av Leif Fredin » 18 jul 2015, 15:09
16058
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-774
(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12527)
Ex RAF Harvard IIB FH140
Till CVA 1946-12-27. Gångtid 1240 tim. Motor typ Wp nr 22490. Gångtid 281 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1947-08-18. Motor typ Wp nr 23023 inmonterad.
Klar 1947-09-27
Levererat till F 5 1947-10-06. Motor typ Wp nr 23023
Godkänt 1947-10-10
Märkning 5-58
Haveri 1949-09-01
Gångtid efter LF 865 tim
Motor typ nr Wp nr 23023
Fpl påkört av tankbil
Tankbilens förare vpl 2097-7-48 Eneroth.
Kort beskrivning av skadan. Vingspets deformerad.
Skadans omfattning, art och orsak
Vid tankning påkördes fpl av tankbilen varvid höger vingspets tillbucklades samt infästningen för vingspetsen på vingen deformerades.
Kostnad: 200:- kr
Rapportörens åtgärd
Vingen riktas och vingspets utbytes.
Till CVV 1949-10-21 för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1949-01-25
Inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1949-11-07.
Inmontering klar 1949-11-12.
Klar för leverans 1950-02-22.
Till F 5 1950-02-24.
F 5 verkstad för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1953-01-29
Klar 1953-03-17
Överlämnat till F 21 1957-01-04 enligt FF skrivelse nr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20
Totalhaveri 1958-02-03 vid fält 28, Gunnarn. Märkning 21-58
Gångtid totalt 2786 tim, efter översyn 1146 tim
Ff Sven-Olof Evert Karlsson skadad
Kollision med personbil, föraren sergeant Å. V. Thornlund omkom, 2 passagerare skadade.
Kasserat 1958-03-08 med motor typ Wp nr 4470