16125, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16125, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 20 sep 2013, 22:45

16125
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-319
Tillverkningsår:

Ex: 42-782(USAAF),FE585(RAF)

1948-08-25 Till F18 Kod F8-25
1948-08-26 Godkänd
1955-09-01 Till F8 kod F8-125
? kod F8-67
1967-10-30 Till F4 kod F4-76
1969-09-30 Kasserad.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16125, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 02 jan 2016, 12:51

16125
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-319

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-782)

Ex RAF Harvard IIB FE585

Till CVA. Gångtid 1642 tim. Motor typ Wp nr 23011. Gångtid 683 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-06. Motor typ Wp nr 15870 inmonterad
Klar 1948-08-25
Godkänt 1948-08-26
Levererat till F 18 1948-08-27. Motor typ Wp nr 15870
Märkning 18-25

Haveri 1950-01-11
Gångtimmar totalt 1884 tim. Efter LF 243 tim.
Motor typ Wp nr 15870. Gångtimmar totalt 1480 tim. Efter SM 243 tim.
Under utrullning efter landning skulle ff fälla in vingklaffarna varvid varningshornet för landställ gav signal. Ff återförde reglaget till utgångsläget. Detta hindrade icke att höger ben fälldes inåt så att fpl högra vinge tog i marken.
Skador:
Höger yttervinge. Veckbildningar på översidan. Vingspetsen deformerad.
Höger vingklaff. Deformerad.
Propeller Bladspetsarna krökta.

Rapportörens förslag till åtgärd
Fpl repareras vid F 18.

Haveri 1950-11-15
Gångtid totalt 2026 tim. Efter LF 385 tim.
Motor typ Wp nr 15870. Gångtid totalt 1605 tim. Efter LF 385 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Vid landning skulle ff fälla ut vingklaffarna och tog härvid del på landställs- och vingklaffreglage, varför landstället som var utfällt, i stället fälldes in. Fpl buklandade.
Vid en preliminär besiktning ha följande skador konsaterats
Propellerspetsarna bockade
Smärre skador på motorplåtar och luftintag
Rapportörens åtgärd
Fpl repareras i samband LF på CVV. Skall påbörjas 20/1 enl översynsplanen.

Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1950-11-30
Klar 1951-04-18
Till CVV för liten översyn, motorbyte
Påbörjad 1953-09 (?)
Klar 1953-11-11
Överlämnat till F 5 1954-01-08
Överlämnat till F 8 1955-09-01
Märkning 8-125
Till CVV för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1959-04-02
Klar 1959-05-13

Haveri 1961-04-18 vid F 8
Motor typ Wp nr 15389
Ff fanjunkare Norrbäck (AFT) oskadad

Ur rapport::

Kort redogörelse för händelseförloppet, övningens natur, haveriplats etc
Vid landning stråk 31, F 8 gick landstället in efter c:a 20 m utrullning.
Ff erhöll landningstillstånd vid ”kyrkan”, gjorde en korrektionssväng för att landa från höger baslinje. Efter in-svängning på landningslinjen, ställ ute och kladd inne, fick ff order att göra om varvet. Ff drog på, tog in stället (enl ff) och gjorde ett nytt varv. Ånyo på landningslinjen kollade ff att landstället var ute. Huruvida ff kollat om landstället även varit låst, är dock tveksamt. Landningen utfördes utan klaff med eventuellt något högt tom-gångsvarv, som trepunktslandning. Efter c:a 20 m, i samband med passage av taxibana, gick landstället in. Någonstans under utrullningen har landställssirenen börjat ljuda, troligen i samband med att landstället gick in. Efter landningen stod landställsreglaget på ”in” och klaffreglaget på ”ut”.

Materielskadornas omfattning
Krökt propeller. Vänster landställslås infällt läge, skadat. Mindre skada, höger vingspets. Diverse plåtskador, motorkåpa.

Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr

Utlåtande och beslut
Något funktionsfel på landstället föreligger ej. Vid kontroll av landställets varningssystem framkom dock, att med olåst landställ varningssirenen börjar ljuda 8 mm från gasspakens bakre stopp. Rätt värde 10 mm.
Ett flertal tänkbara aspekter hur en sådan här situation kan uppstå kan skisseras. Hur ff i detta fall handhaft reglagen har ej kunnat fastställas, men sannolikt har ff, på grund av den för honom ovanliga landningsriktning-en och pådraget, blivit irriterad, vilket medfört felaktig reglageföring.

F 8 verkstad för haverireparation.
Påbörjad 1961-04-18
Klar 1961-06
Till CVV för H-tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1963-11-11
Klar 1964-01-17
Märkning 8-67 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Överlämnat till F 4 1967-10-30
Märkning 4-76

Haveri 1969-03-18 vid F 4. Märkning 4-76
Fpl girat av banan, skador på vingklaff.
Ff överstelöjtnant Langéen oskadad

Kasserat 1969-09-30. med motor typ Wp nr 9482. Flygplan och motor har uppnått full gångtid till H-tillsyn re-spektive översyn
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst