16123, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16123, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 20 sep 2013, 22:40

16123
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-450
Tillverkningsår:

Ex: 42-921(USAAF),FE724(RAF)

1948-08-24 Till F8 Kod F8-23
1948-09-20 Godkänd
? kod F8-123
1963-10-23 Haveri
1964-11-06 Kasserad, totalhaveri.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16123, Sk 16A

Inläggav Johnny Comstedt » 10 mar 2015, 11:39

Jag håller på att lägga in alla Sk 16 i Excel och tror att c/n är felskrivet:
14-458 passar i USAAF-serien (14-450 blir fel)
mvh
Johnny
Johnny Comstedt
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 16123, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 02 jan 2016, 12:47

16123
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-458

Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-921

Ex RAF Harvard IIB FE724

Till CVA. Gångtid 1503.00 tim. Motor typ Wp nr 14255. Gångtid 589 tim..
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-06. Motor typ Wp nr 9575 inmonterad
Klar 1948-08-24
Levererat till F 8 1948-08-26. Motor typ Wp nr 9575
Godkänt 1948-09-20
Till CVV för inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1949-11-26.
Inmontering klar 1949-12-02.
Klar för leverans 1949-12-05.
Till F 8 1949-12-06.

Haveri 1951-11-19. Nödlandning Bromma. Märkning 8-23.

Haveri 1952-04-08. Fpl på nosen efter landning i mörker.

F 8 verkstad för reparation.
Påbörjad 1952-04-08
Klar 1952-05-12
Märkning 8-123
Till CVV för 600 tim tillsyn
Påbörjad 1953-10-26
Klar 1954-01-29
Till CVM för översyn.
Påbörjad 1957-12-07
Klar 1958-02-06

Haveri 1963-10-23 vid F 8 Barkarby
Motor typ Wp nr 14495
Ff kapten Nordström (BFFSU)
Resff överstel Sven Lampell

Ur rapport:
Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur, haveriplats etc
Vid landning F 8 bana 24 inträffade ground loop. Vinden svag och i banan.
Efter en bra trepunktslandning började sporrhjulet omedelbart efter sättningen att jazza våldsamt, samtidigt som fpl girade svagt vänster. Giren hävdes med broms varvid fpl övergick i snabb ground loop åt höger. Förloppet gick mycket snabbt och under hög fart. Resff slog huvudet i huvens vänstra sida så att nödrutan sprack och delvis lossade, vilket försvårade öppnandet av huven.
Inga personskador. Båda ff använde hjälm.
Vid landning på F 18 tidigare på dagen (resff var då ff), erhölls mindre sporrhjulsjazz. Under inkörning framkom dock inget anmärkningsvärt.
Ff hade även märkt att höger broms, vid kraftig bromsning hade en tendens att hugga, men även detta bedömdes som icke anmärkningsvärt.

Materielskadornas omfattning
Båda huvudställen avbrutna. Vänster vinge knäckt. Vingklaffen och vänster skevroder demolerade. Manövercylindrarna båda huvudställen skadade. Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 15-20000:- kr

Utlåtande och beslut
Haveriet har orsakats av materialfel. En arm ingående i sporrstyrningen hade brustit varför sporrstyrningen var ur funktion. Om armen brustit vid tidigare landning på F 18, eller i samband med sättningen på F 8 har ej kunnat konstateras. Brottytorna visade en äldre brottanvisning (spricka).
Ärendet hänskjutes i kostnadshänseende till FF jml ekof C 44/50 mom 34.

Till CVV 1964-04-22 för H-tillsyn, reparation
Kasserat 1964-11-06. Materielreserv.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst