinen?
Enligt Antonio Luis Sapienza (som är boende i Paraguay och har forskat i deras arkiv) har detta aldrig skett.
Även Jorge Felix Nunez Padin (specialiserad på Argentinskt marinflyg) känner inte till detta.

Har nya rön framkommit?

Hälsningar
Stig i Göteborg