16111, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16111, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 20 sep 2013, 21:27

16111
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-568
Tillverkningsår:

Ex: 42-12321(USAAF),FE834(RAF)

1948-08-18 Till F10 Kod F10-9
1948-08-26 Godkänd
? kod F10-111
1956-12-20 Till F11 kod F11-111
1961-12-21 Till F21 kod F21-18
? kod F21-77
1968-03-08 Haveri på marken på F21,landningsstället fälldes in efter landning.
1968-04-26 Kasserad.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3381
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16111, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 02 jan 2016, 09:30

16111
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-568

Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12321

Ex RAF Harvard IIB FE834
Till CVA. Gångtid 1424.50 tim. Motor typ Wp nr 24014. Gångtid 488 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-05. Motor typ Wp nr 15017 inmonterad
Klar 1948-08-18
Levererat till F 10 1948-08-18. Motor typ Wp nr 15017
Godkänt 1948-08-26
Märkning 10-9
Till CVV 1950-09-20 för liten översyn, motorbyte
Klar 1951-01-16
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1953-05-08
Klar 1953-07-16
Märkning 10-111

Bild
Foto via Björn Karlsson

Överlämnat till F 11 1957-04-25 jämlikt FF skr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20.
F 11 flottiljverkstad; 600 tim tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1957-06-28. Motor typ Wp nr 9484 inmonterad
Klar 1957-08-30

Haveri 1959-10-02 vid F 16. Kollision med gränsmarkering. Märkning 11-111

Till CVV för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1961-10-24
Klar 1961-12-04
Överlämnat till F 21 1961-12-21
Märkning 21-18
Märkning 21-77 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01

Bild

Haveri 1964-09-15, märkning 21-77

Haveri 1968-03-08 vid F 21, Kallax.
Motor typ Wp nr 22167
Ff kapten Rundberg (FFSU) oskadad

Ur utredningsrapport:

Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur, haveriplats etc
Efter 30 min normal flygning utfördes landning Kallax bana 32 kl 1454. Efter utrullning 800 m gick höger landställsben in. Markvind 300°/25 km/t. Temp vid marken +3°C, på 700 m 0°C. Luftfuktighet kl 1400 = 47%, kl 1500 =75%. Risk för kraftig isbildning över 700 m. Flygning har delvis skett över 700 m. Vid förberedelse för landning kontrollerade ff landställslåsning genom skvallrornas läge, klackarna i fönster på vingen samt underskred varv för landställsvarning med sirén utan att varning erhölls.
Vid kontroll av landställssirén erhölls ingen varning.
Senaste E-tillsyn utförd 67-12-08 vid gångtid 522 tim, totalt 2473 tim. Fpl totala gångtid vid hav 2500 tim.

L Berglund
Haveriutredare

Materielskadornas omfattning
Bakre balk i höger yttervinge knäckt. Skador på höger vingspets och skevroder. Manövercylinder till höger landställ sönderkörd. Lätta skador på bakkropp nära sporrstället.
Beräknad reparationskostnad kr Fpl kass

Utlåtande och beslut (preliminär 10/4 1968)
P g a bristande verkstadskapacitet har demontering och provkörning av landställsfunktionen ej kunnat utföras.
Ff har handlat enligt gällande föreskrifter och landningen utförts utan onormala påfrestningar på landstället. Han synes icke kunna lastas för det inträffade.

Nytt utlåtande (11/7 1968)
Då höger landställsben gick in, deformerades stället och med detta sammanhängande utrustning. Den tekniska undersökningen kan därför inte bevisa om ff handlat rätt eller fel. Han har emellertid vid utredningen uppgivit att han vidtagit de åtgärder som enligt gällande föreskrifter skall göras. Tekniskt fel synes därför med största sannolikhet föreligga. (Låsklackarnas läge är svårt att iakttaga genom fönstret på vingen p g a glasets repighet. SFI Sk 16 säger inte heller att kontroll av ställets utfällda läge skall ske på detta sätt – endast att det kan kontrolleras härigenom).
Ff bör inte lastas för det inträffade. FF har kasserat fpl.

T Norlin
Fljch

Kasserat 1968-04-26 med motor typ Wp nr 22167. Fplkroppen får disponeras som målobjekt på Junkön.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron