16104, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16104, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 20 sep 2013, 19:23

16104
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-674
Tillverkningsår:

Ex: 42-12427(USAAF),FE940(RAF)

1948-08-05 Till F9 Kod F9-4
1948-08-26 Godkänd
1955-09-01 Till F8 F8-104
1956-12-20 Till F16 kod F16-104
? kod F16-81
1972-03-30 Kasserad, fpl-typen utgår.
1972 Till CVMV för nedmontering.Såld till Lance Aircraft Supply,Dallas,Texas,USA.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3381
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16104, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 02 jan 2016, 09:07

16104
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-674

Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12427

Ex RAF Harvard IIB FE940

Till CVA. Gångtid 1905.50 tim. Motor typ Wp nr 17640. Gångtid 192 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-06. Motor typ Wp nr 18766 inmonterad
Klar 1948-08-05
Levererat till F 9 1948-08-06. Motor typ Wp nr 18766
Godkänt 1948-08-26
Märkning 9-4
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1952-12-28
Klar 1953-02-27

Haveri 1953-08-08 vid F 10
Motor typ Wp nr 23990
Ff major Barkman (AFT) oskadad
Skadornas omfattning: Vingklaffar, vänster vinge, propellern och under motorkåpa skadade.
Beräknad reparationskostnad 5000:- kr

Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc
Efter landning på F 10 skulle ff under utrullningen fälla in vingklaffarna. Han förväxlade härvid reglage och fällde in landstället.

Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Haveriet har orsakats av felaktig manövrering av reglage.

Beslut
Med hänsyn till ff ringa tillfälle till flygträning på fpltypen synes ff icke kunna lastas för haveriet. Kronan vidkännes kostnaderna.

Säve den 2/9 1953
Arthur Åhmansson
Fljch
/G. Eriksson

Till F 10 verkstad för reparation.
Påbörjad 1953-09-15
Klar ?
Överlämnat till F 5 1954-01-09
Överlämnat till F 8 1955-09-01
Till F 16 uppbörd jämlikt FF skr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20.
Överlämnat till F 16 1957-01-28
Märkning 16-104
Märkning 16-81 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Överlämnat till F 8 1965-11-11 som lån
Återlämnat till F 16 1967-09-21
Överfört till FFV-CVMV 1972-04 för försäljning enligt skrivelse FMV-F:UHD M58-16:2 daterad 1972-03-30
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst