16049, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16049, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 15 sep 2013, 19:37

16049
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14A-1315
Tillverkningsår:

Ex: 43-13016(USAAF),FT275(RAF)

1948-02-27 Till F5 Kod F5-49
1948-03-23 Godkänd
1953-10-05 Haveri vid Svenstorp, vikning i landningsvarvet.Ff ffle Bertil Carlbom omkom.
1954-04-22 Kasserad, totalhaveri.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16049, Sk 16A

Inläggav Bengt Ekbladh » 18 okt 2013, 20:53

Sk 16A 16049

Hade vid haveritillfället en ggt av 1846 tim , motor nr.22067 hade 1230 tim
Värderad till 15000:-
Bengt Ekbladh
 

Re: 16049, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 17 jul 2015, 11:53

16049
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14A-1315

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 43-13016)

Ex RAF Harvard IIB FT275

Till CVA. Gångtid 673 tim. Motor typ Wp nr 325257. Gångtid 673 tim.
Besiktning och montering påbörjad 1947-06-06
Inmontering av Fr VII och Frp II.
Kvarstår vid CVA jml FF skr MU 16:522 dat 28/10-47
Levererat till F 5 1948-02-27. Motor typ Wp nr P3-25257.
Godkänt 1948-03-23
Märkning 5-49
F 5 verkstad för motorbyte.
Påbörjad 1948-04-14
Klar 1948-05-11
Till CVV 1950-05-04 för liten översyn, motorbyte.
Klar 1950-09-19
F 5 verkstad 1953-05-04 för 600 tim tillsyn, motorbyte.
Klar 1953-06-23

Totalhaveri 1953-10-05 vid Svenstorp, Ljungbyhed.
Gångtid total 1846 tim, efter LF 705 tim.
(antal flygningar 2141 st.)
Motor typ Wp nr 22067. Gångtid total 1230 tim, efter SM 104 tim
Ff fältflygarelev, volontär Erik Bertil Carlbom omkom

Kort sammanfattning av haveriet.
Sedan ett fpl typ Sk 16 med vol Erik Bertil Carlbom som ff efter avslutad övning återvänt mot F 5, har fpl omkring kl 1105 under sista insvängningen för landning vikt sig på c:a 200 m höjd och gått i spin, som fortsatt till marken, med påföljd att fpl totalhavererat och fattat eld. Vid haveriet har Carlbom omkommit.

Sannolikt händelseförlopp.
Sedan Carlbom omkr klockan 1015 startat från F 5 för att i sektor under c:a 40 minuter utföra avancerad flygning, har Carlbom efter övningspassets slut för landning passerat in i trafikvarvet (högervarv). Efter sväng framför märket har Carlbom som vanligt på medvindslinjen fällt ut landstället före landning. Carlboms sväng framför märket har dock av allt att döma fortsatt något för länge, så att fpl kommit att nästan nos mot nos möta ett annat fpl, som just fullbordat sista insvängningen före landning. Strax efter det fpl passerat varandra med Carlboms fpl c:a 5 m högre, har Carlbom ansatt en brant högersväng, varvid fpl vikt sig åt höger och efter 1½ spinnvarv i brant vinkel gått i marken c:a 2 km sydost flygfältet. Haveriet har inträffat kl 1105.
Haveriet har orsakats av att fpl vikt sig under sväng före landning. Föraren, som omedelbart före första insvängningen före landning mött ett annat fpl, som just fullbordat sin insvängning och befann sig på inflygningslinjen, har tydligen insett, att han under flygningen på medvindslinjen kommit för långt åt höger och därför ansatt en snäv högersväng för att snabbt komma in på den rätta inflygningslinjen mot fältet. Manövern har emellertid utförts för bryskt, sannolikt under låg fart och/eller med orent ansatta roder, med påföljd att fpl vikt sig och gått i spinn, som på grund av den låga höjden (200 m) icke kunnat hävas utan fortsatt ner till marken. Carlbom har under utbildningen enligt flyglärarpersonalen visat en viss fallenhet för brysk och hård rodermanövrering.

Kasserat 1954-04-22 med motor typ Wp nr 22067.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst