16141, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16141, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 21 sep 2013, 00:13

16141
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-759
Tillverkningsår:

Ex: 42-12512(USAAF),FH125(RAF)

1948-10-04 Till F5 Kod F5-141
1948-11-04 Godkänd
1955-11 Till F8 kod F8-141
? kod F8-70
1967-10-30 Till F1 kod F1-70
1972-03-30 Kasserad, fpl-typen utgår.
1972-04-21 Till CVMV för nedmontering.Såld till Lance Aircraft Supply,Dallas,Texas,USA.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3156
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16141, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 06 okt 2013, 11:32

16141
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-759
Tillverkningsår:

Ex: 42-12512(USAAF),FH125(RAF)

1948-10-04 Till F5 Kod F5-141
1948-11-04 Godkänd
1955-11 Till F8 kod F8-141
? kod F8-70
1964-09-21 Ställde sig på nosen på F8.Ff tvingades bromsa hårt för att undvika en taxande J 35B.Reparerad.Ff oskadd.
1967-10-30 Till F1 kod F1-70
1972-03-30 Kasserad, fpl-typen utgår.
1972-04-21 Till CVMV för nedmontering.Såld till Lance Aircraft Supply,Dallas,Texas,USA.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3156
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16141, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 02 jan 2016, 20:02

16141
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-759

Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12512

Ex RAF Harvard IIB FH125

Till CVA. Gångtid 1722 tim. Motor typ Wp nr 13806. Gångtid 761 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-07. Motor typ Wp nr 24007 inmonterad
Klar 1948-10-04
Levererat till F 5 1948-10-04. Motor typ Wp nr 24007
Godkänt 1948-11-04
Märkning 5-141
Till CVV för liten översyn.
Påbörjad 1950-09-20
Klar 1950-12-05
Överlämnat till F 8 1955-11-09
Märkning 8-141
Till CVM 1957-09-23 för översyn
Påbörjad 1957-10-03
Klar 1957-11-30
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1962-10-01
Klar 1962-11-10
Märkning 8-70 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01

Haveri 1964-09-21. För att ej kollidera med J 35 R32 bromsade fpl och gick på nosen. Skador på propeller och NACA-kåpa.

F 8 flottiljverkstad för haverireparation.
Påbörjad 1964-09-21
Klar 1964-10-19
Till CVV för H-tillsyn
Påbörjad 1966-09-14
Klar 1966-11-04
Överlämnat till F 1 1967-10-30
Märkning 1-70
Överfört till FFV-CVMV 1972-04-21 för försäljning enligt skrivelse FMV-F:UHD M58-16:2 daterad 1972-03-30
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst