av Leif Fredin » 02 jan 2016, 13:00
16129
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-362
Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-825
Ex RAF Harvard IIB FE628
Till CVA. Gångtid 1069.40 tim. Motor typ Wp nr 15933. Gångtid 665 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-06. Motor typ Wp nr 9316 inmonterad
Klar 1948-09-04
Levererat till F 18 1948-09-11. Motor typ Wp nr 9316
Godkänt 1948-09-20
Märkning 18-29
Haveri 1951-02-17, buklandning. Märkning 18-129
Till CVV för liten översyn.
Påbörjad 1953-02 (?)
Klar 1953-04-01
Överlämnat till F 5 1954-01-04
Överlämnat till F 8 1955-09-01
Till CVM för H-tillsyn.
Påbörjad 1957-11-21
Klar 1958-01-21
Haveri 1958-11-28 vid F 8
Motor typ Wp nr 27533
Besättningen fanjunkare Bruna, sergeant Ståhl oskadad
Ur utredningsrapport
Kort redogörelse för händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, etc
Läraren, fanj Bruno, avsåg att före start göra ett bromsprov på förbindelsebanan omedelbart före bana 06. Han meddelade på telefoni sin avsikt till eleven med följande ord: ”Jag gör en provbromsning”. Eleven, serg Ståhl, uppfattade ej ordet ”jag”. Båda bromsade, varvid fpl tippade över på nosen. Farten var låg och motorn gick på tomgång, varför inget motmomemt erhölls trots spaken i bakre läget.
Materielskadornas omfattning
Krökta propellerblad.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr (delkostnad för propelleröversyn).
Utlåtande och beslut
Haveriet orsakats av för kraftig inbromsning. Anledning härtill har varit en missuppfattning av telefonin mellan lärare och elev.
Haveriet har ej orsakats av brott mot föreskrifter eller mot skälig aktsamhet, varför de båda förarna ej bör lastas för det inträffade.
Fpl iståndsättes.
Ärendet hänskjutes till åklagaren.
På uppdrag av CFS.
Chr. Nilsson
IFYL
S-O Wiman
haveriutredare
Sten Colliander
fljing
Överlämnat till F 21 1959-06-16
Överlämnat till Svensk Flygtjänst (RFN) 1959-06-16 som lån
Registrerad SE-CHK 1959-09-09
Återlämnat F 21 1966-12-22
Kasserat 1967-04-14. Full gångtid