Sida 1 av 1

16124, Sk 16A

InläggPostat: 20 sep 2013, 21:42
av Lars Larsson
16124
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-394
Tillverkningsår:

Ex: 42-857(USAAF),FE660(RAF)

1948-08-31 Till F8 Kod F8-24
1948-09-20 Godkänd
? kod F8-124
? kod F8-66
1967-10-18 Till F20 kod F20-79
1969-08-29 Kasserad, full gångtid.

Re: 16124, Sk 16A

InläggPostat: 02 jan 2016, 11:49
av Leif Fredin
16124
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-395

Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-857

Ex RAF Harvard IIB FE660

Till CVA. Gångtid 1658 tim. Motor typ Wp nr 22167. Gångtid 139 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-06. Motor typ Wp nr 11670 inmonterad
Klar 1948-08-30
Levererat till F 8 1948-08-30. Motor typ Wp nr 11670
Godkänt 1948-09-20

Nödlandning 1949-10-27
Gångtid efter LF 154 tim
Motor: Wp nr 11670
Ff löjtnant 972-46-40 G.L.A. Blomberg
Pass engelska flygattachén Wyatt

Kort beskrivning av skadan.
Nödlandning på grund av rökutveckling från motorrummet.

Skadans omfattning, art och orsak
Efter start från F 13 för flygning till F 9, då fpl befann sig i närheten av sjön Roxen, märkte ff stark rökutveckling från motorrummet, varför han beslöt att utföra nödlandning. Detta skedde vid Bonnorp c:a 5 km öster Stjärntorp.
Vid nödlandning uppstodo följande skador:
1. bukskador på kroppen (rep)
2. vingklaffarna intryckta
3. propellerbladen krökta (rep)
Fpl synes reparabelt.
Vid första undersökning företagen på haveriplatsen konstaterades att isoleringen på elektriska ledningen från kopplingsboxen på brandskottet till startmotorn var sönderbränd. Stark lukt av bränt isoleringsmaterial märktes i motorrummet och i säkringsboxen på kroppens vänstra sida.

F 8 verkstad för reparation.
Påbörjad 1949-11-09
Klar 1950-05-20
Till CVV för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1953-10-02
Klar 1954-01-29

Haveri 1954-04-20. Groundloop vid start F 11. Höger landställ bröts av. Märkning 8-24.

Haveri 1954-08-16. Ff fällde in landställ efter landning. Vänster vingklaff skadad.

Haveri 1956-04-24. Kollision med telefonledning, propeller, NACA-kåpa, höger vinge skadade.

Till CVM för H-tillsyn.
Påbörjad 1957-11-27
Klar 1958-01-31
Till CVV för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1963-03-13
Klar 1963-05-10
Märkning 8-66 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Överlämnat till F 16 1967-10-18
Märkning 20-79
Kasserat 1969-08-29. med motor typ Wp nr 7520. Flygplan, motor och propeller har uppnått full gångtid till H-tillsyn respektive översyn