16142, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16142, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 21 sep 2013, 00:16

16142
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-62
Tillverkningsår:

Ex: 42-525(USAAF),FE328(RAF)

1948-10-08 Till F16 Kod F16-
1948-11-04 Godkänd
1948-11-26 Till F5 kod F5-142
1956-12-20 Till F11 kod F1-142
1961-11-13 Till F21 kod F21-
? kod F21-80
1967-05-31 Kasserad, full gångtid.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16142, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 02 jan 2016, 20:05

16142
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-62

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-525)

Ex RAF Harvard IIB FE328

Till CVA. Gångtid 1088 tim. Motor typ Wp nr 16442. Gångtid 409 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-07. Motor typ Wp nr 15942 inmonterad
Klar 1948-10-07
Levererat till F 16 1948-10-08. Motor typ Wp nr 15942
Godkänt 1948-11-04
Överlämnat till F 5 1948-11-26 (från CVA)
Märkning 5-142

Haveri 1950-01-18 vid Havgård
Motor typ Wp nr 15942
Besättningen fll fänrik 26-16-47 H.E.I. Berglund (FIK:2), elev dk offasp 128-7-47 S.-H.M Nilsson oskadad

Ur protokoll

Kort sammanfattning över händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, personalskador etc
Vid ingång för landning efter avancerad flygning varnade landställssirénen. Efter pådrag och pumpning med handpumpen tills dt tog emot ansattes ny landning trots att sirénen tjöt. Detta bedömdes som fel på sirénen. I slutet av utrullningen gick höger landställsben in och fpl sjönk ned på höger vinge. Radion var ur funktion.

Väderleksförhållanden
Goda Tunt snötäcke på flygfältet.

F 5 avd VI nr 16:201

Rapport över skador eller felaktigheter på flygmateriel
Skadan uppstod vid landning den 18/1 1950
Fpl typ Sk 16 nr 16142 tilldelad F 5. Gångtimmar efter LF 213 tim.
Kort beskrivning av skadan.
Vid landning gick höger landställ in, varvid höger vinge skadades.

Skadans omfattning, art och orsak
Kort redogörelse för haveriet:
Vid ingång för landning tjöt sirenen vid gasavdrag med stället enligt landställsindikatorn i utfällt läge. Ff (en elev) gjorde dfå ytterligare ett landningsvarv under vilket han medelst hydraulhandpumpen pumpade ut stället och kontrollerade låsklackarnas läge genom inspektionsfönstret på vingarna. Då ff bedömde att stället var låst ansatte han landning trots att sirenen tjöt. Landställsreglaget framfördes aldrig till sitt främsta läge: Emergency.
Vid utrullning efter landning gick höger landställ in, varvid höger vinge med vingklaff skadades.
Orsaken till att låsmekanismen ej fubngerade undersökes närmafre vid F 5 flygverkstad.
Beräknad kostnad: c:a 500:-

Utlåtande: Rent tekniskt fel synes föreligga.
Undersökningsnämnd tillsatt enl OSF kap XII mom 335.

CF 5 beslut: I enlighet med utlåtande ovan.
Materielen repareras vid F 5.
Kronan vidkännes kostnaderna.
Denna rapport insändes till CFV och FF.

Ljungbyhed den 20 januari 1950
I. Wilander
Tjf CF 5
/Gösta Egelnoff

Bilaga 1.
Undersökning av fpl Sk 16 nr 16142 efter haveri
på Havgård den 18 januari 1950.


Fpl nr: 16142 ggt efter LF 213 h
Undersökning på haveriplatsen:
På haveriplatsen vilade fpl på yttre delen av höger vinge, som deformerats något uppåt. Vänster landställ var utfällt i låst läge. Utsidan av höger hjul var i beröring med marken, Vid uppallning av höger vinge försöktes stället pumpas ut med hydraulhandpumpen. Det befanns då att landstället hindrades att fällas in på grund av isbildning mellan låsklacken på landställsbenet och klackens stoppklo (44-33534). Härigenom blev spelet mellan låskolven (55-33525) och låsklacken för litet, varför låskolven icke fungerade.
Landställsspaken ställdes då i läge ”Emergency#, men trots detta gick låskolven ej ut i sitt främre läge. Först efter några jämförelsevis kraftiga sparkar på landställshjulets insida kunde detsamma bringas i sådant läge att låskolven kunde gåt ut.

Undersökning vid flygverkstaden
:
En närmare undersökning av fpls hydraulsystem för manövrering av det infällbara landstället har visat att detsamma var utan anmärkning.
Vid uppallning av fpl kontrollerades landställets funktion. In- ch utfällning skedde normalt utan att nödläget på landställsspaken behövde användas.

Sammanfattning:
Uncdersökningen har visat, att orsaken till haveriet synes vara, att isbildning skett mellan landställets övre låsklack och dess stoppklo. Huruvida låsning av stället hade kunnat äga rum om nödlåsningen hade använts före fpls landning har ej med bestämdhet kunnat fastställas, men med hänsyn till de funktionsprov, som utfördes vid haveriplatsen omedelbart efter haveriet, synes detta ej vara fallet.

Ljungbyhed den 26 januari 1950
Gösta Egelnoff
Flygingenjör 2. grad

Vid förhör anförde nedannämnda personer följande
Fänrik Berglund anförde: Efter ett pass avancerad flygning med aspirant Nilsson beordrade B. medelst tecken, enär radion gått ur funktion och därmed även talförbindelsen mellan sitsarna, Nilsson att landa på Havgårdsfältet. Nilsson gick in på baslinjen och fällde där ut landstället. Gaspådraget var därvid ej så mycket minskat att landställssirénen trädde i funktion. B. kontrollerade på skvallran i sitsen att stället gick ut.Vid utfällning av vingklaffarna på c:a 150 m höjd drog Nilsson av gasen helt varvid sirénen tjöt. På grund härav drog han på igen och avbröt landningsförsöket. Därefter försökte Nilsson få landstället att låsa genom att använda hydraulhandpumpen. Efter en stund tecknade han åt B. att det inte gick att pumpa mer. B, kontrollerade dååter skvallran i sitsen samt försökte avläsa låsningen i fönstren på vingarna. Han tyckte att allt verkade normalt och klart för landning. B. tog själv rodren och landade. När han drog av gasen tjöt sirénen igen, men B. bedömde då att det var något fel på sirénen, speciellt med tanke på att radion även slutat funktionera. B. fullföljde landningen i tron att något fel uppstått å elsystemet. Efter omkring 175 m rullning på marken gick höger landställsben in, höger vinge tog i marken och fpl stannade efter c:a 35 m med ungefär 120° avvikelse ur landningsriktningen. Fpl nödlåsningsanordning för landstället hade ej använts.

Uppläst och vidkänt
H.E.I. Berglund
Fänrik

Aspirant Nilsson verifierade Berglunds berättelse och tillade att han sett låsklackarna komma fram i kontrollfönstren på vingarna och efter vad han kunde se var stället låst När N. började pumpa med hydraulhandpumpen gick denna inte att rubba vid första försöket, men i andra landningsplanén fungerade den normalt och N. pumpade så långt det gick dock utan att kunna se någon ändring på låsklackarna, vilka han emellertid redan förut bedömt som fullt låsta. Då N:s uppfattning var att felet berodde på sirénen tänkte han inte på att använda nödlåsningen.

Uppläst och vidkänt
S.H.M. Nilsson
Aspirant

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Haveriet synes bero på isbildning mellan landställets övre låsklack och dess stoppklo. Även om nödlåsningen vid haveritillfället ej fungerat borde Nilsson använt sig av denna. Då N. emellertid ansåg att stället var låst och att felet var att söka i elsystemet och då läraren saknade möjlighet att ingripa enär radion var ur funktion synes ingen böra lastas för haveriet.

Ljungbyhed den 20/1 1950
I. Wilander
ordförande
Y. Olsson
protokollförare

Beslut
Haveriet synes indirekt hava förorsakats av de rådande väderleksförhållandena.
Ingen synes kunna göras ansvarig för det inträffade.
Kronan synes böra vidkännas kostnaderna.
Överlämnas till åklagaren.

Ljungbyhed den 27/1 1950
Ingemar Nygren
chef

Haveri 1950-02-23
Gångtid efter LF 218 tim.
Besättningen fanjunkare 8027-1-34 C.A.P. Blomquist (Fll), offasp Andersson (GFU) oskadad
Kort beskrivning av skadan.
Kort redogörelse för haveriet:
Vid landning vid 13 – 15 m/s vindstyrka träffades fpl av en kastby i samband med sättningen. Härvid doppade höger vinge i marken varvid höger vingspets och höger skevroder skadades.
Beräknad kostnad: c:a kr 50:-
Utlåtande: På grund av rådande förhållanden synes ff icke kunna läggas det inträffade till last. Ren olyckshändelse synes föreligga
Materielen repareras vid F 5.

F 5 verkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1950-11-21
Klar 1951-02-07
Till ABA för liten översyn.
Påbörjad 1951-02-26 (?)
Klar 1951-08-14

Haveri 1952-06-12. Kollision med batterivagn.

Haveri 1953-03-17. Kollision på marken under utkörning till start med 16143.

F 5 verkstad för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1953-11-25
Klar 1954-02-04
Överlämnat till F 11 1956-07-20 som lån
Till F 11 uppbörd jämlikt FF skr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20.
Till CVV för översyn.
Påbörjad 1959-10-29
Klar 1959-11-26
Överlämnat till F 21 1961-11-13
Överlämnat till F 1 1963-06-24 som lån
Till CVV för reparation.
Påbörjad 1963-10-08
Klar 1963-10-28
Märkning 21-80 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01

Haveri 1965-08-27. Kollision med telefonledning. Märkning 21-80

Kasserat 1967-05-31
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron