16044
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-385
(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-848)
Ex RAF Harvard IIB FE651
Till CVA. Gångtid 1360 tim. Motor typ Wp nr 14299. Gångtid 403 tim.
Besiktning och montering påbörjad 1947-05-22
Klar 1947-06-30
Levererat till F 5 1947-06-30. Motor typ Wp nr 14299.
Godkänt 1947-07-25
Märkning
5-44Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1948-02-16
Klar 1948-08-16
Tillbud 1950-10-03 vid Havgård.
Motor typ Wp nr 11734
Ur protokoll
Undersökningsnämnd ej tillsatt.
Skadornas omfattning Höger vingspets deformerad i bakkant.
Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc
Vid landning på Havgård slog höger vinge i marken p g a att fpl i sättningsögonblicket erhöll en kraftig vindby från vänster. Utrullning skedde normalt.
Vid tillfället rådde regnigt och kyttigt väder med kastande vindriktning.
Besättning och/eller annan ansvarig
Ff (elev): furir 301 Gustavsson
Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Vingspetsen justeras.
Beslut
Kronan vidkännes kostnaderna.
Ljungbyhed den 6/10 1950
Ingemar Nygren
fljch
/Gösta Egelnoff
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1950-12-04
Klar 1951-05-11
F 5 verkstad för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1953-06-01
Klar 1953-08-08
Haveri 1954-05-17. Kollision på marken med Sk 16 nr 16023.
Till CVV för översyn.
Påbörjad 1956-05-31
Klar 1956-06-28
Överlämnat till F 8 1956-07-09 som lån
Till F 8 uppbörd enligt FF skr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20.
Märkning
8-044 Foto Krigsarkivet
(1960-03)Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1960-05-30
Klar 1960-07-01
Märkning
8-57 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01.
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1965-02-08
Klar 1964-04-02
Överlämnat till F 16 1967-10-19
Märkning
20-76Foto Benny Karlsson
Överfört till FFV-CVMV för försäljning enligt skrivelse FMV-F:UHD M58-16:2 daterad 1972-03-30