av Leif Fredin » 22 jul 2015, 08:34
16098
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-423
(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-886)
Ex RAF Harvard IIB FE689
Till CVA. Motor typ Wp nr 5319.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-04-30. Motor typ Wp nr 41-12358 inmonterad
Klar 1948-08-13
Levererat till F 5 1948-08-13. Motor typ Wp nr 41-12358
Godkänt 1948-08-26
Märkning 5-98
Haveri 1949-02-24
Gångtid efter LF 82 tim
Motor typ nr Wp nr 12358
Ff volontär O. V. Pettersson, elev GFU oskadad
Ur bl a skaderapport
Skadan uppstod vid landning.
Orsak till Haveri: Haveriet har förorsakats av kollision med gränsmarkering beroende på bristande erfarenhet från elevens sida.
Kort beskrivning av skadan. Hål uppslaget i höger vinge
Skadans omfattning, art och orsak
Vid körning på marken kolliderade fpl med ett gränsmarkeringsljus, varvid ett hål c:a 1 x 1½m slogs upp i höger vinges undersida c;a 1,5 utanför vingskarven. Vingklaffen ramponerades dessutom fullständigt.
Beräknad reparationskostnad 1500:-
Ny vinge monterad.
Den skadade vingen repareras på F 5 flygverkstad.
Haveri 1949-09-15
Gångtid efter LF 218 tim.
Motor typ nr Wp nr 12358
Gångtid totalt 2925 tim. Efter SM 218 tim.
Besättningen. fll furir 312-18-43 Mattsson. elev volontär 102-902-48 Söderqvist oskadad
Buklandning. Fll och elev förbisett fälla ut landstället.
Kort beskrivning av skadan. Stora skador på mittvingens och flygkroppens undersida.
Skadans omfattning, art och orsak
Fpl buklandade p g a att ff ej fällde ut landstället. Härvid uppstod skador på propeller, motorinstallation och flygplan. Skadorna äro omfattande.
Beräknad reparationskostnad c:a kr 5000:-
Rapportörens åtgärd
Motorn översändes till CVA för undersökning och ev reparation. Flygplanet och propeller sändes till CVV för reparation.
Till CVV 1949-09-23 för reparation, liten översyn.
Påbörjad 1949-10-04.
Till CVV för inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1949-10-11.
Inmontering klar 1950-01-15
Klar för leverans 1950-03-11,
Till F 5 1950-03-13.
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1952-04-26
Klar 1952-08-25
Till CVV för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1956-04-10
Klar 1956-05-08
Överlämnat till F 14 1956-06-13 som lån jämlikt fo B48/56
Överlämnat till F 9 1957-02-07 enligt FF skrivelse nr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20.
Märkning 9-098
Till CVV för översyn.
Påbörjad 1961-10-03
Klar 1961-11-17
Märkning 9-83 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01.
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1965-03-01
Klar 1965-04-21
Överlämnat till F 1 1969-08-18
Märkning 1-83
Kasserat 1970-11-30. Kassationsorsak: Flygplan och propeller har uppnått full gångtid till H-tillsyn respektive översyn