av Leif Fredin » 20 jul 2015, 07:25
16074
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-372
(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-835)
Ex RAF Harvard IIB FE638
Till CVA 1947-04-25. Gångtid 825 tim. Motor typ Wp nr 19308. Gångtid 826 tim
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1947-08-04
Klar 1947-08-29
Levererat till F 16 1947-08-29. Motor typ Wp nr 15846
Godkänt 1947-10-10
Märkning 16-74
Haveri 1949-03-02
Gångtid efter LF 341 tim
Skadan uppstod vid landning.
Kort beskrivning av skadan. Vänster vinge skadad till följd av att landstället fälldes in
Skadans omfattning, art och orsak
Ff hade för avsikt att fälla in vingklaffarna efter landningen men tog härvid fel reglage, varvid vänster landställsben fälldes in. Skador uppstod å vänster vinge, vingklaff samt manövercylinder för landstället, vidare uppstod mindre skador å vänstra skevningsrodret och beslag för skevningsrodret.
Rapportörens åtgärd
Skadade vingen utbytes och sändes till CVV för rep.
Till CVV 1950-01-30 för liten översyn.
Inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1950-02-07.
Inmontering klar 1950-02-11
Klar 1950-04-24
Haveri 1950-10-09 vid F 15, Söderhamn
Gångtid efter LF 157 tim.
Motor typ Wp nr 15207. Gångtid efter SM 344 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Vid F 20 mörkerflygning landade ff enligt program på F 15. Efter utrullningen körde ff av banan åt vänster i stället för höger och kolliderade så småningom med en bunker i fältgränsen. Skador uppstod i framkanten på höger vinge.
Till CVV för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1953-03-04
Klar 1953-04-22
Överlämnat till F 8 1956-05-14 som lån
Totalhaveri 1956-05-26 vid Utö, Stockholms skärgård.
Fpl touchade vattenytan vid lågflygning vid Utö, mot Nynäs udde från Läsundahållet. Kom i vattnet mellan Mysingeholmen och Fjärdgrundet.
Ff flygingkadett Ahlvar oskadad.
Kasserat 1956-06-29 med motor typ Wp nr 21557