16074, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16074, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 17 sep 2013, 18:57

16074
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-372
Tillverkningsår:

Ex: 42-835(USAAF),FE638(RAF)

1947-08-29 Till F16 Kod F16-74
1947-10-10 Godkänd
1956-05-26 Haveri vid Utö,kollision med vattenytan pga felaktigt horisontgyro.Ff kadett Ahlvar oskadd.
1956-05-26 Kasserad, totalhaveri.
1991-09-14 Bärgad av Hkp4 från marinen.
? Såld till privatperson i Boråstrakten.
? Till High Chaparall.
? Motorn till Noorduyn Norseman på Jämtlands Flyg- och lottamuseum
? Till privatperson i Göteborg, delar använda i renoveringen av LN-BNN.
? Har funnits magasinerad på Österlens Flygmuseum enligt deras hemsida. Status ?
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16074, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 20 jul 2015, 07:25

16074
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-372

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-835)

Ex RAF Harvard IIB FE638

Till CVA 1947-04-25. Gångtid 825 tim. Motor typ Wp nr 19308. Gångtid 826 tim
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1947-08-04
Klar 1947-08-29
Levererat till F 16 1947-08-29. Motor typ Wp nr 15846
Godkänt 1947-10-10
Märkning 16-74

Haveri 1949-03-02
Gångtid efter LF 341 tim
Skadan uppstod vid landning.
Kort beskrivning av skadan. Vänster vinge skadad till följd av att landstället fälldes in
Skadans omfattning, art och orsak
Ff hade för avsikt att fälla in vingklaffarna efter landningen men tog härvid fel reglage, varvid vänster landställsben fälldes in. Skador uppstod å vänster vinge, vingklaff samt manövercylinder för landstället, vidare uppstod mindre skador å vänstra skevningsrodret och beslag för skevningsrodret.
Rapportörens åtgärd
Skadade vingen utbytes och sändes till CVV för rep.

Till CVV 1950-01-30 för liten översyn.
Inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1950-02-07.
Inmontering klar 1950-02-11
Klar 1950-04-24

Haveri 1950-10-09 vid F 15, Söderhamn
Gångtid efter LF 157 tim.
Motor typ Wp nr 15207. Gångtid efter SM 344 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Vid F 20 mörkerflygning landade ff enligt program på F 15. Efter utrullningen körde ff av banan åt vänster i stället för höger och kolliderade så småningom med en bunker i fältgränsen. Skador uppstod i framkanten på höger vinge.

Till CVV för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1953-03-04
Klar 1953-04-22
Överlämnat till F 8 1956-05-14 som lån

Totalhaveri 1956-05-26 vid Utö, Stockholms skärgård.
Fpl touchade vattenytan vid lågflygning vid Utö, mot Nynäs udde från Läsundahållet. Kom i vattnet mellan Mysingeholmen och Fjärdgrundet.
Ff flygingkadett Ahlvar oskadad.

Kasserat 1956-06-29 med motor typ Wp nr 21557
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst