16111
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-568
Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12321
Ex RAF Harvard IIB FE834
Till CVA. Gångtid 1424.50 tim. Motor typ Wp nr 24014. Gångtid 488 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-05. Motor typ Wp nr 15017 inmonterad
Klar 1948-08-18
Levererat till F 10 1948-08-18. Motor typ Wp nr 15017
Godkänt 1948-08-26
Märkning
10-9Till CVV 1950-09-20 för liten översyn, motorbyte
Klar 1951-01-16
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1953-05-08
Klar 1953-07-16
Märkning
10-111 Foto via Björn Karlsson
Överlämnat till F 11 1957-04-25 jämlikt FF skr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20.
F 11 flottiljverkstad; 600 tim tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1957-06-28. Motor typ Wp nr 9484 inmonterad
Klar 1957-08-30
Haveri 1959-10-02 vid F 16. Kollision med gränsmarkering. Märkning
11-111 Till CVV för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1961-10-24
Klar 1961-12-04
Överlämnat till F 21 1961-12-21
Märkning
21-18Märkning
21-77 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Haveri 1964-09-15, märkning
21-77 Haveri 1968-03-08 vid F 21, Kallax.
Motor typ Wp nr 22167
Ff kapten Rundberg (FFSU) oskadad
Ur utredningsrapport:
Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur, haveriplats etc
Efter 30 min normal flygning utfördes landning Kallax bana 32 kl 1454. Efter utrullning 800 m gick höger landställsben in. Markvind 300°/25 km/t. Temp vid marken +3°C, på 700 m 0°C. Luftfuktighet kl 1400 = 47%, kl 1500 =75%. Risk för kraftig isbildning över 700 m. Flygning har delvis skett över 700 m. Vid förberedelse för landning kontrollerade ff landställslåsning genom skvallrornas läge, klackarna i fönster på vingen samt underskred varv för landställsvarning med sirén utan att varning erhölls.
Vid kontroll av landställssirén erhölls ingen varning.
Senaste E-tillsyn utförd 67-12-08 vid gångtid 522 tim, totalt 2473 tim. Fpl totala gångtid vid hav 2500 tim.
L Berglund
Haveriutredare
Materielskadornas omfattning
Bakre balk i höger yttervinge knäckt. Skador på höger vingspets och skevroder. Manövercylinder till höger landställ sönderkörd. Lätta skador på bakkropp nära sporrstället.
Beräknad reparationskostnad kr Fpl kass
Utlåtande och beslut (preliminär 10/4 1968)
P g a bristande verkstadskapacitet har demontering och provkörning av landställsfunktionen ej kunnat utföras.
Ff har handlat enligt gällande föreskrifter och landningen utförts utan onormala påfrestningar på landstället. Han synes icke kunna lastas för det inträffade.
Nytt utlåtande (11/7 1968)
Då höger landställsben gick in, deformerades stället och med detta sammanhängande utrustning. Den tekniska undersökningen kan därför inte bevisa om ff handlat rätt eller fel. Han har emellertid vid utredningen uppgivit att han vidtagit de åtgärder som enligt gällande föreskrifter skall göras. Tekniskt fel synes därför med största sannolikhet föreligga. (Låsklackarnas läge är svårt att iakttaga genom fönstret på vingen p g a glasets repighet. SFI Sk 16 säger inte heller att kontroll av ställets utfällda läge skall ske på detta sätt – endast att det kan kontrolleras härigenom).
Ff bör inte lastas för det inträffade. FF har kasserat fpl.
T Norlin
Fljch
Kasserat 1968-04-26 med motor typ Wp nr 22167. Fplkroppen får disponeras som målobjekt på Junkön.