16201, Sk 16B

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16201, Sk 16B

Inläggav Lars Larsson » 21 sep 2013, 10:38

16201
Sk 16B
Typ: North American AT-6A/SNJ-3 Texan
c/n: 78-7287
Tillverkningsår:

Ex: 41-16909(USAAF),Bu05458(USN), NC60384

1951-08-20 Till F12 Kod F12-201
1951-08-27 Godkänd
1957-05-23 Kasserad. Såld till A E Ulmann & Associates Ltd,New York, USA.
1957 Till Argentinas marinflyg kod ANA 0399
? kod 1-E-208
? kod EAN-208
? Ur tjänst.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3378
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16201, Sk 16B

Inläggav Leif Fredin » 18 mar 2015, 13:01

16201
Sk 16B
Typ: North American NA-78
Tillverkare: North American Aviation, Dallas, Texas, USA
Tillverkningsnummer 78-7287

(Ex U.S.A.A.F. AT-6A-NT 41-16909)
Ex U.S. Navy SNJ-3 05458
Ex civil NC60348

Till CVV för översyn. Gångtid 1432 tim.
Motor typ Wp nr 17983. Gångtid 879 tim.

Levererat till F 12 1951-08-20. Motor typ Wp nr 19308
Godkänt 1951-08-31

Haveri vid landning 1952-04-17 vid F 12. Märkning 12-201.
Gångtid 28 tim
Motor typ WP nr 19308
Gångtid 28 tim
Ff sergeant A H Håkansson, FFSU oskadad

Ur utredningsrapport:

Kort sammanfattning över händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, personalskador etc
Efter navigeringsflygning från F 9 buklandade fpl på bana 15 på F 12. Inga personalskador.

Beräknade kostnader för iståndsättande: flygplan 200:- kr, motor 1.300:- kr. Summa 1.500:;- kr

Materielskadornas omfattning
Propellerbladen krökta och skavda.
Luftintagskåpa och filletplåt i skarv i mittvinge vänster yttervinge deformerade.
Vingklaffarna skadade.

Bil. 1.
TEKNISK RAPPORT
ang haveri med fpl Sk 16B nr 16201 den 15.4.1952.

Vid besiktning på platsen konstaterades, att landställsspaken och landställsindikatorerna stodo i läge för infällt ställ. Fpl lyftes på platsen och landställsspaken fördes till läge ”ut”, varvid landstället gick ut och låste utan anmärkning.
Efterföljande kontroll visade, att fpl, bortsett från haveriskadorna, var utan anmärkning.

Kalmar den 22 april 1952
Lars-H Larsson
Fli 3. Gr

Bild

Bil. 2.
Tl Eriksson anförde:
Att han och tl Wellin tjänstgjorde i Tl-tornet vid tillfället ifråga. Eriksson hade iakttagit sergeant Håkansson, när han kom in på fältet på omkring 500 m höjd med landstället utfällt. E och W hade iakttagit, att H fällde in landstället på medvindslinjen. När H svängde in för landning gick W ut på plattformen utanför Tl-tornet och sköt ett rött signalpistolskott och E vinkade med röd startflagga. När E såg att H drog på gas för förnyad landning, förmodade han, att H hade iakttagit signalerna från Tl-tornet. H gjorde ett nytt landningsvarv med landstället fortfarande infällt. När H svängde in för landning 2:dra gången upprepades signalerna från Tl-tornet, men utan någon åtgärd från H:s sida. Landningen skedde kl 11.45. Om anledningen till att H icke iakttagit signalerna från Tl-tornet kunde E ej giva någon tillfredsställande förklaring. Möjligen kunde det stora avståndet från insvängningspunkten för landning och till Tl-tornet, omkring 5 km, och solens läge ha förminskat H:s möjlighet att iakttaga signalerna från Tl-tornet.

Berättelsen uppläst för Eriksson, som lämnade den utan erinran.

Vid förhör anförde nedannämnda personer följande
Sergeant A H Håkansson anförde:
Jag medföljde i baksits fpl Sk 16 16201 från F 12 till F 9, fpl flögs u a av kapten Nilsson. Efter tankning på F 9 överlämnades fpl till mig av tekniker från F 9. Jag flög på 2000 m höjd F 9 – F 12. Efter starten från F 9 observerade jag, att stället ej var helt infällt, beroende på att landställsreglaget ej hade låst i infällt läge. Jag tog ut stället helt och tog därefter in det, nu låste det. Jag gick in över F 12 fält på 500 m och hade dessförinnan tagit ut stället för kontroll att det gick ut ordentligt, vilket det gjorde. Jag observerade, att det var högervarv och gick in i trafiken på 250 m höjd lovart. På medvindslinjen fällde jag in stället beroende på vanan, att alltid på medvindslinjen fälla ut stället. Jag tänkte då inte på, att jag tidigare tagit ut stället. När jag drog av gasen under planén före landning ljöd varningssirenen för landstället. Eftersom den fortsatte att ljuda anade jag, att det var något fel och på 25 – 50 m höjd drog jag på gas för förnyat landningsförsök. Efter gaspådrag tog jag in vingklaffarna, som jag under planén hade fällt ut. Då fpl ej var försett med radio såg jag under förbiflygningen över fältet mot Tl-tornet, för att om det varit något fel, borde Tl ge något tecken, men jag iakttog ingenting. Jag steg till 250 m och gick in för ny landning. Jag såg nu efter, att landställsindikatorerna stodo i ändläge, dock utan att reflektera vilket som var in eller ut, eftersom jag ansåg mig tidigare ha fällt ut stället. Jag iakttog också kontrollfönstren på vingarnas översida men fann intet anmärkningsvärt. Jag gjorde så utan att röra landställsreglaget ny insvängning för landning, drog av gasen och tog ut vingklaffarna. Landställssirenen ljöd, men då jag såg att de mekaniska landställsindikatorerna var i ändläge och dessutom hade pumpat några slag med hydraulpumpen, var jag övertygad om, att stället var ute och att det var fel på sirenen, varför jag fullföljde landningen på ban 15. Omedelbart innan fpl tog mark märkte jag, att stället inte var utfällt och sökte då dra på gas, men motorn svarade inte. Jag erhöll inga skador vid landningen. Jag har inte flugit Sk 16 sedan den 24.8.1951 och då den gamla typen, den nya har jag aldrig flugit, endast gått igenom. Genom att jag så sällan flyger Sk 16 och att reglaget för landstället vid utfällning av landstället föres åt motsatt håll i fpl Sk 16 i förhållande till i fpl J 21, som jag vanligen flyger, är det lätt gjort att förväxla de olika rörelserna.

Berättelsen uppläst för Håkansson, som lämnade den utan erinran.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Serg Håkansson hade den 17/4 1952 utfört flygning från F 9 till F 12 med fpl Sk 16. Före landningen på F 12 flygfält hade H på grund av att landställsreglaget föres åt motsatt håll i Sk 16 i förhållande till J 21, vid avsett utfällning av landstället fällt in detsamma, varefter buklandning skett.

Kalmar den 24/4 1952
S Törngren
Ordförande
/Helge Antoni
Protokollförare

Utlåtande och beslut
Håkansson har brustit i uppmärksamhet genom att han ej kontrollerat om indikatorn för landstället angivit att stället varit utfällt. På grund av H ovana vid fpltypen och det förhållandet, att landställsreglaget å Sk 16 föres i motsatt riktning mot vad fallet är med landställsreglaget å fpl J 21 är förväxling förklarlig. Dessutom har radio saknats i fpl, så att Tl icke kunnat ingripa effetivt.
Målet hänskjutes till åklagaren.

Kalmar den 24/4 1952
O R Carlgren
Fljch
/S Törngren

Beslut i materiel- och kostnadshänseende
Fpl repareras genom fljverkstadens försorg.
Kronan vidkännes kostnaderna.

Kalmar den 24/4 1952
O R Carlgren
Fljch
/Per Jurander
Fljing

Haveri 1954-08-12 vid Od
Motor typ Wp nr 25259
Besättningen Ff: fänrik Håve, FFSU, passagerare flygtekniker Cellenbring oskadad

Ur protokoll:
Kort sammanfattning över händelseförloppet, övningens natur,
Under förflyttningsflygning från F 12 till F 9 måste ff nödlanda vid Od (20 km nordväst Ulricehamn) på grund av motorstörning. Inga personskador.

Beräknade kostnader för iståndsättande: flygplan 5.250:- kr

Materielskadornas omfattning
1. Vid besiktning av motorn efter haveri befanns kompressorhjulet sitta löst på axeln.
Öviga skador:
2. Propellerbladen böjda.
3. Jord och gräs har trängt in i luftintag, oljekylare, landställ och undersida, kropp.
4. Höger stabilisatorspets deformerad.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Haveriet har orsakats av motorstörning, sannolikt på grund av kompressorfel.
Materielfel, för vilket flj tekniska personal icke är ansvarig.

Kalmar den 8/9 1954
F Johansson
Ordförande /
Protokollförare

Utlåtande och beslut
Ansluter mig till haverinämndens utlåtande. Målet hänskjutes ej till åklagaren.

Kalmar den 8/9 1954
O R Carlgren
Fljch
/F Johansson

Beslut i materiel- och kostnadshänseende
Motor och propeller sändas till CVV för översyn och reparation.
Motorinstallation, landställ, kropp och stabilisatorspets repareras och överses vid fljverkstaden.
Kronan föreslås vidkännas kostnaderna

Kalmar den 8/9 1954
O R Carlgren
Fljch
/Sten Svidén
Fljing

Konserverat 1955-08-11, uppställt
Överfört till CFA (F 3 Jägarvallen) 1956-12-03 för uppställning jämlikt skrivelse UHD A542:4 daterad 1956-11-14
Försålt till A E Ulman Associated Ltd, New York jämlikt skrivelse INKU/Jn daterad 1957-05-03
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst