av Leif Fredin » 02 jan 2016, 09:07
16104
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-674
Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12427
Ex RAF Harvard IIB FE940
Till CVA. Gångtid 1905.50 tim. Motor typ Wp nr 17640. Gångtid 192 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-06. Motor typ Wp nr 18766 inmonterad
Klar 1948-08-05
Levererat till F 9 1948-08-06. Motor typ Wp nr 18766
Godkänt 1948-08-26
Märkning 9-4
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1952-12-28
Klar 1953-02-27
Haveri 1953-08-08 vid F 10
Motor typ Wp nr 23990
Ff major Barkman (AFT) oskadad
Skadornas omfattning: Vingklaffar, vänster vinge, propellern och under motorkåpa skadade.
Beräknad reparationskostnad 5000:- kr
Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc
Efter landning på F 10 skulle ff under utrullningen fälla in vingklaffarna. Han förväxlade härvid reglage och fällde in landstället.
Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Haveriet har orsakats av felaktig manövrering av reglage.
Beslut
Med hänsyn till ff ringa tillfälle till flygträning på fpltypen synes ff icke kunna lastas för haveriet. Kronan vidkännes kostnaderna.
Säve den 2/9 1953
Arthur Åhmansson
Fljch
/G. Eriksson
Till F 10 verkstad för reparation.
Påbörjad 1953-09-15
Klar ?
Överlämnat till F 5 1954-01-09
Överlämnat till F 8 1955-09-01
Till F 16 uppbörd jämlikt FF skr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20.
Överlämnat till F 16 1957-01-28
Märkning 16-104
Märkning 16-81 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Överlämnat till F 8 1965-11-11 som lån
Återlämnat till F 16 1967-09-21
Överfört till FFV-CVMV 1972-04 för försäljning enligt skrivelse FMV-F:UHD M58-16:2 daterad 1972-03-30