Sida 1 av 1

16105, Sk 16A

InläggPostat: 20 sep 2013, 19:30
av Lars Larsson
16105
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-429
Tillverkningsår:

Ex: 42-892(USAAF),FE695(RAF)

1948-08-02 Till F9 Kod F9-5
1948-08-06 Godkänd
? kod F9-105
? kod F9-85
1969-08-29 Till F18 kod F18-85
1971-10-25 Kasserad.
1971 Till Zimmermanska skolan som undervisningsobjekt.
1991 Såld till Stephen Grey i utbyte mot en turbopropmotor.
1991-10-25 Registrerad G-BTXI , Patina Ltd. Opereras av Stephen Grey The Fighter Collection.

Re: 16105, Sk 16A

InläggPostat: 02 jan 2016, 09:10
av Leif Fredin
16105
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-429

Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-892

Ex RAF Harvard IIB FE695
Till CVA. Gångtid 1449.30 tim. Motor typ Wp nr 20823. Gångtid 776 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-05. Motor typ Wp nr 14435 inmonterad
Klar 1948-08-02
Levererat till F 9 1948-08-02. Motor typ Wp nr 13897
Godkänt 1948-08-06
Märkning 9-5
Till CVV för inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1949-11-01.
Klar för leverans 1949-11-21.
Till F 9 1949-11-29.
Till CVV 1953-01-29 för liten översyn.
Klar 1953-03-17
Till CVV för 600 tillsyn.
Påbörjad 1957-06-24
Klar 1957-08-24
Till CVV för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1962-03-19
Klar 1963-08-17
Märkning 9-85 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1966-05-06
Klar 1966-08-08
Överlämnat till F 18 1969-08-29
Märkning 18-85
Kasserat 1971-10-25 med motor typ WP nr 13897. Flygplanet och propellern har uppnått full gångtid till H-tillsyn respektive till översyn. Flygplanet överlämnas komplett med motor, propeller, instrumentering och övrig utrust-ning till Johannisbergsskolan, Västerås för utbildningsändamål.

Re: 16105, Sk 16A

InläggPostat: 23 jun 2019, 19:01
av Bengt Ekbladh