av Leif Fredin » 22 jul 2015, 08:35
16099
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-578
(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12331)
Ex RAF Harvard IIB FE844
Till CVA. Gångtid 1854.05 tim. Motor typ Wp nr 18766. Gångtid 895 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-05-05. Motor typ Wp nr 41-12862 inmonterad
Klar 1948-08-11
Levererat till F 5 1948-08-21. Motor typ Wp nr 41-12862
Godkänt 1948-08-26
Märkning 5-99
Haveri 1949-09-08
Gångtid efter LF 237 tim
Motor typ nr Wp nr 12862
Ff volontär 5051-1-48 G. B. Kahlbom (elev GFU) oskadad
Kort redogörelse för haveriet:
Vid landning doppade vänster vingspets i marken och vingspetsen deformerades.
Beräknad kostnad: c:a 5:- kr
Utlåtande: ”Rent elevfel” synes föreligga.
Protokoll utöver denna rapport upprättas icke.
Materielen repareras vid F 5.
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1950-04-06
Klar 1950-07-31
Haveri 1952-09-16. Kollision vid framkörning till start med 16053.
F 5 verkstad för 600 tillsyn. Påbörjad 1953-03-21, klar 1953-04-08
Haveri 1953-05-28. Buklandning efter motorstörning på ett fält 3 km väster Kvidinge.
Haveri 1954-08-04. Skadad kompressorväxel.
Till CVV för 1200 tim översyn.
Påbörjad 1956-11-08
Klar 1956-12-14
Överlämnat till F 13 1957-01-04 enligt FF skrivelse nr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20.
Till CVV för H-tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1960-01-16
Klar 1960-02-15
Till CVV för H-tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1963-01-22
Klar 1963-03-07
Haveri 1964-11-09. Fpl ställde sig på nosen.
Överlämnat till F 14 1965-07-30 jämlikt fo B 60/65
Märkning 14-95
Kasserat 1967-12-08 med motor typ Wp nr 14720, full gångtid