16075, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16075, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 17 sep 2013, 19:00

16075
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-364
Tillverkningsår:

Ex: 42-827(USAAF),FE630(RAF)

1947-09-05 Till F16 Kod F16-75
1947-10-10 Godkänd
1956-12-20 Till F1 kod F1-75
1958-06-17 Till UNOGIL kod 02
1958-10-15 Till F1 kod F1-75
1960-09 Till F16 kod F16-
1961-08-18 Till F4 kod F4-75
1970-11-30 Kasserad.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16075, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 20 jul 2015, 07:27

16075
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: Noorduyn 14-364

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-827)

Ex RAF Harvard IIB FE630

Till CVA 1947-05-27 . Gångtid 782 tim. Motor typ Wp nr 19290. Gångtid 782 tim
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1947-08-06
Klar 1947-09-05
Levererat till F 16 1947-09-05. Motor typ Wp nr 15876
Godkänt 1947-10-10
Märkning 16-75
F 16 verkstad för reparation.
Påbörjad 1948-09-23
Klar 1948-11-23
Till CVV för inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1950-01-17.
Inmontering klar 1950-01-19
Klar för leverans 1950-01-21.
Till F 16 1950-01-25
Till CVV för liten översyn.
Påbörjad 1950-07-12
Klar 1950-10-18

Haveri 1952-08-20 vid landning F 15, ground-loop. Höger vinge skadad. Höger landställ avslaget.

F 16 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1952-08-20
Klar 1953-03-26
F 16 flottiljverkstad för haverireparation.
Påbörjad 1955-09
Klar 1955-10-12
Överlämnat till F 1 1956-05-14 som lån
Till F 1 uppbörd jämlikt FF skr UH M58-16:22 daterad 1956-12-20.
Märkning 1-75
Överlämnat till F 15 1957-03-14 som lån
Återlämnat till F 1 1957-06-20
Till CVV för H-tillsyn. Påbörjad 1958-03-20, klar 1958-04-30
Överlämnat till FN (UNOGIL) 1958-07-17
Märkning 02
Åter från FN 1958-10-14 (till CVV för ts)
Till F 1 1958-11-04
Överlämnat till F 16 1960-10-01 jämlikt fo B 83/60
Överlämnat till F 4 1961-08-18
Märkning 4-75 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01.

Haveri 1966-01-26. Fpl slog runt vid start.

Kasserat 1970-11-30 med motor typ WP nr 9451. Kassationsorsak: Flygplan och motor har uppnått full gångtid till H-tillsyn respektive översyn.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst