16134, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16134, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 20 sep 2013, 23:53

16134
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-564
Tillverkningsår:

Ex: 42-12320(USAAF),FE833(RAF)

1948-09-15 Till F3 Kod F3-
1948-09-20 Godkänd
? kod F3-134
1956-12-20 Till F17 kod F17-134
1963-10-10 Till F3 kod F3-
? kod F3-74
1969-08-29 Kasserad.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16134, Sk 16A

Inläggav Johnny Comstedt » 10 mar 2015, 11:58

Jag håller på och lägger in alla Sk 16 i Excel och tror att c/n är felaktigt:
14-567 passar in i USAAF-serien (14-564 blir fel)
mvh
Johnny
Johnny Comstedt
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 16134, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 02 jan 2016, 19:49

16134
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: Noorduyn 14-567

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12320)

Ex RAF Harvard IIB FE833

Till CVA. Gångtid 1487.10 tim. Motor typ Wp nr 17642. Gångtid 531 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-07. Motor typ Wp nr 8553 inmonterad
Klar 1948-09-15
Levererat till F 3 1948-09-17. Motor typ Wp nr 8553
Godkänt 1948-09-20

Haveri 1949-03-23
Gångtid totalt 1544 tim. efter LF 57 tim
Motor typ nr Wp nr 8553
Besättningen ff löjtnant H. D. Raan (FFSU), fs överste H. Beckhammar (AFT) oskadad
Skadornas omfattning fpl: Vänster vinge svårt skadad
Motor och propeller: Inga skador
Beräknad reparationskostnad 10000:- kr

Orsak till haveri: Under inkörning efter landning på F 3 råkade ff, då han skulle fälla in landningsklaffen, ta i fel reglage, varvid vänster landställ infälldes.
Fpl gick ned på vänster vinge, varvid kraftig veckbildning uppstod å vingens översida.
Rapportörens åtgärd
Vinge jämte skevroder och vingklaff utbytes.

Till CVV för inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1949-10-20.
Inmontering klar 1949-10-26.
Klar för leverans 1949-11-03.
Till F 3 1949-11-16.
Till CVV 1951-11-02 för liten översyn.
Påbörjad 1951-11-01
Klar 1952-03-17
Märkning 3-134

Haveri 1955-05-23. Nödlandning F 15, motorskada.

F 15 flottiljverkstad för reparation, motorbyte.
Påbörjad 1955-05-23
Klar 1955-07-01
Till CVM för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1955-09-28
Klar 1955-10-20
Överlämnat till F 21 1956-07-16 som lån

Haveri 1956-08-24. Kollision med kraftledning, huv, sidoroder skadade.

F 4 flottiljverkstad för haverireparation.
Påbörjad 1956-08-24
Klar 1956-11-09
Återlämnat till F 3 1956-11-21
Överlämnat till F 17 1957-01-11 enligt FF skr UH M58-16:21 daterad 1956-12-20
Märkning 17-134
F 17 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1958-11-03
Klar 1958-12-12
F 17 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1959-01-10
Klar 1959-03-12
F 17 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1959-09-16
Klar 1959-12-01
Överlämnat till F 3 1963-10-10
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1964-04-14
Klar 1965-05-28
Märkning 3-73 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Kasserat 1969-08-29 med motor typ Wp nr 11248. Flygplan och motor har uppnått full gångtid till H-tillsyn respektive översyn
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst