16053, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16053, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 15 sep 2013, 23:17

16053
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-388
Tillverkningsår:

Ex: 42-851(USAAF),FE654(RAF)

1947-07-14 Till F5 Kod F5-53
1947-08-23 Godkänd
1956-12-20 Till F7 kod F7-53
? kod F7-73
1972-03-30 Kasserad, fpl-typen utgår.
1972-05-05 Till CVMV för nedmontering.Såld till Lance Aircraft Supply,Dallas,Texas,USA.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16053, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 18 jul 2015, 14:48

16053
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-388

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-851)

Ex RAF Harvard IIB FE654

Till CVA. Gångtid 1190 tim. Motor typ Wp nr 15051. Gångtid 302 tim.
Besiktning och montering påbörjad 1947-06-16
Klar 1947-07-09
Levererat till F 5 1947-07-10. Motor typ Wp nr 14465
Godkänt 1947-08-23
Märkning 5-53

Haveri 1948-06-01.
Gångtid totalt 1402 tim
Motor typ Wp nr 15051
Gångtid totalt 515 tim
Skador vid buklandning p g a propellerfel.
Skadans omfattning, art och orsak
Under flygning började motorn utveckla rök och stänka olja, varför fpl nödlandade med infällt ställ. Fpl erhöll mindre plåtskador och propellerbladen kröktes.
Vid demontering av propellernavet konstaterades att packningen 50286 krupit av c:a en fjärdedel av omkretsen och åstadkommit otäthet.
Fpl sändes till CVV för reparation och på grund av lång gångtid även LF.

Till CVV för liten översyn, reparation.
Påbörjad 1948-06-19
Klar 1948-12-02

Haveri 1950-10-19 vid F 5
Gångtid totalt 1692 tim. Efter LF 286 tim.
Flygförare volontär 3492-1-51 Olof Wilhelm Lindberg oskadad
Skadans omfattning, art och orsak
I plané före landning på F 5 flygfält kolliderade fpl 16053 och 16054 på ca 20 m höjd. Fpl 16054 passerade fältgränsen i brant glidflykt rakt över fpl 16053, som följde en flackare bana. Ingen av ff observerade det andra fpl, förrän det var för sent att undvika kollision. Höger vinge på fpl 16054 träffade härvid vänster stabilisatorhalva på fpl 16053 ovanifrån, varvid det senare fpl överstegrade. Genom snabbt gaspådrag lyckades dock ff undvika att vika fpl 16053 och landade utan anmärkning. Fpl 16054 girade vid kollisionen åt vänster och lyckades även landa utan anmärkning.
Följande skador uppstodo.
Vänster stabilisatorhalva kraftigt deformerad. Uppfläkt hål på stabilisatorns översida.
Rapportörens åtgärd
Fpl repareras på flygverkstaden.

Ur protokoll:

Undersökningsnämnd ordförande Kapten Westergren
protokollförare Kapten Frantz
flygingenjör Fli 2. gr Egelnoff

Vid förhör anförde nedannämnda personer följande

Vol 3506-1-51 Nilsson, Bo Claes Gerhard:
Enligt program skulle N. flyga Ek 4, som omfattade avancerad flygning med fpl 16054 den 19/10. Vin-den var svag.
Efter sitt pass gick N. på 150 m höjd in framför märket i högervarv, där han passerade en 3-frp Sk 25 på samma höjd. Medan han svängde in från medvindslinjen såg han sig noga omkring, men kunde icke upp-täcka mer än en Sk 16, som låg efter honom på samma höjd. Detta fpl hade han redan sett vid insvängning-en på märkeslinjen. Dessutom såg N. några fpl, som syntes ämna gå in på baslinjen. Dessa fpl lågo så långt ifrån N., att han bedömde att de ej hade någon inverkan på hans trafikvarv.
När N. svängde upp mot vinden och koncentrerade sig för bedömningen, såg han icke några andra fpl. Under insvängningen hade N. solen i ögonen, men kände sig icke besvärad av densamma. På rakbana mot vinden och på 150 m höjd samt på ett avstånd från märket som han bedömde som lagom drog N. av gasen och började planéra. Han tog ut fulla klaffar och trimmade fpl baktungt. Just då han påbörjade upptagningen före sättningen, kände han en smäll i högervingen. Rent instinktivt svängde N. häftigt fpl till vänster. N. såg då det andra fpl stiga snett upp ät höger. Han fortsatte rakt fram och landade normalt. N. trodde sig inte ha sett fpl tidigare under trafikvarvet eller under planén.

Vol 3492-1-51 Lindberg, Olof Wilhelm:
Enligt program skulle L. flyga Ek 3, som omfattade avancerad flygning med fpl 16053.
Efter sitt pass gick L. på 150 m höjd i högervarv direkt in på baslinjen för landning. Han tog ut landstäl-let på baslinjen, varvid han såg en Sk 16, som svängde in för landning mot vinden ganska långt framför ho-nom. Dessutom såg han ytterligare några fpl på medvindslinjen, vilka han bedömde icke skulle ha någon inverkan på hans trafikvarv. Vid insvängningen mot vinden koncentrerade sig L. för landningen. Några fler fpl än redan angivna kunde L. ej erinra sig ha sett. L. hade solen snett från sidan, men denna besvärade icke.
Han drog av gasen, tog ut klaffarna och trimmade fpl samt planérade normalt.
På ung 20 m höjd strax före upptagningens början såg L. den svart skugga passera till vänster om honom. Han förde härvid omedelbart fram spaken för att undvika en kollision men i nästa ögonblick kände han en smäll i stjärtpartiet. Härvid ville L. fpl stegra sig. L. lyckades dock genom kraftigt motorpådrag und-vika vikning och landade normalt.

Löjtnant Tuvesson, Lennart:
T. tjänstgjorde som avdlärare på Havgård. Under sista passet återvände han flygledes till hemmafältet för att där kontrollera, att samtliga fpl återvänt. Härvid medföljde en elev för att tjg som tlm. 1.flygskolans flygning hade redan avslutats och märket var obemannat. T. hade just landat och under inkörningen stannat vid märket i neutrala zonen för att där släppa av eleven, då han såg två fpl som skarpa siluetter rakt mot so-len, vilka syntes ansätta landning. Flygplanen lågo på olika höjd och med olika planébanor. Plötsligt korsa-des fpl banor, varvid fpl med den flackare planévinkeln stegrade sig. T. tyckte sig se, att fpl gjorde en svag vikning rakt fram. Då han befarade, att ev komma i vägen, drog han på gas för att flytta sitt fpl. Härvid kunde han inte följa de båda fpl med blicken. Ögonblicket därefter såg T., att de båda fpl landat normalt. T. anteck-nade fplnr. Han hade icke uppfattat själva kollisionen.
Enligt T. åsikt hade Nilsson felbedömt den svaga vinden och kommit för långt fram före gasavdraget. Därför har han troligen försökt korrigera felbedömningen genom att öka planévinkeln, varigenom hastigheten ökats utöver normal planéhastighet.

Vol 1734-10-50 Carlsson, Karl Arnold Rune:
C. medföljde ljt Tuvesson såsom passagerare i fpl Sk 25 från Havgård till hemmafältet för att där tjg som tlm.
Ljt Tuvesson stannade vid märket i neutrala zonen för att där släppa av C. Ljt T. ropade till innan C. gått ur fpl. Härvid tittade C. ut och såg två fpl, som voro ganska nära varandra. Ett av dem var på väg nästan rakt upp. Detta fpl såg ut att vilja vika sig, men föraren drog på gas och fpl nos sänkte sig sakta. C. iakttog icke det andra fpl manöver. Efter detta kunde C. icke följa fpl med blicken, då han höll på att stiga ur sitt fpl.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
På grund av bristande uppmärksamhet från förarens sida har flygplanen kommit onormalt nära varandra under sista insvängningen på landningslinjen. Under svängen synes vol Nilsson stigit något i förhål-lande till vol Lindberg. Härigenom har Lindbergs plan kontinuerligt under svängen dolts av nospartiet på Nils-sons plan.
Nilsson synes ha felbedömt vinden och kommit för långt fram innan han drog av gasen. För att kom-pensera felbedömningen har han ökat planévinkeln, vilket resulterat i att han utan att kunna se Lindberg när-mat sig honom ovanifrån och bakifrån, varvid kollisionen inträffade.

Ljungbyhed den 24/10 1950
T. Vestergren
ordförande
/B. Frantz
protokollförare

Yttrande
Ren olyckshändelse synes föreligga. TLm bör finnas ”på märket”, då landning pågår.
Överlämnas till åklagaren.

Ljungbyhed den 24/10 1950
Ingemar Nygren
chef
/B. Frantz

F 5 verkstad för liten översyn.
Påbörjad 1952-02-26
Klar 1952-05-26

Haveri 1952-09-16. Kollision vid framkörning till start med 16099.

F 5 verkstad för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1954-03-23
Klar 1954-05-17
Överlämnat till F 7 1956-08-15 som lån
Till F 7 uppbörd enligt FF skrivelse nr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20.
Till CVM för 1200 tim översyn.
Påbörjad 1958-01-07
Klar 1958-02-28
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1964-09-30
Klar 1964-12-01

Haveri 1965-05-20. Kollision med luftledning.

Överfört till FFV-CVMV 1972-05-05 för försäljning enligt skrivelse FMV-F:UHD M58-16:2 daterad 1972-03-30
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst