16078, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16078, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 17 sep 2013, 19:11

16078
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14A-1101
Tillverkningsår:

Ex: 43-12802(USAAF),FS961(RAF)

1947-06-28 Till F16 Kod F16-78
1947-07-25 Godkänd
? Till F1 kod F1-
1956-12-20 Till F13 kod F13-718
1970-04-21 Kasserad.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16078, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 20 jul 2015, 07:37

16078
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14A-1101

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 43-12802)

Ex RAF Harvard IIB FS961

Till CVA. Motor typ Wp nr 23990.
Besiktning och montering påbörjad 1947-06-02
Klar 1947-06-28
Levererat till F 16 1947-06-28. Motor typ Wp nr 23990.
Godkänt 1947-07-25
Märkning 16-78
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1948-11-24

Haveri 1949-03-12 vid F 16
Gångtid totalt 670 tim efter LF 0,5 tim

Kort beskrivning av skadan. Buklandning

Skadans omfattning, art och orsak
I samband med kontrollflygning av rubr fpl verkställdes landning å F 16 för transport av ff till CVV. Efter rullning ett 100-tal meter vek sig höger landställsben och omedelbart därefter vänster ben, varvid skador uppstod å höger vinge, vingklaffar, undre delen av motorbeklädnaden, pejlramen samt beslag för landställets manöverorgan. Det inträffade synes bero på att ff efter utrullningen haft för avsikt att fälla in vingklaffarna men tagit fel reglage.

Rapportörens åtgärd
Fpl sändes till CVV för rep. Med hänsyn till att ovannämnda felmanöver ofta inträffar utarbetas förslag till ändring av landställsreglagets låsning i läge ”UT”.

Klar 1949-06-20
Till CVV för inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1949-12-05.
Inmontering klar 1949-12-12
Klar för leverans 1949-12-21.
Till F 16 1949-12-21.
Till CVV 1951-11-20 för liten översyn, motorbyte.
Klar 1952-04-09

Haveri 1952-09-04. Kollision vänster vinge med skjul.

Överlämnat till F 1 1957-04-24 enligt FF skr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1958-04-01
Klar 1958-05-06
Överlämnat till F 20 1958-09-30 som lån
Överlämnat till F 13 1959-05-01
Märkning 13-78
Till CVV för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1961-11-23
Klar 1961-12-20
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1965-01-13
Klar 1965-03-04
Kasserat 1970-04-21 med motor typ Wp nr 23990. Kassationsorsak: Full gångtid till H-tillsyn respektive översyn
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst