16129, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16129, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 20 sep 2013, 23:05

16129
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-362
Tillverkningsår:

Ex: 42-825(USAAF),FE628(RAF)

1948-09-04 Till F18 Kod F18-29
1948-09-20 Godkänd
? kod F18-129
1955-09-01 Till F8 kod F8-129
1959-06-16 Till F21 (RFN)
1959-06-16 Registrerad SE-CHK opererad av Svensk Flygtjänst på RFN.
1966-12-22 SE-CHK avregistrerad
1966-12-22 Till F21
1967-04-14 Kasserad, full gångtid, 2801 timmar.
1970-talet Vingarna observerade på Zimmermanska skolan fortfarande märkta SE-CHK.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16129, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 02 jan 2016, 13:00

16129
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-362

Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-825

Ex RAF Harvard IIB FE628
Till CVA. Gångtid 1069.40 tim. Motor typ Wp nr 15933. Gångtid 665 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-06. Motor typ Wp nr 9316 inmonterad
Klar 1948-09-04
Levererat till F 18 1948-09-11. Motor typ Wp nr 9316
Godkänt 1948-09-20
Märkning 18-29

Haveri 1951-02-17, buklandning. Märkning 18-129

Till CVV för liten översyn.
Påbörjad 1953-02 (?)
Klar 1953-04-01
Överlämnat till F 5 1954-01-04
Överlämnat till F 8 1955-09-01
Till CVM för H-tillsyn.
Påbörjad 1957-11-21
Klar 1958-01-21

Haveri 1958-11-28 vid F 8
Motor typ Wp nr 27533
Besättningen fanjunkare Bruna, sergeant Ståhl oskadad

Ur utredningsrapport

Kort redogörelse för händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, etc
Läraren, fanj Bruno, avsåg att före start göra ett bromsprov på förbindelsebanan omedelbart före bana 06. Han meddelade på telefoni sin avsikt till eleven med följande ord: ”Jag gör en provbromsning”. Eleven, serg Ståhl, uppfattade ej ordet ”jag”. Båda bromsade, varvid fpl tippade över på nosen. Farten var låg och motorn gick på tomgång, varför inget motmomemt erhölls trots spaken i bakre läget.

Materielskadornas omfattning
Krökta propellerblad.

Beräknad reparationskostnad 500:- kr (delkostnad för propelleröversyn).

Utlåtande och beslut
Haveriet orsakats av för kraftig inbromsning. Anledning härtill har varit en missuppfattning av telefonin mellan lärare och elev.
Haveriet har ej orsakats av brott mot föreskrifter eller mot skälig aktsamhet, varför de båda förarna ej bör lastas för det inträffade.
Fpl iståndsättes.
Ärendet hänskjutes till åklagaren.

På uppdrag av CFS.
Chr. Nilsson
IFYL
S-O Wiman
haveriutredare
Sten Colliander
fljing

Överlämnat till F 21 1959-06-16
Överlämnat till Svensk Flygtjänst (RFN) 1959-06-16 som lån
Registrerad SE-CHK 1959-09-09
Återlämnat F 21 1966-12-22
Kasserat 1967-04-14. Full gångtid
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst