av Leif Fredin » 20 jul 2015, 07:40
16080
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14A-1102
(Ex U.S.A.A.F. AT-16 43-12803)
Ex RAF Harvard IIB FS962
Till CVA 1947-04-25. Gångtid 567 tim. Motor typ Wp nr 23991. Gångtid 567 tim
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1947-08-13. Motor typ Wp nr 19308 inmonterad
Klar 1947-09-11
Levererat till F 16 1947-09-11. Motor typ Wp nr 19308
Godkänt 1947-10-10
Märkning 16-80
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1949-08-02
Inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1949-09-23.
Inmontering klar 1949-09-28
Klar för leverans 1949-11-29.
Till F 16 1949-11-29.
Haveri 1950-03-07
Gångtid efter LF 47 tim.
Motor typ Wp nr 13806. Gångtid efter SM 47 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Vid landning doppade höger vingspets i landningsbanan, varvid skador uppstod på följande detaljer:
Höger vingspets (nr 55-14011-1) bakkant avslipad,
Höger skevroders (nr 66-16001-1) bakkant avslipad samt
Lagerarmen (nr 55-14065) för skevrodret avslipad.
Rapportörens åtgärd
Flygplanet repareras vid flottiljen.
Till CVV 1952-04-09 för liten översyn, motorbyte.
Klar 1952-06-27
Haveri 1953-02-20 ”Stod på nosen” under försök få upp skidförsett fpl på banan
Överlämnat till F 1 1956-05-14 som lån
Till F 1 uppbörd jämlikt FF skr UH M58-16:22 daterad 1956-12-20
Märkning 1-80
Till CVV 1958-06-25 för H-tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1958-07-01
Klar 1958-08-21
Till CVV för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1962-10-08
Klar 1962-11-16
Kasserat 1967-04-14