16128, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16128, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 20 sep 2013, 22:59

16128
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-245
Tillverkningsår:

Ex: 42-708(USAAF),FE511(RAF)

1948-09-03 Till F18 Kod F18-28
1948-09-20 Godkänd
? kod F18-128
? kod F18-84
1969-08-29 Kasserad.
? Till Stockholms stads yrkesskolor som undervisningsobjekt.
1973 Till Arlandasamlingarna.
1987 Till Pär Erixon, Göteborg
2005 Till Stefan Sandberg och Niclas Amrén, Håtuna
2010-04-01 Registrerad SE-BII
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16128, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 06 okt 2013, 11:29

16128
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-245
Tillverkningsår:

Ex: 42-708(USAAF),FE511(RAF)

1948-09-03 Till F18 Kod F18-28
1948-09-20 Godkänd
? Ställde sig på nosen på F18.Reparerad.
? kod F18-128
? kod F18-84
1969-08-29 Kasserad.
? Till Stockholms stads yrkesskolor som undervisningsobjekt.
1973 Till Arlandasamlingarna.
1987 Till Pär Erixon, Göteborg
2005 Till Stefan Sandberg och Niclas Amrén, Håtuna
2010-04-01 Registrerad SE-BII
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16128, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 02 jan 2016, 12:57

16128
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-245

Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-708

Ex RAF Harvard IIB FE511

Till CVA. Gångtid 2143.45 tim. Motor typ Wp nr 15941. Gångtid 673 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-06. Motor typ Wp nr 20823 inmonterad
Klar 1948-09-01
Levererat till F 18 1948-09-04. Motor typ Wp nr 20823
Godkänt 1948-09-20
Märkning 18-28
Till CVV för inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1949-10-04
Inmontering klar 1949-10-11
Klar för leverans 1949-10-15
Till F 18 1949-10-20.
Till CVV 1951-08-31 för liten översyn.
Klar 1952-01-08
Till CVV för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1956-08-09
Klar 1956-09-04
Till CVV för översyn.
Påbörjad 1960-01-28,
Klar 1960-02-24
Till CVV för H-tillsyn. motorbyte.
Påbörjad 1963-02-08
Klar 1963-04-17

Haveri 1963-08-16 vid F 5

Till F 18 flottiljverkstad 1963-08-16 för haverireparation
Klar 1963-09-05
Märkning 18-84 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Till CVV för H-tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1965-09-02
Klar 1965-11-01
Kasserat 1969-08-29 med motor typ Wp nr 11734, propeller typ 12D40 nr 60708.
Flygplanet överlämnas komplett med motor, instrumentering och övrig utrustning till Stockholms stad yrkesskolor, Industri- och hantverksskolan för utbildningsändamål.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst