16094
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-78
(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-541)
Ex RAF Harvard IIB FE344
Till CVA. Gångtid 1777 tim. Motor typ Wp nr 22689. Gångtid 0 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-04-19. Motor typ Wp nr 42-66752
Klar 1948-11-04
Godkänt 1948-11-04
Levererat till F 16 1948-11-13. Motor typ Wp nr 42-66752
Märkning
16-94Överlämnat till F 8 1949 som lån
Haveri 1949-07-13
Gångtid efter LF 73.05 tim
Motor typ Wp nr 66752
Ff generalmajor Nils A.F. Söderberg
Nödlandning på grund av motorstörning.
Kort beskrivning av skadan. Propeller och landställsskada efter buklandning
Skadans omfattning, art och orsak
Propellerbladen krökta men ej naggade, varför de kunna repareras vid cv. Konsoler nr 35-33509 och 36-33509-1 vid landställsmekanismen spräckta. I övrigt endast mindre plåtskador.
Skadorna uppstodo vid buklandning på grund av avbrott i bränsletillförseln.
F 16 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1949-07-14
Klar 1949-08-26
Återlämnat till F 16 1949-10-20
Gångtid total 1857.30 tim, efter LF 79.30 tim
Motor typ Wp nr 42-66752 Gångtid total 1128.30 tim, efter SM 79.30 tim
Haveri 1949-12-13
Gångtid efter LF 91 tim
Motor typ Wp nr 66752. Gångtid efter SM 91 tim
Mek 1275-21-49 Sundin oskadad
Skadans omfattning, art och orsak
Vid utrullning av fpl ur hangaren efter funktionsprov med landstället fälldes höger landställsben in och högra vingen skadades. Manöverreglaget hade läge ”landställ upp”.
Rapportörens åtgärd
Högra vingen utbytes.
Överlämnat till F 8 1950-08-21 som lån jämlikt fo nr B 74/1950
Gångtid total 2188 tim. Efter LF 211 tim
Motor typ Wp nr 66752. Gångtid total 1469 tim. Efter SM 211 tim.
Återlämnat till F 16 1950-10-09 jämlikt fo nr B 74/1950
Gångtid efter LF 268.35 tim
Motor typ Wp nr 66752. Gångtid efter SM 268.35 tim.
Haveri 1950-10-10
Gångtimmar efter LF 273 tim.
Motor typ Wp nr 66752. Gångtimmar efter SM 273 tim.
Under utkörning till start för mörkerflygning kolliderade fpl med ett gränsmarkeringsljus och ett taggtrådsstaket. Skador på propeller, höger vinge och skevroder.
Skadans omfattning, art och orsak
Flygplanets propeller kolliderade vid utkörning till start för mörkerflygning med gränsmarkeringsljuset A i figur 1. Höger vinge och skevroder kolliderade med stolparna B och C. Flygplanets färdriktning vid kollisionen ungefär i fotos tagningsriktning. På flygplanet skadades propellern (se fig 2.) samt höger vinge och skevroder (figur 3.) Stolpen B i figur 1 orsakade skadorna d i figur 3 samt stolpen C skadade e. Balken blev vid e i figur 3 deformerad.
Figur 1 (KrA)
Figur 2 (KrA)
Figur 3 (KrA)
Rapportörens åtgärd
Höger vinge och propeller utbytt. Skevrodret reparerat.
F 16 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1950-10-17
Klar 1950-10-28
Till CVV 1952-08-25 för liten översyn, motorbyte.
Klar 1952-09-26
Överlämnat till F 8 1956-05-14 som lån
Återlämnat till F 16 1956-08-09
F 16 flottiljverkstad för haverireparation.
Påbörjad 1957-06-07
Klar 1957-06-28
Till CVM för H-tillsyn.
Påbörjad 1958-03-15
Klar 1958-05-08
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1963-11-29
Klar 1964-02-20
Märkning
20-82 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01.
Överfört till FFV-CVMV för försäljning enligt skrivelse FMV-F:UHD M58-16:2 daterad 1972-03-30