16101, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16101, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 20 sep 2013, 19:13

16101
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-236
Tillverkningsår:

Ex: 42-699(USAAF),FE502(RAF)

1948-07-31 Till F9 Kod F9-1
1948-08-06 Godkänd
? kod F9-101
? kod F9-84
1965-05-07 Haveri vid Hindås. Vikning på låg höjd. Ff fingasp Rene Anderzen omkom.
1965-10-06 Kasserad, totalhaveri.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16101, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 02 jan 2016, 08:57

16101
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-236

Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-699

Ex RAF Harvard IIB FE502

Till CVA. Gångtid 1317.55 tim. Motor typ Wp nr 19951. Gångtid 361 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-06. Motor typ Wp nr 23991 inmonterad
Klar 1948-07-31
Levererat till F 9 1948-08-06. Motor typ Wp nr 23991
Godkänt 1948-08-06
Märkning 9-1
Till CVV för inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1949-11-05.
Inmontering klar 1949-11-09.
Klar för leverans 1949-11-25.
Till F 9 1949-12-06.
Till CVV för liten översyn, motorbyte
Påbörjad 1952-12-01
Klar 1953-01-30

Haveri 1957-03-06 vid F 9
Motor typ Wp nr 8041
Besättningen elev I DK vpl furir Ebbekke (GFSU), lärare i DK löjtnant Lindespång (FFSU) oskadad

Ur utredningsrapport:

Kort redogörelse för händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, etc
Inflygning på Sk 16, 1. passet, med lärare i baksits, ground loop i slutet av utrullningen. Lärarens uppgift att ingripa vid behov.
Sättningen skedde på bana med lätt studs. Hjullandning anbefalld. Under utrullningen lätt girtendens åt vänster, som parerades med höger sidoroder och höger broms. Eleven höll kvar för länge och efter ca 300 m rullsträcka började fpl gira höger, för att efter ytterligare ca 50 m vända runt ca 180°. Vänstra vingen gick i banan.
Vindförhållanden på använd bana: rätt i banan, 10 km/t.

Materielskadornas omfattning
Slitskador lagerarm 55-14065, samt vänster vingspets och vänster skevroders yttersta vänstra del.
Beräknad reparationskostnad 150:- kr.

Utlåtande och beslut
Eleven har under utrullningen efter sin första landning med fpltypen parerat en gir åt ena hållet för kraftigt så att gir åt motsatt håll orsakat ground loop ca 180°.
På grund av fältbeskaffenheten måste landningen ske på permanentad bana.
Eleven har varit hård i rodren och sannolikt omedvetet bromsat för långe på höger hjul, vilket gjort att läraren icke kunnat förhindra haveriet gnom sitt ingripande från baksitsen. Huruvida läraren ingripit försent (reagerat för långsamt) eller ej kan icke bedömas i efterhand.
Med hänsyn till såväl elevens som lärarens relativt ringa rutin i resp ”befattning” bör haveriorsaken betraktas som en felbedömning av besättningen och ärendet icke föranleda ytterligare åtgärder.
Målet hänskjutes ej till åklagaren. Kronan vidkännes kostnaden.

Arthur Åhmansson
fljch
/Bengt Järkenstedt
haveriutredare

Till CVV för 600 tim tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1957-12-20
Klar 1958-02-03

Haveri 1958-05-16 vid F 9
Motor typ Wp nr 12939
Besättningen ff 2.gr Larsson (FFSU) oskadad

Ur utredningsrapport:

Kort redogörelse för händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, etc
Vid utkörning till start för väderflygning på morgonen den 16/5 har ff i ett sent läge observerat en fast tankanläggning, som stod rakt framför fpl uppställningsplats. För att undvika kollision bromsade ff och drog av gasen. Han bromsade därvid onödigt hårt och fpl stjärt höjdes så mycket att propellerspetsarna tog i betongplattan.

Materielskadornas omfattning
Propellerspetsarna böjdes.

Beräknad reparationskostnad 250:- kr

Utlåtande och beslut
Haveriet har orsakats av att ff ansatt bromsarna för kraftigt.
Målet hänskjutes icke till åklagaren.
Kronan vidkännes kostnaden.

Arthur Åmansson
Fljch
Wikner
haveriutredare

Till CVV för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1962-05-16
Klar 1962-09-06
Märkning 9-84 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01

Totalhaveri 1965-05-07 vid Hindås, Älvsborgs län.
Besättningen ff fingasp K. U. René. Anderzén omkom.

Kasserat 1965-10-06 med motor typ Wp nr 14299.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 16101, Sk 16A

Inläggav Bengt Ekbladh » 22 mar 2016, 20:21

Totalhaveri 1965-05-07 vid Hindås, Älvsborgs län.

7 maj 1965 inträffade ett olycksaligthaveri med dödlig utgång.Två flygingenjörsaspiranter i var sin SK 16 fick i samband med AFT för sig att leka luftstrid, varvid föraren av det ena planet i den allt brantare kurvningen kom för lågt.
Flygplanet vek sig och störtade till marken drygt 2 km v. Hindås jv-station och fattar eld
Föraren (fingasp) Rene Anderzon omkom omedelbart.
indisciplinär ”kurvstrid” med annan SK 16....vek sig.

Tillägg:

50 år sedan plan störtade
HINDÅS: Det var den 7 maj 1965 som en SK 16 från F9.Säve störtade i Hindås.”Haveriet inträffade när två flygplan flög från Ängelholm till Säve. Det ena planet kom i okontrollerbart läge”,berättar Owe Willingskär som kommer ihåg händelsen väl eftersom han jobbade i flygledartornet vid tillfället.
Piloten, serganten och flying-aspiranten Anderzen från Norrköping omkom.
”Det blev febril aktivitet att larma polis och räddningstjänst.Jag fick frågan om jag visste var dåvarande länsgränsen var. Det gällde att larma rätt polisdistrikt om olyckan som skedde några hundra meter väster om Grönhultsvägen i Hindås. F9: s vakt och räddningspersonal anlände senare och tog över arbetet med olycksplanet” skriver Owe Willingskär.
....
Kunde det varit en Sk16 eller en Sk60 som störtade i Hindås i maj 1965? När jag kom utmed vägen såg jag ett plan som cirklade över en haveriplats. Jag stannade bilen, sprang ned till planet och såg piloten som tryckte sig bakåt i sätet på det brinnande planet. Med en lång gren försökte jag få tag om piloten men hettan från branden gjorde att jag fick dra mig tillbaka. Flera bilar hade stannat på vägen men tydligen ingen med brandsläckare. Det hela var mycket tragiskt.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst