16079, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16079, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 17 sep 2013, 19:13

16079
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-813
Tillverkningsår:

Ex: 43-12514(USAAF),FS673(RAF)

1947-09-09 Till F16 Kod F16-79
1947-10-10 Godkänd
1956-12-20 Till F18 kod F18-79
? kod F18-82
1970-11-30 Kasserad.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16079, Sk 16A

Inläggav Johnny Comstedt » 20 mar 2015, 19:42

C/n: 14A-813
Johnny Comstedt
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 16079, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 20 jul 2015, 07:39

16079
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14A-813

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 43-12514)

Ex RAF Harvard IIB FS673

Till CVA 1947-04-24. Gångtid 920 tim. Motor typ Wp nr 23014. Gångtid 920 tim
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1947-08-08
Klar 1947-09-09
Levererat till F 16 1947-09-09. Motor typ Wp nr 23014
Godkänt 1947-10-10
Märkning 16-79

Haveri 1949-06-20. Kollision med gränsmarkering.
Gångtid efter LF 334.25 tim
Motor: Wp nr 11666
Gångtid efter SM 100.00 tim
Besättningen, ff vpl furir (kadett) John Åke Nyberg, passagerare vpl Elis Nohr oskadad.
Skador: Propellern naggad och böjd efter att ha skurit ett flertal gånger genom ett gränsmarkeringsljus.
Haveriet har förorsakats av bristande uppmärksamhet från förarens sida.
Beräknade kostnader 600:- kr, gränsmarkeringsljus 425.50 kr

Kort sammanfattning över händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, personalskador etc
Under utkörning till start från F 20 hangarområde mot sydöstra hörnet av F 16 fljflygplats kolliderade ett fpl Sk 16 (nr 16079), fört av kadetten Nyberg, med ett gränsmarkeringsljus, varvid skador uppstod på såväl fpl som gränsmarkeringsljuset.

Bild
Foto Krigsarkivet

Vid förhör anförde nedannämnda personer följande:
Kadett Nyberg uppgav, att han under eftermiddagspasset som rotetvåa till kadett Tönninger (fpl 16090) var beordrad utföra instrumentnavigering. Efter det att N. av fpl mek (vpl Sving) mottagit fpl 16079, påbörja-des utkörningen, till en början bakom och senare bakom och till höger om kad Tönningers fpl. Samtidigt med T. och N. utkörning körde en J 26-div ut för att ställa upp till start i södra änden av stråk 35. För att inte komma i kontakt med J 26-divisionen höllo sig T. och N. till höger om (söder om) denna div, nära fältgränsen. N. uppgav, att han under utkörningens första del hade uppmärksamheten riktad på T:s fpl och J 26-divisionen. N. erinrade sig, att han iakttog det närmast hangaren stående gränsmarkeringsljuset samt det som stod närmast öster om det, med vilket kollisionen senare inträffade. Strax efter det N. passerat gränsmarkeringsljuset närmast hangaren kände han en lätt stör i höger vinge. Han stannade då fpl och såg att vingen passerat över en batterivagn, som han tidigare ej iakttagit. N. meddelade då per radio till T. att han avsåg stanna i 3 min. Därefter beordrade han passageraren i baksits att hoppa ur och undersöka, om det blivit någon skada på fpl. Passageraren (vpl Nohr) meddelade, att han inte kunde upptäcka några skador på fpl, varför Nyberg, sedan Nohr hoppat i och bundit fast sig, fortsatte utkörningen. Denna fortsattes sedan med små kursändringar åt båda sidor mot södra änden av stråk 35. Efter c:a 70 m körning märkte Nyberg, att han kört på någonting, varför han, när motorn stannat, kuperade och steg ur för att se efter vad som inträffat. Nyberg upptäckte då, att han kört på ett gränsmarkeringsljus.
På särskild fråga uppgav Nyberg, att han under gårdagen vistats tillsammans med sin maka i sitt hem i Uppsala. Han uppgav, att han fysiskt sett kände sig fullt frisk men f n ansåg han sig ha en down-period. Han ansåg emellertid icke, att detta förhållande varit huvudorsaken till det inträffade.

Kadett Tönninger, Stig Åke Christian, uppgav, att han var beordrad såsom rotech i en rote, där Nyberg var rotetvåa. Betr utkörningen uppgav T. följande. Han anmälde till Uppsala-tornet, att han körde ut till start, och strax efteråt hörde han, att hans rotetvåa Sigurd David (kad Nyberg) anmälde, att även han körde ut till start. T. körde från fpl parkeringsplats rakt fram några meter och svängde till höger och rundade det yttersta fpl på parkeringslinjen och svängde sedan ytterligare åt höger mot änden av stråk 35. En del av en div J 26 stod där uppställd till start. Några fpl ur denna div befann sig samtidigt med T. under utkörning till vänster (norr om) härom. T. drog sig mera åt höger och följde fältgränsen bort mot slutet av stråk 35 och körde ner bakom J 26-divisionen och väntade där, tills denna hade startat. Under utkörningen hörde T, en anmälan från Nyberg, som han uppfattade som om denne avsåg att vänta på marken i 10 min. T. startade då enskilt utan att invänta N. T. iakttog aldrig N:s kollision med gränsmarkeringsljuset utan fick reda på vad som inträffat, när han landade.

Vpl 1621-6-48 Nohr, Elis, uppgav, att han medföljde såsom passagerare i fp 16079. Detta stod parkerat på Sk 16 första parkeringslinje med nosen vänd västerut. Förare, kad Nyberg, körde ut från parkeringslinjen, svängde mot norr och österut för att köra till flygfältets sydöstra hörn. Vid utkörningen råkade högra skevningsrodret på N:s fpl stryka över handtaget på en batterivagn, som stod uppställd på fältet. N. stannade då fpl och tillsade Nohr att hoppa ur och titta efter, om det blivit någon skada på skevningsrodret. Nohr gjorde detta men kunde inte upptäcka några skador. Därefter klättrade han in igen och Nyberg väntade, tills Nohr bundit fast sig igen. Nyberg satte sedan igång fpl igen och körde vidare. Nohr kunde inte iakttaga något speciellt förrän kadett Nyberg stannade igen och visade på vad som hänt. Såvitt Nohr kunde erinra sig, stod fpl, medan undersökningen av skevningsrodret skedde, med nosen rakt mot det senare påkörda gränsmarkeringsljuset.

Vpl 6696-1-48 Persson, Bengt Bernhard, uppgav, att han, när Sk 16 nr 16079 körde ut satt i fpl 16085, som stod parkerat vid östra sidan av F 20 hangar, med nosen mot norr. Persson tänkte icke närmare på fpl 16079 körning, förrän han iakttog, att fpl stannat med högra vingen mycket nära en batterivagn, som stod öster om första gränsmarkeringsljuset närmast hangaren. Persson funderade då över hur fpl kunde ha kommit dit utan att vingen slagit i batterivagnen men såg samtidigt hur besättningsmannen i baksits hoppade ur och inspekterade skevningsrodret. Persson iakttog, hur föraren genom roderrörelse kontrollerade rodren. Sedan hoppade den som undersökt rodren åter in i fpl och detta fortsatte att köra i sick-sack mot sydöstra fälthörnet.
På särskild fråga uppger P., att han iakttog, att fpl körde med små kursavvikelser åt båda håll. I stort sett körde fpl på sammanbindningslinjen mellan gränsmarkeringsljusen och han tänkte då, att föraren kunde komma att köra på nästa gränsmarkeringsljus, om han inte såg upp. P. hade knappt hunnit tänka detta, förrän kollisionen med gränsmarkeringsljuset inträffade.

Vpl 1867-1-48 Sving, Lars Ingmar, uppgav, att han var mekaniker på fpl 16079. Han hade före dagens flygningar klargjort fpl före flygning och vid flygpassets början avlämnat fpl till kad Nyberg. Sving iakttog sedan fpl 16079 körning endast under första delen av utkörningen, när fpl körde strax bakom och till höger om fpl 16090. P g a att hangaren skymde fpl förlorade Sving sedan detsamma ur sikte och kunde icke iakttaga sista delen av fpl väg fram till kollisionsplatsen.
På särskild fråga uppgav Sving, att han icke i samband med avlämningen av fpl kunde iakttaga något som helst onormalt i kad Nybergs uppträdande.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Fpl kollision med gränsmarkeringsljuset synes ha förorsakats av, att föraren under utkörning till start haft sin huvudsakliga uppmärksamhet riktad på den framför och till vänster om honom körande rotechefen samt till vänster om denne körande fpl J 26, varvid han icke observerat i fältgränsen befintliga hinder. Föraren synes ha brustit i den uppmärksamhet han skäligen bort iakttaga.

Uppsala den 5/7 1949.
Beng Bellander
Ordförande/
U Hjelte
Protokollförare

Utlåtande

Hänskjutes till åklagaren med stöd av § 22 första stycket punkt 2 i militära rättegångslagen.
Haveriet har förorsakats av bristande uppmärksamhet från förarens sida.

Uppsala den 20/7 1949
G Asklin
Tjf chef F 16 /
Sture Lundin
Fli 2.gr

Till CVV för inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1950-01-25.
Inmontering klar 1950-01-30.
Klar för leverans 1950-02-01.
Till F 16 1950-02-02.
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1950-08-19
Klar 1950-11-30

Haveri 1953-06-13. Nödlandning pga motorstörning på åker omkring 0,5 km öster Villberga kyrka.
Motor typ Wp nr 12748
Besättningen, ff offasp, sergeant K-A L Andersson (GFU), passagerare: resoffasp sergeant J A Stigare oskadad
Materielskadornas omfattning: Propellerbladen krökta. Plåtar på undersidan av fpl främre del stukade. Oljekylare skadad.
Beräknade kostnader för iståndsättande: flygplan 500:- kr, motorer och propellrar 500:- kr, mark- och byggnadsskador 200:- kr. Summa 1.200:- kr

Kort sammanfattning över händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, personalskador etc
Övning avsåg ombasering av 7 st Sk 16 från Ängelholm till Ärna. Flygningen skedde rotevis med 5 min mellan rotarna och genomfördes såsom sluten instrumentflygning. När ifrågavarande rote passerade Enköping uppstod motorstörningar för reservföraren, som tvingades nödlanda på en åker c:a 500 m öster Villberga kyrka.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Haveriet har av teknisk rapport att döma förorsakats av blandningsfel eller dylikt i förgasare.
Ff, chefsmek eller 1.mek ha icke brutit mot några bestämmelser och synas icke kunna lastas för det inträffade.

Uppsala den 17/7 1953
B Forsell
Ordförande
/Ivan Segersten
Protokollförare

Utlåtande och beslut
Ansluter mig till haverinämndens yttrande
Haveriet hänskjutes icke till åklagaren.

Uppsala den 17/7 1953
R Hedberg
Tjf CF 20 /B Forsell

Beslut i materiel- och kostnadshänseende
Fpl repareras vid CVV.
Kronan vidkännes kostnaderna.

Uppsala den 17/7 1953
R Hedberg
Tjf CF 20 /S Lundin
Fljing

Till CVV för reparation.
Påbörjad 1953-07-08
Klar 1953-10-16
Till CVV för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1956-09-03
Klar 1956-10-11
Överlämnat till F 18 1957-04-10 jämlikt FF skr UH M58-16:22 daterad 1956-12-20
Märkning 18-79

Haveri 1956-07-04. Markkollision

Till CVV för översyn.
Påbörjad 1960-10-21
Klar 1960-11-28
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1963-10-01
Klar 1963-11-22
Märkning 18-82 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1966-10-24
Klar 1967-01-09
Kasserat 1970-11-30. Kassationsorsak: Flygplanet har uppnått full gångtid till H-tillsyn
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst