16052, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16052, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 15 sep 2013, 23:14

16052
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-652
Tillverkningsår:

Ex: 42-12405(USAAF),FE919(RCAF)

1947-07-10 Till F5 Kod F5-52
1947-08-23 Godkänd
1957-01-14 Till F4 kod F4-52
? kod F4-73
1965-02-08 Haveri vid Anarisfjällen, kollision med fjällsluttning under spaning efter den försvunna 29379.Ff fältflygare Nilsson skadades,fanjunkare Kjell O.Forslund skadades och avled 1965-02-11.
1965-06-29 Kasserad, totalhaveri.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16052, Sk 16A

Inläggav Johnny Comstedt » 18 mar 2015, 12:12

Borde ha varit ex FE918(RCAF). (Jämför 16041 c/n 14-636 FFE902 och 16025 c/n 14-654 FE920)
Johnny Comstedt
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 16052, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 18 jul 2015, 14:46

16052
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-652

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12405)

Ex RAF Harvard IIB FE918

Till CVA. Gångtid 171 tim. Motor typ Wp nr 14465. Gångtid 137 tim.
Besiktning och montering påbörjad 1947-06-12
Klar 1947-07-10
Levererat till F 5 1947-07-11. Motor typ Wp nr 14465
Godkänt 1947-08-23
Märkning 5-52
F 5 verkstad för motorbyte. Påbörjad 1949-03-08, klar 1949-03-30
F 5 verkstad för liten översyn. Påbörjad 1951-02-27, klar 1951-05-06

Haveri 1951-09-11 vid F 5, Ljungbyhed.
Gångtid totalt 920 tim. Efter LF 53 tim.
Motor typ Wp nr 15051.
Gångtid totalt 969 tim. Efter SM 53 tim.
Ff fanjunkare Harry Molander oskadad.
Vid inflygning (ek) på fpl-typen fällde ff vid landning på F 5 fält ut klaffarna i stället för landstället, varvid fpl buklandade. Inga personalskador uppstodo.
Skadans omfattning, art och orsak: Båda propellerbladen bakåtböjda 90°. Luftintag samt vänster och höger konsol för landställets infällningslås kassabla. Mittvingen något skadad och vingklaffarna svårt skadade.
Beräknad reparationskostnad c:a kr 15.000:-.
Orsaken till buklandningen beror på att ff förväxlat landställs- och klaffreglage.
Ff har underlåtit att i enlighet med givna föreskrifter kontrollera landställets läge på lägesindikatorn, vilket torde bero på att ff uppmärksamhet varit inriktad på landningsstråket.
Anledningen till haveriet synes helt kunna tillskrivas ff ovana vid fpltypen.
Rapportörens åtgärd
Fpl repareras vid CVV.

Till CVV 1951-09-19 för reparation.
Klar 1951-12-21
F 5 verkstad för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1953-10-09
Klar 1953-12-04
Överlämnat till F 21 1956-07-12 som lån
Överlämnat till F 4 1957-01-14 enligt FF skrivelse nr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20.
Till CVM 1957-10-28 för 1200 tim översyn.
Påbörjad 1957-11-01
Klar 1957-12-20
F 4 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1961-03-20
Klar 1961-04-07
Till CVV för H-tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1961-09-27
Klar 1961-11-02
Märkning 4-73 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01.
Till CVV för H-tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1964-11-09
Klar 1964-12-22

Totalhaveri 1965-02-08 vid Anarisfjällen, Jämtlands län.
Besättningen, ff 1.gr A. G. Nilsson (FFSU) skadad, fs fanjunkare K.O. Forslund skadad (avled 1965-02-22).

Kasserat 1965-06-29 med motor typ Wp nr 24853
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst