16090, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16090, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 17 sep 2013, 21:33

16090
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-590
Tillverkningsår:

Ex: 42-12343(USAAF),FE856(RAF)

1947-10-21 Till F16 Kod F16-1
1947-10-27 Godkänd
1956-08-20 Haveri vid Blaxåsberget,Delsbo.Kollision med terrängen i dåligt väder.Ff och pass överlevde.
1956-10-22 Kasserad, totalhaveri.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16090, Sk 16A

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 maj 2014, 16:37

Se ””Multihaveri i Hälsingland 20 augusti 1956 ”"
Tidnings-klipp med meruppgifter.

Det var 3 st. Sk 16A som havererade 1956-08-20:

16050 F5-50 som flögs av F15
16067 F16-67
16090 F16-90

Alla 3 kasserade 1956-10-22

viewtopic.php?f=1&t=10951
Bengt Ekbladh
 

Re: 16090, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 20 jul 2015, 11:45

16090
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-599

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12352)

Ex RAF Harvard IIB FE865

Till CVA 1946-12-20. Gångtid 1190 tim. Motor typ Wp nr 16445. Gångtid 533 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1947-09-05. Motor typ Wp nr 13995 inmonterad.
Klar 1947-09-30.
Vid CVA för inmontering av Fr VII och Frp II
Klar 1947-10-21.
Levererat till F 16 1947-10-21. Motor typ Wp nr 13995
Godkänt 1947-10-27
Märkning 16-90
Till CVV för inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1949-11-30.
Inmontering klar 1949-12-09.
Klar för leverans 1949-12-13.
Till F 16 1949-12-21.

Haveri 1950-02-15
Gångtid efter LF 339 tim.
Motor typ Wp nr 13995. Gångtid efter SM 339 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
I samband med utrullning efter landning kolliderade fpl 16090 med fpl 16076. Skador uppstod å fpl 16090 högra vinge och 16076 vänstra vinge. Skadorna inskränker sig till yttre delen å vingarna. Orsaken synes vara att förstnämnda fpl haft för hög hastighet i landningen.
Rapportörens åtgärd
Fpl 16090 överflyges till CVV för reparation medan fpl 16076 repareras vid flottiljen.

Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1950-09-26
Klar 1950-12-20

Haveri 1953-03-26. Kollision med lastbil på förbindelsebana.

Haveri 1955-03-10 vid F 16. Under inkörning efter flygpass med Sk 16 kolliderade ff med en på hangarplattan uppställd J 28A nr 28052.
Besättningen, ff fältflygare H.- O. Blomqvist (AFT), passagerare furir R. E. Larsson oskadad
Skador:
1. H vinge skadad i vingframkant. Repkostnad ca 1.500:-
2. Motorn sändes CVV för undersökning. Repkostnad ca 1.500:- (Gångtid: 546 tim efter SM, Totalt : 875 tim).
3. Propeller 12D40 nr 284 sändes CVV för rep. Repkostnad ca 500:- (gångtid 475 tim efter SP. Totalt:875 tim)

Bild
Foto Krigsarkivet

Till F 16 flottiljverkstad; reparation.
Påbörjad 1955-03-26
Klar 1955-04
Till CVV för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1956-01-24
Klar 1956-03-09

Totalhaveri 1956-08-20 vid Blaxåsberget, Delsbo, Gävleborgs län.
Besättningen, ff 2.gr M-O Karlberg, passagerare fanjunkare B. Ringkvist lätt skadad.

Kasserat 1956-10-22. Gångtid 2289 tim. Med motor typ Wp nr 24022
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst