av Leif Fredin » 18 jul 2015, 15:14
16060
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-371
(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-834)
Ex RAF Harvard IIB FE637
Till CVA 1947-01-10. Gångtid 805 tim. Motor typ Wp nr 19307. Gångtid 805 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1946-07-26
Klar 1947-08-07
Levererat till F 5 1947-08-07. Motor typ Wp nr 16446
Godkänt 1947-08-23
Märkning 5-60
Haveri 1949-09-09
Gångtid efter LF 399 tim
Motor typ nr Wp nr 16448
Ff volontär 43-902-47 Gustafsson
Påkört av fpl på marken.
Skadans omfattning, art och orsak
Under inkörning till uppställningsplatsen kolliderade fpl Sk 16 nr 16140 med Sk 16 nr 16060, varvid sidoroder och trimroder på sistnämnda fpl skadades.
Beräknad kostnad c:a 200:- kr.
Rapportörens åtgärd
Skadorna repareras på F 5.
Till CVV 1949-10-04 för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1949-10-04
Inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1949-10-17.
Inmontering klar 1949-10-21.
Klar före leverans 1950-02-16.
Till F 5 1950-02-24.
F 5 verkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1952-03-18
Klar 1952-05-24
F 5 verkstad för 600 tim tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1954-06-17
Klar 1954-09-06
Överlämnat till F 11 1956-06-01 som lån jämlikt fo B 48/56
Till F 11 uppbörd enligt FF skrivelse nr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20.
Till CVV för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1960-09-15
Klar 1960-10-27
Märkning 11-77 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01.
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1965-10-14
Klar 1965-12-07
Kasserat 1971-11-30. Gångtid total 4027 tim, efter H-tillsyn 607 tim. Motor typ Wp nr 12785. Gångtid total 3139 tim, efter SM 607 tim Kassationsorsak: Övertaligt fpl med full gångtid. Flygplanet skall för övrigt i intakt skick förbli uppställt hos Er i avvaktan på vidare direktiv i samband med försäljning och leverans under 1971