16043, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16043, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 15 sep 2013, 18:30

16043
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-311

Ex: 42-774(USAAF),FE577(RAF)

1947-07-03 Till F5 Kod F5-43
1947-07-25 Godkänd
1955-07-19 Till F1 kod F1-43
1958-06-17 Till UNOGIL kod 01
1958-10-15 Till F1 kod F1-43
1961-09-12 Haveri i Roxen vid Snavudden,motorstörning.Ff löjtnant Bo Dreiwitz simmade iland oskadd.
1961-09-13 Bärgad.
1962-01-30 Kasserad, totalhaveri.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16043, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 17 jul 2015, 11:39

16043
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-311

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-774)

Ex RAF Harvard IIB FE577

Till CVA. Gångtid 1849 tim. Motor typ Wp nr 13098. Gångtid 0 tim.
Besiktning och montering påbörjad 1947-05-22
Klar 1947-07-03
Levererat till F 5 1947-07-03. Motor typ Wp nr 16441
Godkänt 1947-07-25
Märkning 5-43
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1948-04-16
Klar 1948-10-05

Haveri 1950-01-23 vid Havgård flygfält
Gångtid efter LF 188,1 tim.
Motor typ Wp nr 21068. Gångtid efter SM 188,1 tim.
Mek vpl 793-7-49 Kjell Berg oskadad
Kort redogörelse för haveriet:
Vid förflyttning på marken i samband med start och landningsövningar på Havgård flygfält, körde fpl 16021 på fpl 16043, som stod stilla på parkeringslinjen med kupérad motor. Propellern på fpl 16021 slog ett flertal meterlånga hål i höger vinge på fpl 16043. Pitotröret på fpl 16021 skadade kylflänsarna på en cylinder till fpl 16043, varvid pitotröret förstördes.
Höger vinge kassabel.
Utlåtande: Orsaken synes vara förarfel.
Materielen repareras vid F 5.

Ur protokoll:
Kort sammanfattning över händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, personalskador etc
Under körning på marken för att efter avslutade start- och landningsövningar parkera fpl på 3. parkeringslinjen kolliderade Persson med Sk 16 nr 43, som stod på 3. parkeringslinjen.

Undersökningsnämnd tillsatt genom CF 5
ordförande Major Wilander
protokollförare Löjtnant Clason
flygingenjör Fli 2.gr Egelnoff

Vid förhör anförde nedannämnda personer följande

Volontär Persson anförde följande:
Efter ett pass instrumentflygning på förmiddagen den 23/1 hade P. under andra flygpasset start- och landningsövningar med fpl Sk 16 nr 21. I slutet av flygpasset avsåg P. efter landning köra tillbaka till startlinjen för en förnyad start. När P. närmade sig startlinjen fick han av trafikledaren på märket tecken (med flaggan) att köra till parkeringslinjen. Detta uppfattade P. tydligt. När tecknet gavs befann sig P. i en svag högersväng upp mot startlinjen. Eftersom på startlinjen två and fpl befunno sig och ett annat fpl kom körande bakom P:s fortsatte han rakt fram ungefär vinkelrätt mot startriktningen och svängde därefter åt vänster i avsikt att köra utanför parkeringslinjerna.
När P. passerat utanför första och andra parkeringslinjerna, lade han märke till det yttersta fpl på tredje parkeringslinjen, varvid han även såg ett fpl innanför detta. Samtidigt trodde han emellertid att detta yttersta fpl, som enligt P. så att säga stod för sig själv, inte tillhörde tredje parkeringslinjen.
P. avsåg därför att köra så att han hade detta fpl till höger om sig och genom luckan mellan detta fpl och det tredje fpl på parkeringslinjen, vilket han även hade sett. P. körde i svaga S-svängar och varseblev plötsligt några mekaniker som vinkade. Han förstod då att någon situation höll på att uppstå och bromsade så kraftigt att fpl stjärt lättade från marken men kunde inte uttala sig im fpl gled på marken med låsta bromsar. I samma ögonblick fick han se ett fpl med motorn kuperad framför sig men kunde inte hindra att han körde rakt på detta. P. kuperade då motorn.
Propellern på P. fpl slog sönder vingspetsen på det parkerade fpl och stannade så att pitotröret på högervingen stack in i det parkerade fpl motor.
På särskild fråga varför P. inte körde tillbaka i neutrala zonen, svarade P. att då det stod två fpl på startlinjen och ett var under framkörning ville han inte störa dessa utan tänkte köra ut till fältgränsen och runda parkeringslinjerna. På fråga varför P. inte körde ut till fältgränsen för att runda även tredje parkeringslinjen svarade P. att han tyckte att luckan mellan de två yttersta fpl var större än luckan mellan det yttersta fpl och fältgränsen och att det var kortare väg att köra mellan dessa fpl.
P. hade ingen känsla av osäkerhet under körningen utan var fullt övertygad om att luckan var tillräckligt stor att köra igenom. Han lade inte märke till några mekaniker förrän omedelbart före kollisionen och ansåg sig inte ha behov av någon mekaniker vid fpl vingspets.
P. var inte generad av solen under körningen på marken.

Uppläst och vidkänt
S.R. Persson
Volontär

Furir Bruhn anförde följande:
B., trupputbildare, som tjänstgjorde som chef för räddningsbilarna på Havgård, befann sig vid kollisionstillfället i baksitsen på fpl 137. Detta fpl höll just på att startas av chefen för mekanikerstyrkan, furir Eriksson. B. som ej är mekanikerutbildad följde startningsförfarandet av rent intresse. B. lade märke till fpl 21 då det kom körande på rakbana c:a 15 – 20 m snett framför fpl 43. Utan att ändra körriktning fortsatte fpl 21 rakt på fpl 43.
B. tanke var, när han såg fpl 21, att föraren avsåg köra igenom luckan mellan fpl 137 och fpl 43. Föraren gjorde emellertid inga S-svängar utan körde rakt fram tills kollisionen inträffade. Tiden var för knapp för B. att hoppa ur och ingripa och p g a motorbullret, motorn på fpl 137 höll just på att köras upp, kunde han ej heller ropa till någon personal på marken. Det fanns ej heller någon personal närmare än vid fpl 43 vänstervinge.

Uppläst och vidkänt
Bruhn
Furir

Furir Eriksson anförde följande:
E., chef för mekanikerstyrkan hade just startas och kört upp fpl 137 när han fick en känsla av att något skulle inträffa. Han tittade då ut ur sittbrunnen där han just kontrollerat instrumentvärdena, och varseblev fpl 21 som i samma ögonblick snett framifrån kolliderade med fpl 43.
E. hade inte tidigare lagt märke till fpl 21. Vid fpl 43 befann sig en mekaniker i sittbrunnen, en mekaniker vid batterivagnen och eventuellt ett par till.

Uppläst och vidkänt
Eriksson
Furir
Vpl 793-7-49 Berg anförde följande:
Han befann sig vid kollisionstillfället, sittande i förarsitsen, i färd med att starta fpl 43. Startningsförsöket hade inte tagit sin början enär 2. mekanikern var borta för att hämta bromsklotsar. Medan B. var sysseldatt med att pumpa upp bränsletrycket hörde han ett kraftigt motorbuller. När han tittade upp fick han se fpl 21 2-3 m snett fram åt höger och ögonblicket därefter inträffade kollisionen. Prop på fpl 21 skar sex gånger igenom fpl 43 högervinge varefter motorn stannade. Härvid befann sig pitotröret på fpl 21 högervinge inne i kylflänsarna på fpl 43. B. hade inte tidigare iakttagit fpl 21.

Uppläst och vidkänt
Kjell Berg
Vpl 793-7-49 Berg

Vpl 238-7-49 Johansson och vpl 1654-7-49 Jönsson anförde följande:
Båda, som tillhörde räddningsmanskapet, befunno sig vid ambulansen omedelbart framför KC c:a 30 m från fpl 43 parkeringsplats. Jönsson lade märke till fpl 21 när det var 20-30 m framför fpl 43 och sade till Johansson: ”Det ser ut som om han skall köra rakt på 43:an”. Båda sågo därefter 21 utan att svänga fortsätta sin körning och kollidera med fpl 43. Tiden var för kort någon av dem att hinna ingripa.
Omedelbart efter kollisionen körde Johansson fram räddningsbilen och Jönsson ambulansen på var sin sida om fpl 43.

Uppläst och vidkänt
Vpl 238-7-49 Johansson
Vpl 1654-7 49 Jönsson

Tekniker Pettersson och vpl 861-7-49 Jönsson anförde följande:
Båda befunno sig vid kollisionstillfället under stabilisatorn på fpl 54 för påfyllning av luft i sporrhjulets stötdämpare. Fpl 54 stod parkerat på tredje parkeringslinjen hela 2.flygpasset. Varken P. eller J. hade iakttagit fpl 21 före kollisionen.

Uppläst och vidkänt
Pettersson
Tekniker
Vpl 861-7-49 Jönsson

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Persson har, då han fick order att köra till parkeringslinjen, valt att köra utmed fältgränsen utanför parkeringslinjerna. P. har under körningen icke gjort tillräckligt stora svängar för att övertyga sig om att vägen var fri från fpl.
Kollisionen har inträffat på grund av bristande uppmärksamhet från P. sida. Solens ställning och markbeskaffenheter ha inte varit bidragande orsaker till kollisionen.

Ljungbyhed den 25/1 1950
I. Wilander
ordförande
/Y. Olsson
protokollförare

Beslut
Överlämnas till åklagare.

Ljungbyhed den 27/1 1950
Ingemar Nygren
Chef

Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1950-07-05
Klar 1950-10-21
F 5 verkstad för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1953-05-11
Klar 1953-06-04

Haveri 1954-08-04. Vänster landställ fälldes in under utrullning.

Haveri 1955-03-02. Kollision med startaggregat vid inkörning efter landning. Höger vinge kassabel.

Överlämnat till F 1 1955-07-19 jämlikt fo B 64/55
Märkning 1-43
Till CVV för 1200-tim översyn.
Påbörjad 1957-01-10
Klar 1957-02-21
Överlämnat till FN (UNOGIL) 1958-06-17 som lån
Märkning 01
Åter från FN 1958-10-14 (till CVV för tillsyn)
Till F 1 1958-11-07

Haveri 1961-09-12 vid Snavudden, Roxen, Östergötlands län. Nödlandning. Märkning 1-43
Gångtid totalt 4189 tim
Motor typ Wp nr 100644. Gångtid totalt 2541 tim, efter stor översyn 275 tim.
Ff löjtnant Bo Gilbert Dreiwitz oskadad
Under förflyttningsflygning F 10 – F 1 med fpl Sk 16 inträffade kraftiga motorstörningar på 500 m höjd c:a 10 km norr Roxen. Sedan Dreiwitz konstaterat, att motorn ej lämnade erforderlig dragkraft för planflykt och bedömt höjden vara för låg för fallskärmshopp och terrängen helt olämplig för nödlandning, beslöt han sig för att nödlanda i vattnet på Roxen. Nödlandningen på vattnet lyckades, och Dreiwitz kunde oskadd simma i land. Fpl sjönk inom några minuter.
Haveriet har orsakats av att motorns dragkraft till följd av motorstörning icke räckt till för att hålla fpl i planflykt. Motorstörningen har berott på att vipphuset till utloppsventilen i en av motorns cylindrar spruckit och skilt sig från cylindertoppen, så att ventilen ej fungerat.

Kasserat 1962-01-30. Fpl är vattenskadat och avses att användas som övningsobjekt i räddningstjänst av F 3 där fpl är uppställt.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst