16090
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-599
(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12352)
Ex RAF Harvard IIB FE865
Till CVA 1946-12-20. Gångtid 1190 tim. Motor typ Wp nr 16445. Gångtid 533 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1947-09-05. Motor typ Wp nr 13995 inmonterad.
Klar 1947-09-30.
Vid CVA för inmontering av Fr VII och Frp II
Klar 1947-10-21.
Levererat till F 16 1947-10-21. Motor typ Wp nr 13995
Godkänt 1947-10-27
Märkning
16-90Till CVV för inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1949-11-30.
Inmontering klar 1949-12-09.
Klar för leverans 1949-12-13.
Till F 16 1949-12-21.
Haveri 1950-02-15
Gångtid efter LF 339 tim.
Motor typ Wp nr 13995. Gångtid efter SM 339 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
I samband med utrullning efter landning kolliderade fpl 16090 med fpl 16076. Skador uppstod å fpl 16090 högra vinge och 16076 vänstra vinge. Skadorna inskränker sig till yttre delen å vingarna. Orsaken synes vara att förstnämnda fpl haft för hög hastighet i landningen.
Rapportörens åtgärd
Fpl 16090 överflyges till CVV för reparation medan fpl 16076 repareras vid flottiljen.
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1950-09-26
Klar 1950-12-20
Haveri 1953-03-26. Kollision med lastbil på förbindelsebana.
Haveri 1955-03-10 vid F 16. Under inkörning efter flygpass med Sk 16 kolliderade ff med en på hangarplattan uppställd J 28A nr 28052.
Besättningen, ff fältflygare H.- O. Blomqvist (AFT), passagerare furir R. E. Larsson oskadad
Skador:
1. H vinge skadad i vingframkant. Repkostnad ca 1.500:-
2. Motorn sändes CVV för undersökning. Repkostnad ca 1.500:- (Gångtid: 546 tim efter SM, Totalt : 875 tim).
3. Propeller 12D40 nr 284 sändes CVV för rep. Repkostnad ca 500:- (gångtid 475 tim efter SP. Totalt:875 tim)
Foto Krigsarkivet
Till F 16 flottiljverkstad; reparation.
Påbörjad 1955-03-26
Klar 1955-04
Till CVV för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1956-01-24
Klar 1956-03-09
Totalhaveri 1956-08-20 vid Blaxåsberget, Delsbo, Gävleborgs län.
Besättningen, ff 2.gr M-O Karlberg, passagerare fanjunkare B. Ringkvist lätt skadad.
Kasserat 1956-10-22. Gångtid 2289 tim. Med motor typ Wp nr 24022